Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

als ik met mijn nek een draaibeweging maak knakt er soms iets dat doet pijn en ik krijg een branderig gevoel soms tintelingen in mijn tong wat is dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Het kan artrose(oid) in de nek (wervel) zijn.
Daarbij kunnen zenuwen in de knel raken.
Wel mee naar de arts gaan als het langer duurt/bestaat, mogelijk verwijzing naar neuroloog nodig.

Toegevoegd na 16 uur:
Geknars, gekrak of schuren (of er zand over zand draait) wordt vaak veroorzaakt door werveldeeltjes die niet soepel lopen, soms gaat dit met pijn gepaard en dan kan er sprake zijn van artrose (of in vergevorderd stadium van een versleten nek).
De pijn wijst wel in de richting van artrose.
Daarbij kunnen situaties ontstaan die men stenose noemt.
De stenose zorgt ervoor dat zenuwen in de knel komen te zitten en dat geeft - al naar gelang van de plaats van de wervel/wervelovergangen- soms verschijnselen als pijn, tintelingen, gevoelloosheid (alsof dat deel "slaapt ") nog uitvalsverschijnselen en/of een veranderd reflexbeeld.

Omdat bij u de verschijnselen in de mond ontstaan is het waarschijnlijk een hoge wervel/wervelovergang.
Als dit niet vanzelf binnen afzienbare tijd over gaat raad ik u echt aan naar uw huisarts te gaan en evt verwijzing te vragen naar een neuroloog.

Deze arts gaat dan onderzoeken waar de pijn ontstaat en welke zenuwstoornissen er zijn.
Deze arts kan u dan ook aanraden WAT u het beste kunt ondernemen, ontstekingsremmende pijnstilling, houdingoefeningen (fysio) of andere methoden die een pijnteam kan uitvoeren (anesthesioloog) om het tij te keren.

Ik ben zelf ervaringsdeskundige en heb ((omdat het bij mij zeer ernstig was) zo een beetje alles doorlopen.
Als u er echter vroeg bij bent, kan het zijn dat met betrekkelijk eenvoudige aanpak het probleem is op te lossen.

Dat is zeer de moeite waard, niets doen is - wanneer mijn inschatting juist is- geen goede oplossing, het kan verergeren

Wat wel wil helpen: houdt uw hoofd recht (maak u lang) en houd uw nek warm (coltrui oid.) Het gebruik van naproxen is te overwegen maar mag geen vervanging worden voor het bezoek aan de arts.
De kans is dan dat u de pijn niet goed meer voelt, u uw nek verkeerd gaat bewegen (overbelasten) en uw nekwervels (verder) beschadigd.

Precies het bovenstaande is bij mij toch gebeurd en dan ben je de pineut.
Ik wil u niet bangmaken maar uw nek bevat alle zenuwverbindingen tussen hoofd en lichaam en die lopen oa door het wervelkanaal.
Het is dus belangrijk dat die niet verkneld of onder druk raken.
Ik hoop dat ik het mis heb maar die kans acht ik niet groot.
Voordeel is wel dat u er vroeg bij bent, bij mij was laminectomie cervicale nodig, niet leuk!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image