Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Maakt 3x per dag 5x opdrukken een verschil in spiermassa?

Hallo allemaal,

Ik ben vroeger veel gepest omdat mijn houding best kwetsbaar is.
Ik wil daar graag wat aan doen, want nu, 5 jaar later, heb ik er een angststoornis aan over gehouden, volgens mijn vorige therapie althans.

Ik vertik het om daarin te geloven en zie mijzelf als een jongen dat vooral de grootste moeite met sociaal contact heeft.
Ik heb net als denk ik veel pest-slachtoffers denk ik zelfmoord overwogen die tijd, maar ik weet dat ik het niet zal doen.

Veel mensen zullen mij misschien nu misschien als gestoord verklaren en me een therapie suggereren.
De afgelopen 5 jaar heb ik enorm veel therapies gevolg, zelfs een dagdeel-behandeling voor ongeveer een halfjaar.

Ik geloof niet dat therapies het voor mij kunnen oplossen.
Ik ben degene die de verandering moet brengen en de enige therapie waar ik nog hoop ik zou hebben is iemand die met mij meegaat en mij opdrachten laat uitvoeren in bijv een discotheek.

Ik heb al enorm veel vragen hier op Goeievraag over dit onderwerp gesteld, maar ik wil er nu echt aan gaan werken.
Ik baal echt enorm veel van het feit dat ik nu niet echt contact met jongeren (vooral meisjes) durf te hebben alleen omdat ik gepest werd en nu met de gevolgen moet rondlopen.

Voor beide dingen leek mij iets goed: Spieren kweken.
Ik heb hier vrij weinig hoop en geloof in, maar ik kan het proberen.

Zou het echt een verschil maken als ik mij dagelijks 3x opdruk en dat dan 5x?
Ik ben 17 jaar en heb geen geld voor fitness.
Op een sport gaan durf ik niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je toch echt het beste een sport kunt gaan beoefenen, zeker vechtsporten zijn niet alleen goed voor je spiermassa, maar ook je zelfvertrouwen.
Ritsuka
12 jaar geleden
inderdaad jelmer, goed punt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Angst is een slechte raadgever, maar wel bij wie ik me confortabeler voel dan dat ik weer op een sport ga en de volle laag kritiek krijg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alhoewel ik me daar zeker niet beter op voel.. Wat jullie zeggen is zeker beter, maar ik durf het echt niet!;(
Ritsuka
12 jaar geleden
Eigen keuze, jezelf een schop onder de kont geven en wat doen, of de rest van je leven zielig in een hoekje blijven zitten terwijl het leven aan je voorbij gaat. Waarom moet alles in 1 keer perfect? Dat lukt niemand, iedereen gaat eerst een paar keer op zijn/haar bek.
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik raad je aan naar een psycholoog te gaan, want deze negatieve spiraal kom je zelf niet uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klinkt niet bepaald aardig..
Hoe kan ik het helpen dat ik zo ben? Ik snap dat ik misschien als een zielepiet overkom..
Maar het voelt nu meer of het allemaal ineens mijn schuld is.. Het is toch mijn fout niet? Ik heb gedurende 5 jaar al intensieve therapies gehad.. Maar ik kon verwachten dat die opmerking zou komen..
Ritsuka
12 jaar geleden
Het is insmderdaad ook niet aardig, dat geef ik toe. Maar moet je zien hoeveel mensen je hier al proberen te helpen. En het enige wat jij doet is alles afslaan, je doet niets met het advies. Ben je al begonnen met je pushup setjes? Ik word er gewoon een beetje chagrijnig van als je iemand probeert te helpen die blijkbaar niet geholpen wil worden.
Excuses dat ik het zo hard heb verwoord, maar dat moest gewoon even om het duidelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb naar mijn weten al enorm vaak beweerd dat ik het echt heel graag wil. En ja, met die pushup setjes ben ik al begonnen.
Voor deze vraag al.
Ritsuka
12 jaar geleden
Ok, goed bezig :)
Gaat het al wat makkelijker? Dan kun je straks uitbouwen naar meer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik deed de eerste keer net 7x opdrukken, maar de 7e keer lukte niet meer, toen viel ik erbij neer.
Daarna was het moeilijk maar heb ik om de minuut of om de 5 minuten nog een keer 5x geprobeerd en de laatste keer lukte het nog maar 4x. Ik zal m'n ouders vragen over een psycholoog bij de huisarts.
Ze is best hard, maar ik denk gezien deze wat minder aardige reacties, dat dat misschien goed kan zijn.. Alleen hoopte ik of ik ook iemand via internet kon hebben die me die schop onder de kont kan geven..
Ritsuka
12 jaar geleden
7, 5, 4 is volgens mij een hoede set, doorgaan tot je niet meer kan, top.
Zo volhouden. Tsja, waarbij wil je nu precies die schop hebben? die oefeningen doe je al.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ik betwijfel of je daar uberhaupt wel echt zelfvertrouwen van krijgt. Is het nu al genoeg voor vandaag, nu ik 3x het gedaan heb?
Ik wil namelijk niet dag en nacht ermee bezig zijn..
Ritsuka
12 jaar geleden
Ja hoor, je hebt setjes gedaan tot je spieren echt moe zijn, dus nu geef je ze rust. En dan kun je morgen weer proberen. Of je doet dan een andere spiergroep trainen, jouw keuze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HELA! niet vragen of het goed genoeg is! dat vertellen je spieren je wel. Goed zo dat je doorgaat tot het niet meer lukt, maakt niet uit of het maar 4 keer is de laatste set, als je daarna het gevoel hebt dat je je spieren echt gebruikt hebt is het goed. En er niet de hele dag mee bezig willen zijn is een smoesje dat weet je zelf ook wel 3x 7 pushups met een minuut pauze duurt een minuut of 5, als je dat 3 keer op een dag zou doen is dat 15 minuten, welgeteld 1/98ste deel van je dag! Nu wel even doorzetten jongen ik beloof je dat je er over een tijdje lol in krijgt en ook zin krijgt om die andere spieren in je lichaam aan te pakken en heus niet tot formaatje bodybuilder maar het is gewoon een fijn gevoel te weten dat je spieren een beetje meer kracht hebben dan voorheen. Ik verwacht een verslag :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik bedoelde in deze vraag is 3x 5x pushups achter elkaar.
Niet 3x 3x setjes van 5 pushups. Dus aan het eind van de dag zou ik me dus 15x hebben opgedrukt, als alle keren lukken. Ik weet niet of ik dan uw antwoord niet snapte.
Zo niet, mijn excuses.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat snap ik dan weer niet helemaal. Maar blijf gewoon doorgaan met setjes van 3 en niet teveel vasthouden aan die 5 gewoon zoveel pushups doen als lukt. dan een minuut pauze en dan weer zoveel als lukt en weer een minuut pauze en dan nog eens. en dan kan het best zijn dat het die laatste keer maar 2 keer lukt maar dat maakt niet uit. Als je dan verderop op de dag denkt dat je weer genoeg energie hebt kunt je het nog een keer doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, bedankt voor de hulp!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Zal best wel iets uitmaken. Maar waarschijnlijk niet eens meetbaar.

Een rep zou minimaal uit zo'n 6 a 7 push ups moeten bestaan, dan pas zal er een verschil uitmaken. En dat zeker 3x. Dan zal je na verloop wel tijd wel iets merken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spieren kweken kan je gaan doen, maar wat hoop je er mee te bereiken? Als je het op een gezonde manier doet kan het je zelfvertrouwen geven en je beter laten voelen, maar je moet niet gaan verwachten dat bijvoorbeeld de meisjes ineens voor je in de rij staan.

3x 5 pushups doen op een dag is niet zoveel, maar het is een begin als je het nog niet goed kunt.
Probeer dit eerst eens voor een tijdje, dan kun je het vanzelf uitbouwen. Je gaat niet gelijk resultaat zien, maar zodra je meer kunt doen kan je wel verschil merken.
Je kunt ook stevige colaflessen gevuld met water of zand gebruiken als gewichten, voor bicep curls en shoulders presses bijvoorbeeld. Zie bijvoorbeeld deze site: http://www.dumbbell-exercises.com/exercises/index.html

Ik zou niet alleen armen trainen, maar elke spiergroep. Dus ene dag armen, dan eens buikspieren, dan eens beenspieren. Kun je allemaal prima thuis doen, zonder sportschool of dure spullen kopen.

En natuurlijk daarbij gezonder eten, zijn al veel vragen over gesteld hier, dus ik raad je aan om de zoekfunctie te gebruiken.
(Lees meer...)
Ritsuka
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben alles behalve een type dat verwacht of er vanuit gaat dat er tientallen meisjes op zich af komen. Daar geloof ik niet in want ik vind mijzelf lelijk. Maar alles beter dan geen..
Ik wil gewoon contact met meisjes, wat daaruit groeit zie ik dan wel, maar ik verwacht niets.
Ik wil geen 'player' zijn. Maar dit spieren gedoe lijkt meer een lange termijn doel en ik hoop nu dat er ook wat anders dan dit is.
Maar ik wacht en probeer al zo lang.. En ik sta op het punt het echt op te geven en me weer terug te trekken in mn 'schulp'.
Ritsuka
12 jaar geleden
Geloof mij, je bent echt niet lelijk.
Ik weet zeker dat je mooie ogen hebt, of een stralende lach, iedereen heeft wel iets moois.
Omdat je zo negatief over jezelf bent, kun je het alleen niet zien. Maar je kunt zeker beginnen met je spieren trainen, zo leer je je lichaam kennen en wat je er allemaal wel niet mee kunt doen, meer dan je denkt! Ook al durf je het niet goed, ik zou toch eens rondkijken en proberen om een sport te gaan doen. Vooral een vechtsport is goed voor je zelfvertrouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat snap ik, maar ook mijn ouders zijn het vertrouwen in sport verloren.
Dit vooral omdat ik vaak kritiek kreeg (voetbal) en daardoor er vaak niet meer heen ging.
Ik heb heel even op Judo gezeten, maar ik doe het liefst geen sport waar ik in m'n eentje begin en dan maar moet zien vrienden te maken. Over mijn uiterlijk weet ik niet.. Ik ben een jongen van ongeveer 1.86, rossig/bruin haar, sproeten en een puntig gezicht, vind ik zelf. Dat laatste 2 vind ik het ergst.
En dan heb je m'n innerlijk nog die weinig doet of durft, maar echt ENORM graag contact wilt! Ik ben het zat dat jongeren gewoon bijvoorbeeld contact zonder enige moeite krijgen met iemand (vooral op deze leeftijd met meisjes), terwijl ik dat al 5 jaar wil maar het me nooit lukt.. Ik had gehoopt dat 3x 5x opdrukken al wat uitmaakte.. Ik ben absoluut niet sterk en m'n motivatie verlies ik regelmatig.
Ik zit niet echt te wachten op een heel programma waar ik aan vast zit zodat ik vrij weinig tijd overhoud..
Ritsuka
12 jaar geleden
Sproeten vinden verl meisjes juist wel leuk hoor. En met een kwartier intensief sporten op een dag kun je al veel resultaat bereiken
Kijk maar eens op www.bodyrock.tv
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het tot nu toe elke dag nog gedaan zonder rust.
10x achter elkaar lukt me nu wel, maar daarna word je er wel moe van en de rest van de dag is het dan minder. De eerste dag was wel anders dan vandaag of de derde dag.
De eerste dag voelde je echt de spieren en had je de volgende dag heel iets spierpijn.
Nu word ik er wel best moe van, maar heb niet echt een spierpijn ofzo. Ik heb nog iets, wel zwaarder voor me, gevonden in huis om me aan op te trekken en later weer te laten zakken etc, maar dat is zoals ik zei wel zwaarder.. Is het goed om soms een dag rust te nemen of is het beste gewoon door te gaan? En ik snap dat u mij zo'n heel schema voor dit aanbied, maar zo heel officieel hoeft het niet voor mij.
Daarmee bedoel ik die website: ik kreeg daar meer een gevoel dat ik mijn dag schematisch moet invullen en dat wil ik juist niet. Nu merk ik dat er veel spieren om te trainen zijn, maar welke zijn nu juist belangrijk?
Ik houd het liefst het simpel en niet zo raar. Ik wil niet trap op en af lopen, maar is er bijvoorbeeld geen andere manier om thuis je been spieren te trainen?
Kunt u simpele voorbeelden van oefeningen die ik kan doen thuis opnoemen? Het liefst hier gewoon in NL neerzetten mocht u dat weten en willen? Wanneer moet ik verschil zien en voelen? Ik beeld me in dat er nu al wat zit, maar in m'n hoofd gok ik dat het wel jaren duurt tot ik echt verandering zie? Sorry voor de vele vragen en nogmaals bedankt voor uw hulp, ook al kwamen de woorden soms hard op me aan.
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik zou niet elke dag de pushups doen. Beter kun je ene dag armen trainen, dag daarna benen, dan eens buikspieren bijvoorbeeld. Dan hebben je spieren tussendoor rust. Je kunt heel simpel via google oefeningen vinden, typ gewoon in 'leg exercises' en je krijgt allerlei voorbeelden, vaak met filmpjes. Kies daar gewoon iets wat niet zo moeilijk lijkt.
Een goede voor beenspieren is bijvoorbeeld de squat. Als je elke dag 10-15 minuten traint, en daarnaast je eten ook wat gezonder maakt (kleine aanpassingen als meer groente en minder koekjes) dan ga je binnen een paar weken al resultaat zien (eigen ervaring).
De oefeningen worden ietsje makkelijker, je gaat zien dat je iets strakker word, een broek gaat wat losser zitten etc.
Juist de stap zetten om op een sport te gaan is ongelofelijk moeilijk in jouw situatie, maar ik denk dat je door die stap te zetten meteen iets overwint, en juist wat je aangeeft met verandering bij jezelf, door te proberen door bv via een sport in contact te komen met leeftijdsgenoten. Spieren kweken zorgt denk ik vooral voor zelfvertrouwen, waardoor je misschien sneller met een persoon een praatje zou kunnen maken, maar vergeet niet dat het er voor de meeste meiden veel meer om zal gaan hoe jij bent van binnen, in plaats van die gekweekte spieren.
Is er niet een kennis/vriend die ook toevallig op een sport wil en waarmee je misschien samen zou kunnen sporten? Wat misschien kan zorgen voor minder zenuwen of angst. Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord. Met mijn oude "beste vrienden" heb ik ongeveer een jaar geen contact nu mee gehad.
Zij begonnen te veranderen: gingen naar disco's, feestjes, gingen aan allerlei drank/bier, gingen zich anders (stoerder) voordoen, lieten de broek een halve meter on de kont zakken en hielden grapjes met mij uit omdat ik heel onzeker was/ben en vrij weinig durf(te). Ik vertik het om mij anders te gedragen dan ik echt ben, maar besef nu toch wel dat ik aan mezelf moet werken. Ik mis hun vriendschap.
Maar ik voel me niet echt confortabel bij degenen hoe ze zich nu voor doen..
Toch blijft het in me hoofd, maar de disco's, feestjes en drank houden me tegen..
die 3x 5 pushups zullen je niet een veel grotere spiermassa geven, maar het is wel een begin natuurlijk. En je zult vanzelf merken dat je na een paar dagen lacht om die 5 pushups en door gaat met bijvoorbeeld 3x 8, 3x 10 of 3x 12 Zorg er ook voor dat je niet teveel tijd tussen die pushups doet. 3x 12 pushups is: 12 pushups, 1 minuut wachten, 12 pushups, 1 minuut wachten en 12 pushups. Probeer langzame gecontroleerde bewegingen te maken, en dan vooral als je denkt dat je het niet nog een keer redt nog net even die laatste push eruit persen zodat je met trillende spieren over blijft. Je wilt de volgende dag wel spierpijn hebben, zeker de eerste paar keer. Je krijgt er vanzelf plezier in, zeker als je merkt dat het steeds makkelijker gaat. Zoek op internet naar andere oefeningen waar je ook andere spiergroepen mee kunt trainen want met pushups train je eigenlijk alleen je rug, triceps en borstspieren. Ook bij die andere oefeningen steeds het 3x 5,8,10,12 systeem aanhouden met een minuut pauze ertussen. Dan kun je voorlopig wel even vooruit zonder voor de sportschool te hoeven betalen. Sporten is gezond, leuk en goed voor je gemoedstoestand, van een betere gemoedstoestand (en wellicht wat meer spieren) krijg je meer zelfvertrouwen, meer zelfvertrouwen is meer uitstraling en uitstraling is verreweg het meest aantrekkelijke aan een persoon daar hoef je echt niet fotogeniek voor te zijn. Dit laatste is wel een erg zwart-witte weergave natuurlijk maar het klopt in de basis wel degelijk, ik hoop dat je er iets aan hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo moet daar een minuut tussen zitten?
Tot nu toe deed ik het gedurende dag, want ik dacht dat je het juist moest doen nadat je gegeten had. Het staat me alleen niet aan..
Ik wil het echt enorm graag, maar hoezo moet je per sé een fotogeniek zijn om contact met meisjes te hebben? Het innerlijk moet toch veel meer boeien?
In deze 17 jaar dat ik leef zijn me nog niet echt meisjes opgevallen die mijn innerlijk bewonderen.
Ik zie ze alleen maar achter jongens aangaan die zich heel wat vinden en zich stoer gedragen..
Ritsuka
12 jaar geleden
Lees het antwoord nog eens goed, er staat juist dat fotogeniekheid niet zo belangrijk is, zelfvertrouwen en uitstraling telt veel meer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je spieren dan veel te veel tijd hebben om te herstellen en voor 5 pushups is niet zoveel energie nodig dat je eerst moeten. Je moet er niet teveel tijd tussen doen omdat je spieren het idee moeten krijgen dat ze iets moeten doen wat hun huidige kracht niet aankunnen en vervolgens gaan ze zich ontwikkelen. Verspreid over de dag zal echt geen zoden aan de dijk zetten. Je kunt wel verspreid over de dag 3x 5 tot 12 push ups doen dus in totaal 9x 5 tot 12 maar dat is iets wat later wel aan de orde komt. Als je na die pushups je spieren voelt trillen en het gevoel hebt dat ze uitgeput zijn moet je juist gaan eten, liefst iets met veel eiwitten. jij moet beter lezen, ik zeg: NIET fotogeniek maar jij zit zo negatief te denken dat je dat gewoon over het hoofd ziet. Zolang dat extreem negatieve erin blijft zitten zal je innerlijk niet bewonderd worden zo simpel is het een positieve uitstraling is aantrekkelijk. Die meisjes die achter die stoere jochies aanlopen die wil je niet hebben zo zijn ze heus niet allemaal, daar moet ik het ook niet van hebben. Het staat me niet aan... dat mag, als het je maar niet tegen laat houden. Jezelf zo nu en dan een schop onder de kont geven mag best en als je op een gegeven moment merkt dat je sterker wordt wordt dat je nieuwe motivatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, maar werken spieren hetzelfde als conditie dan?
Stel ik zou er nu hard aan werken en vervolgens stop ik ermee, gaat dan alles vanzelf weer weg? Ik weet dat ik negatief denk en alle hoop dan uit de kant stoot, maar ik raak gewoon steeds radeloos.. Ik weet wat ik MOET doen, maar in al die therapies die ik had bespraken we vooral de theorie en kreeg ik onbewust vast wel te horen wat ik moest doen, maar ik ben juist uit naar de praktijk. Juist hetgene wat ik dan moet doen stoot ik aan de kant, omdat ik gewoon niet meer weet wat ik moet doen.
Ik wil alles echt graag! Maar ik wil niet in een psychologische instelling raken..
Ik wil net als alle andere jongens, me 'normaal voelen' en normaal gedragen.. Alleen raak ik steeds in de knoop met m'n gedachten en dan maak ik uit roep van hulp weer hier nieuwe vragen aan..
Ik herken wel een punt hierin. Ik was vroeger ook mensenschuw en kontaktschuw. Durfde de mensen niet in de ogen te kijken. Dit ligt niet aan je lichaamsbouw. Het is niet zo dat wanneer je lichaam veranderd dat je mentaal ook veranderd.
Je zal dus eerst iets aan je eigen instelling moeten doen. Daarnaast is sporten niet alleen goed voor je lichaam maar ook voor je geest. Sporten heeft niet alleen effect op je spierweefsel, maar ook over je zenuwstelsel. Dus ik denk dat uberhaupt sporten een hele goede optie voor je is om hier bovenop te komen. En je zegt dat je niet op een sport durft te gaan. Maar als je geen hindernis wilt nemen zul je nooit de berg opklimmen. Wil je zelfvertrouwen krijgen zul je je angsten moeten overwinnen. Een andere weg is er niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast een sport of een club, is er geen enkele mogelijkheid eroverheen te komen? Ik durf niet op een sport te gaan omdat ik toch denk dat ik weer kritiek krijg en alles fout gaat..
Ritsuka
12 jaar geleden
Fouten maken is menselijk, dat doet iedereen. Eventuele kritiek is als hulp bedoeld, zodat je beter kunt worden. Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Je gaat op je bek, so what?! Dat doet iedereen in het begin, en dan sta je op en ga je weer verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer genoeg is het na 5 jaar niet meer zo makkelijk..
Ritsuka
12 jaar geleden
Het is nooit te laat om te leren of veranderen. Maar jij zit zo vast in je negatieve denken dat elke suggestie om te veranderen gelijk de grond in word gedrukt met een 'ja, maar...'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt, ik kijk vaak ook naar negatieve dingen inplaats van succes. Maar jullie spreken vanuit jullie perspectief.
Het is niet zo makkelijk om zomaar van die gedachtes af te komen, dat probeer ik nu al heel lang, sinds het pest/dreig-incident.
Ritsuka
12 jaar geleden
Het is lastig om er uit te komen, ik heb zelf ook wel zo'n periode gehad op de middelbare school. Dus ik weet wel een beetje hoe het voelt.
Wat bij mij hielp was naar een andere school gaan, en ik ging een sport doen die ik leuk vond en waarbij ik mij lekker kon afreageren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad moeilijk om zomaar "om" te denken. Maar het is wel de enige manier. Jouw angst voor falen houd je tegen. En dat is de barriere die je moet nemen.
Dat is zo weinig moeite voor de spieren, een verschil zal er misschien iets zijn, maar veel zoden aan de dijk zet het niet.

Beter is het ook om al je spier groepen te trainen in je lichaam, gaat er stuk beter uitzien.

Maar paar keer per dag opdrukken is misschien wel een mooi begin, je zal je al wat sterker misschien voelen, iets zelfverzekerder misschien voor een sport dan ook!

Geen geld voor fitness: Google of er een FIT FOR FREE of BASIC FITNESS bij je in de buurt zit, die kosten vaak maar zo'n 10 euro in de maand! Dat is natuurlijk niet veel en hopelijk te betalen voor je.

Voor spier groei is natuurlijk vooral meer eten nodig! Reken je kcal behoefte (Google: Harris' and benedict formule) uit en ga daar zo'n 20 % boven zitten. Vooral eiwitten hebben je spieren nodig, denk aan 1-2 gram per kilo dat je weegt.

Desnoods kan je in de tussentijd, tot je wat geld hebt gespaard voor de sportschool of het durft, inderdaad thuis wat oefeningen doen, opdrukken, sit ups, knie buigingen etc. Google maar is op kracht oefeningen thuis doen ofzo. Kan je tenminste al iets van kracht opbouwen en misschien ook wat zelf verzekerdheid.

Mijn ervaring is dat jongens die aan hun fysiek werken, zoals buikje weg en wat kracht in hun armen, fijner door het leven gaan. Voelen zich zekerder, fit, en vooral gezond: een heerlijk gevoel om je echt gezond te voelen.

Wat niets kost maar je wel lekker fit maakt: hardlopen, lekker buiten, prachtig weer.

Verwacht niet meteen RONNIE COLEMAN, alles kost tijd, maar alleen al goed bezig zijn met sport geeft je een voldaan gevoel, waardoor je je zekerder em beter zal voelen!

Probeer te doen wat je kan thuis, niet overdrijven, je wilt geen blessures en probeer een sportschool te vinden die te betalen is, zijn altijd wel mensen of personeel daar die je willen helpen of dingen willen uitleggen. Niemand komt daar fit binnen, dus wees daar niet bang voor, iedereen is even welkom! Succes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord. Ik begrijp dat jullie gezien deze vraag een heel ander type in gedachten hebben dan ik echt ben. Ik ben totaal niet uit om een gespierde massa te worden.
Helemaal gespierd lijkt me juist lelijk en dat zou mij toch niet lukken. Ik wil niet aan een heel soort dieet of peogramma vast zitten.
Zijn alleen die pushups, als je die steeds ophoogd, niet goed genoeg? Over een buikje hoef je geen zorgen te maken..
Ik heb jarenlang op voetbal gezeten (ben er nu af door kritiek) en iklust amper tot geen chocola/snoep.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding