Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe vermijd ik dat ik me leeggezogen voel aan het einde van een werkdag?

Ik ben extreem gevoelig voor indrukken die ik opdoe in groepen mensen en voor geluiden (HSP). Nu ben ik docent en ik kom iedere dag uitgeput thuis. Vaak heb ik hoofdpijn en suizen mijn oren van alle harde geluiden die ik in de klas heb gehoord (al als er meer dan een persoon tegelijk spreekt), alle aandacht die iedereen continu vraagt, en in het verkeer onderweg (auto's, brommers, motors). Ik voel me letterlijk ziek. Ik zou wel mijn handen voor mijn oren willen doen en roepen: Hou je mond allemaal, laat me met rust!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Heb je dan wel het juiste beroep gekozen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof niet dat ikzelf "HSP" ben.
Maar ik ben wel een vrij introvert persoon en die moeheid en druk-in-mijn-hoofdigheid ken ik wel. Wat mij o.a. kan helpen is tussendoor even alleen zijn.
Even een stukje wandelen (kun je in je pauze misschien doen) op een plek waar niet veel verkeer is.
En (na je werk) 10 minuten gaan zitten of liggen met je ogen dicht en alle drukte in je hoofd even "voorbij laten razen"
Uitgebreid douchen ofzo kan ook helpen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Dat kán je niet vermijden en zeker niet met het beroep dat je hebt. Da's heel heftig voor een HSP!!
Als je iets probeert te vermijden, dan probeer je er tegenin te gaan, dan wordt het een soort strijd. Dat is JUIST niet bevorderlijk. Je kunt er wel iets anders mee doen, dus in plaats van het vermijden.
Wat om te beginnen helpend is (en niet makkelijk!), is te aanvaarden dat je HSP bent en dat dit erbij hoort bij jou. Daarnaast kan op verschillende manieren leren om je tussendoor te ontspannen: meditatie kan helpen, yoga en bijvoorbeeld Mindfulness. Zelf heb ik een cursus Mindfulness gedaan en heb er heel veel baat bij.
Gedurende de dag zonder je je even af en past een ontspanningstechniek toe. Dat hoeft met Mindfulness geen uren te duren, het gaat om een paar minuutjes op het moment dat je overspoeld dreigt te worden.
Als je jezelf de techniek goed eigen hebt gemaakt, dan kan dat in een paar seconden en hoef je er niet eens meer alleen voor te zijn.

Informatie over Mindfulness: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mindfulness
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk dank voor de moeite. Ik ben inmiddels begonnen met meditatie en het scheelt nu al!

Andere antwoorden (2)

Dat gevoel herken ik heel goed.

Doe je weleens aan sport? Fitness bijvoorbeeld? Het lijkt een beetje alsof je nergens je 'ei kan leggen'. Je hebt niet echt een uitlaatklep lijkt het.

Probeer in de avonden eens fitness. Het ontspant je lichaam en geest. Na een uur echt bezig zijn met jezelf waar niemand je lastig kan vallen, waarna je je geweldig ontspannen voelt, dan kan je er echt weer tegenaan.

Het principe is dat je ergens tijd voor jezelf maakt, waar je echt in op kan gaan waardoor je ontspant. Iets waarmee je je frustratie kan uiten. Dus het hoeft niet fitness te zijn, maar ik merk bij veel mensen dat fitness heel goed werkt!

Je kan uiteraard ook een andere hobby nemen, maar uit eigen ervaring weet ik dat fitness wonderen kan doen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vriendin heeft ook hsp. Sinds kort gaan we samen sporten, en dat helpt erg goed :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image