Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat gebeurde er de vorige keer? (Zie uitleg.)?

De Maya-kalender is gebaseerd op een zonneperiode van 5200 jaar. Na 4 zonneperiodes begint de indianenkalender weer bij het jaar 0. Een rekensommetje leert ons dus dat de kalender voor het allereerst weer begint bij het jaar nul als het voor ons 2012 is. Om precies te zijn op 21 december van dat jaar. De periode voor deze dag staat in het teken van zuivering. Hierbij wordt voorspeld dat oceanen zullen verplaatsen, voedselbronnen en weer zullen veranderen en natuurrampen zullen geschieden. Geweld, hongersnoden en epidemieën zullen overheersen en ziektes veroorzaken teveel doden om nog te kunnen begraven. Een periode van verdriet, leed en machteloosheid. De weeën die moeder aarde vertoont voor een nieuwe start.

De vorige keer dat we zo'n nieuwe periode in gingen wat gebeurde er toen? Zijn hier overleveringen van?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
915
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een goede vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Iris :-) Ik vroeg het me opeens zo af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Euh... Volgens de nieuwe berekeningen gebeurt dat pas in 2220...
http://www.nrc.nl/wetenschap/article2396925.ece/Wereld_vergaat_pas_in_2220

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Geloof me, de aarde trekt zich niets, maar dan ook echt niets aan van de Maya-kalender! Wat een arrogantie van mensen die dat beweren!

Toegevoegd na 16 minuten:
De vorige keur gebeurde er dus ook niets! De aarde draait gewoon door!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In 3188 v. C. bestond het eerste verenigde Egyptische net zo'n honderd jaar en het ging daarna nog vele eeuwen gewoon door met bestaan. De boer ploegde rustig door kunnen we wel stellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de vorige keer gebeurde hetzelfde wat volgende week gebeurt het nieuwe jaar is daar en verder gaat het leven gewoon verder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of hier verhalen zijn van een vorige periode.
Heeft het zin om dit te weten? Mocht het zover komen, dan is het denk ik onafwendbaar, daar helpt geen vaccinatie tegen de mexicaanse griep meer tegen! Ik geloof zelf niets van deze onheilsprofetsiën (?) en mocht het zover komen, dan probeer ik te overleven net als iedereen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
deze zag ik deze middag op nat.geo,de maya's zouden in die tijd enorm veel natuurrampen doorstaan hebben en zo gedacht hebben dat na elke goede periode die eindigd met een natuurramp en de aarde zou vergaan met natuurrampen. de laatste keer dat men zo'n periode hadden was volgens mij de ijstijd. en zijn daar overlevingen van? jaa tuurlijk anders zouden wij hier helemaal niet meer zijn. Trouwens aan al de mensen die paniekeren, over Het einde der beschaving in 2012,
de maya's maakten een rekenfout , dus de ramp in 2012 zou pas voor 1000 jaar later zijn, dan nog zolang de zon warmte geeft kan er leven op aarde zijn. de mens heeft ook de big bang overleeft,als je weet dat het de machtigste dieren op die moment liet sterven, dan weet men ook dat de mens een ras is dat kan overleven, en zich kan aanpassen aan klimaatsveranderingen omdat men de nodige kennis heeft en intelligent genoeg is om te overleven, dus ge mot ng geen wees gegroetje opzeggen de dag voor 21 december 2012^^
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Maya's zelf zijn doodziek van dit soort blabla. Al sinds de begin jaren '90 horen ze dat hun voorouders het einde van de wereld voorspellen. 2012 : rampspoed en ellende.
Zij geloven er zelf volstrekt niet in. De Maya's waren fenomenale astronomen en zagen in hun sterrenkalender een verfijnd instrument om de tijd te meten en o.a. feestdagen te registreren. Dat er in 2012 een grote feestdag is, staat ook voor de moderne Maya's vast. Maar die tijden van ellende....nee, dat is onzin.
Zij verwijten vooral de Westerse, katholieke maatschappij van deze doem-dag-scenario's. Onze bijbelse apocalypse, zo vaak al voorspeld maar nooit uitgekomen, wordt nu op 1012 geprojecteerd. Ondergang in 2012 is geen Maya-idee maar een Westers idee. De moderne Maya's maken zich geen zorgen om een apocalypse; zij hebben het te druk met zorgen maken om het watertekort in hun dorpen.

Argumenten vóór de apocalyps beroepen zich vooral op de aligment (op 1 rij gaan staan) van de zon met het centrum van onze melkweg, precies op 21-12-2012. Astronomen hebben nauwkeurige berekeningen losgelaten op die datum en raad eens ? Op die datum (en zelfs in geheel 2012) staat de zon niet precies in aligment met het centrum van de melkweg.

Archeologen, astronomen en moderne Maya's zeggen "Het enige dat waarschijnlijk de aarde zal treffen is een stortregen van New Age filosofie, pop astronomie, internet geruchten en geld in het laatje van filmmakers. 2012 is simpelweg de feestdag van creatie."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding