Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kun je voorkomen dat je -teveel- aankomt als je stopt met roken?

Binnenkort wil ik een poging wagen om te stoppen met roken. Niet als 'goede voornemen' maar omdat ik dit al een tijdje wil en er nu echt voor wil proberen te gaan.

Ik ben alleen wel bang dat mijn gewicht dan teveel toe zal gaan nemen. Tussendoortjes als fruit en rauwkost werken bij mij averechts omdat ik daar vaak juist nog meer trek van krijg. Hoe kan ik nu voorkomen dat ik niet van de ene risicogroep van het roken, in de andere risicogroep van het overgewicht val? Vooral eigen ervaringen zijn heel erg welkom.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gelukkig ben ik niet de enige met dat probleem. Graag willen stoppen met roken (ik walg ondertussen van mezelf), maar ik wil ook mijn figuur niet kwijt.... En al dat eten vind ik ook zo lekker.... Ik zelf heb alweer een aantal pogingen erop zitten, maar het lukt maar niet.... Bah!
Pfff, hopen dat er een heel goed antwoord bij zit.
Mijn stopdatum is dan toch wel weer 1 januari, en die van jou? al een datum in gedachten?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Op de momenten dat je verlangt naar een sigaret pak je een puzzelboekje...of breien of haken...als je maar iets in je handen hebt.Dan vergeet je ook wat te snoepen,maar kun je de verleiding niet weerstaan,knabbel dan op zoute stokjes...een rijstwafel...tomaat...ik heb zelf ook diverse pogingen gedaan(nog niet gelukt)en heb zelfs de electronische sigaret gekocht.Een vreselijk duur ding en het is niks waard...Het lijkt in de verste verte niet op een sigaret.Na veel gedoe kon ik hem weer terug brengen en kreeg mijn geld terug.Dus NIET kopen dat ding!Wel heb ik van die filters dat zijn plastic filtertjes die schuif je aan de filter van je sigaret,deze houdt nicotine en teer tegen deze werken heel goed.Te koop bij de betere tabakswinkel.Het voordeel van deze filter is ook dat je sigaret niet zo lekker meer smaakt en je veel minder rookt.Ik raad je deze aan om mee af te bouwen.Verder hoop ik dat het je lukt,want het is/blijft een akelige verslaving waar moeilijk...héél moeilijk van af te komen is...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Voortaan met de fiets naar 't werk, i.p.v. met de auto. Die tussendoortjes van rauwkost en fruit moet je zeker blijven doen - zonder dat, kreeg je nóg meer honger. En als je trek houdt, dan is dat niet zo erg als dat volgende voedsel dan nog steeds uit rauwkost en fruit bestaat. Beweeg en eet je verder goed, maar kom je toch aardig aan: dan moet je wellicht je schildklier laten onderzoeken. Een slecht werkende schildklier kan ervoor zorgen dat je meer aankomt dan anders 't geval zou zijn.
Zelfs als je aankomt: het negatieve gezondheidseffect daaarvan is gemiddeld gezien nog altijd veel kleiner dan die van 't roken. Roken tast letterlijk elk deel van je lichaam aan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
- Neem suikervrije kauwgum

- Zorg voor vetarme hapjes/tussendoortjes, zoals popcorn (zonder boter), mandarijnen, druiven en andere (kleine) fruitsoorten.

- Door te wandelen werk je niet alleen aan je conditie en aan gewichtsverlies, het vermindert ook de behoefte aan een sigaret.

- Stop niet in de zomer, want de verleiding tot overeten is dan groter.

- Koop iets dat je vast kunt houden, iets waarop je je stress kunt uileven. Bijvoorbeeld een stressbal
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zoethout
daar kan je lekker op kauwen

en je kan ook tegelijk als je stopt met roken iets anders gaan doen bv elke dag een uurtje wandelen
(Lees meer...)
15 jaar geleden
Tegelijk lid worden van de sportschool. Kun je lekker je frustraties eruit sporten, en je let toch ook meer op je gewicht. En het aankomen reguleerd zich ook wel weer. Ik ben destijds 4 kg aangekomen (gestopt na 23 jaar roken!), maar eerlijk gezegd ben ik daar ook gevoelig voor. Door lid te worden van de sportschool dwong ik mijzelf heen te gaan, omdat ik het anders zonde van het geld vondt. Succes ermee!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
veel water drinken als je wil roken even wat water gaan drinken van water wordt je ook vol en haalt honger gevoel weg en water zuivert je lichaam succes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tja je stofwisseling veranderd..dus helemaal voorkomen kun je het niet..
Wel kun je zoveel mogelijk bewegen..als je gezondheid dat toelaat tenminste.
Wil je echt stoppen dan zal je bijna altijd een kilo of 2 -3 aankomen..
Maar das altijd nog beter dan blijven roken..En ontzeg je niet alles tegelijk. stoppen met roken is al moeilijk genoeg.. als je dan ook nog op je gewicht moet letten is het haast niet te doen.
Dus hoe je eetpatroon hoe het is en de als je een half jaar gestopt bent ga dan wat aan die kilo's doen.
Bij mijn huisarts kun je een afspraak maken voor het stoppen met roken spreekuur..die hebben heel veel tips en trucs..Misschien heb je daar wat aan..

Toegevoegd na 3 minuten:
Jij moet dan natuurlijk bij jou huisarts een afspraak maken he;-)
En sorry voor alle taalfouten;-(
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb zakken vol met van die zoute stengels opgeknaagd, pepsels. Daar zitten zo weinig calorieen in daar kom je niet van aan. Zuigen op een fishermandfriend of zo´n hoestpastille (in oranje papiertje)werkte ook goed. Dat duurt heel lang voordat ie weg is als je er niet op kauwt, dus ook die calorieen zijn te verwaarlozen.

Verder heel veel water drinken. De hele dag door je flesje water bij je hebben. Dat pak je als je eigenlijk die sigaret wil pakken. Nu na bijna 2 jaar doe ik dat nog, ik en mijn flesje zijn onafscheidelijk geworden ;).

En beweeg, lekker naar buiten, lopen fietsen etc.

Succes! Hoop dat het je lukt, je gaat je er zo veel beter door voelen en je gaat heel trots zijn op jezelf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ongekookte worteltjes eten, deze geven afleiding, zijn gezond en je moet vele kilo's eten voordat je daarvan aankomt.
Bovendien houd je ze in je vingers, dat voelt vertrouwd.
Sterkte.
P.S.

en nu VOLHOUDEN!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb het zelf ook geprobeerd, stoppen met roken en afvallen, en ik kan je vertellen dat het zeer zwaar is.
Mij is het niet gelukt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mega veel sporten. Sporten maakt een stofje aan dat je je gelukkig voelt. Roken deed dat ook. Als je net zo veel sport als dat je rookte dan ben je in no time in top conditie, gelukkiger en mooier. Sterkte in de strijd!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het stoppen met roken heeft voor iedereen een ander effect, afhankelijk van je instelling, doorzettingsvermogen en situaties waarin je komt te verkeren.
Dat geldt natuurlijk ook voor eet- en drinkgedrag.
De beste remedie is het hebben van een sterke wil en het zoeken van alternatieven, waaronder afleiding. Maar er zijn ook andere wegen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In eerste instantie zul je altijd iets aankomen omdat je stofwisseling weer beter gaat werken.
Je kunt de schade zoveel mogelijk beperken door:
niet meer gaan eten.
Niet toegeven aan snoep neigingen.
Extra bewegingen gaan doen.
extra water drinken.
Succes met je goede voornemen.!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben al jaren geleden gestopt met roken en ben inderdaad flink aan gekomen. Je kunt om toch iets in de mond te hebben een tandenstoker nemen, ook nog goed voor je gebit. Tevens kan ik je aanraden om bij je huisarts te informeren naar tabletten die je helpen bij het stoppen met roken. Mijn zwager heeft tabletten via de huisarts en heeft nooit kunnen stoppen, nu lijkt het toch echt te gaan lukken. Wanneer je wilt kan ik je de naam van het middel geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Drink 2 liter water per dag. Water reinigt je lichaam. De afvalstoffen kunnen beter afgevoerd worden en door voldoende water heb je een betere stofwisseling. Beide zorgen ervoor dat je, je sneller fit voelt.
Ga meer bewegen. Bewegen leidt af en je verbrandt er extra calorieën mee.
Probeer niet te snoepen in plaats van een sigaret. Heb je trek beperk dan de schade. Neem een stuk fruit of neem een rijstwafel.
Hou je trek in zoetigheid ? Realiseer je dat ook dit een verslaving is. Geef niet toe en deze trek wordt vanzelf minder.
Als je de hele dag door trek hebt. Vraag de drogist of apotheek om advies. Er zijn voedingssupplementen te koop waar extra zink in zit. Deze zorgen dat de trek in zoetigheid minder word.
Beperk de calorieën door meer groente en minder aardappelen, rijst of pasta te eten.
Roerbak je groenten. Gezond, lekker en licht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image