Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb steeds honger, maar daarbij ben ik ook misselijk. Ik heb hierdoor geen zin in eten, want ik ben bang dat het dan erger word. Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Wat jij moet doen is een bezoek aan jouw huisarts brengen. Is '98 je geboortejaar? Dan ben je 13 of 14 jaar. In de groei, dus je hebt flink eten nodig. Misselijkheid is een teken dat er ergens iets niet goed is. Laat het onderzoeken!
Amadea
12 jaar geleden
Je zult toch moeten proberen te eten. begin met kleine porties van dingen die je lekker vindt.
zo gaat je maag voelen dat eten goed is, en jijzelf dat je er niet misselijk van wordt.
Eet zo meerdere keren op de dag een klein beetje
anneliez
12 jaar geleden
Het is niet goed dat je je steeds misselijk voelt. Laat dat alsjeblieft onderzoeken.
Verder is het belangrijk dat je toch probeert te eten. Probeer je over het misselijke gevoel heen te zetten en probeer eten dat niet te sterk ruikt of gekruid is. Iets droogs (boterham met kaas, beschuitje) werkt vaak het best.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook misselijk zijn juist doordat je een lege maag hebt. Dus als je honger bent en je hebt inderdaad langere tijd niet gegeten, of te weinig gegeten: probeer dan toch wat te eten. Begin gewoon rustig met iets wat niet al te zwaar verteerbaar is, zoals een cracker of een beschuitje. Als dat goed valt, kun je proberen iets meer/anders te eten. Als je misselijkheid inderdaad door de honger komt, zul je je snel beter voelen. En anders proberen kleine hapjes te eten, er langzaam iets bij te drinken, en eventueel even gaan liggen; soms helpt dat.

Als je dit al lang hebt, ga dan even naar je huisarts. Bepaalde maagproblemen kunnen een vergroot hongergevoel geven en ook klachten van misselijkheid. Bij een maagzweer bijvoorbeeld is "hongerpijn" een bekend begrip, en ontstaat er vaak pijn een paar uur ná het eten, of juist een hongergevoel doordat de maag juist zeurt als hij leeg is, wat lijkt op het hongergevoel. Dit soort klachten kunnen dus een medische oorzaak hebben.

Als de klachten niet heel erg zijn en je hebt er af en toe een paar dagen last van, hoeft het niet ernstig te zijn. Maar houd het wel even in de gaten: zorg ervoor dat je in elk geval genoeg eten binnenkrijgt om je niet nog slapper en beroerder te gaan voelen, en als dit lukt door bijvoorbeeld wat kleinere porties te eten en minder grote maaltijden, dan moet dat maar even. Maar als het echt langer aanhoudt, laat het dan wel even beoordelen door een arts. Je weet maar nooit. Ook als er geen duidelijke of ernstige oorzaak is kan het soms goed zijn om klachten van misselijkheid te behandelen met bijvoorbeeld medicatie, vooral als je door je misselijkheid minder goed kunt eten. Eten is belangrijk, dus als er iets is wat jou belemmert om normaal te eten, wat langer aanhoudt dan een buikgriepje van een week, ga dan naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misselijkheid kan ook komen doordat je niet genoeg eet. Wat je moet doen, is gewoon iet dat je lekker vindt, eten. Dat krijg je makkelijker weg dan een boterham ofzo. Ik zou alleen niet de hele dag alleen maar snoepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing