Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe komt het dat je soms zo loom wordt van niks te doen?

Ik heb het niet over mensen die de hele dag in de zetel hangen en weinig beweging nemen.
Maar ik hoor van vele mensen die normaal gezien wel actief zijn, dat ze van stilzitten juist moe worden. Bv. "ik mag nu niet ophouden met mijn tuin om te spitten want als ik ga zitten dan word ik meteen moe en lukt het niet meer.
Bij mij idem. Soms na een dagje fysieke arbeid (ik bedoel dus niet na een week zwaar labeur) kan ik nog vol energie zitten, Idem als ik iets doe wat ik graag doe, bv. een oude lamp opnieuw ineen knutselen.
Maar als ik zoals vandaag een dagje lekker niks doe (behalve wat lezen, wat internet e.d.) voel ik me vaak heel loom. Ik hoor dit nog van mensen : sommigen vallen zelfs telkens in slaap als ze iets willen lezen etc.
Van waar komt dat lome gevoel, je zou toch eerder denken dat je van eens rusten juist terug fitter wordt...

Toegevoegd na 1 minuut:
het is een loom gevoel waarbij ik wel zin heb om wat te dutten maar helaas niet in slaap geraak....

12 jaar geleden
2.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Volgens mij zijn we zo afgesteld om economische reden.
De mens begon zijn ontwikkeling in de savannen waar voedsel en water schaars waren. Als men ging zitten omdat de buit voor die dag binnen was moest het lichaam op de spaarstand om zo min mogelijk water en voedsel te verbruiken.
Na al die tijd is dat nog niet veranderd want de mens kent in zijn geschiedenis nauwelijks perioden waarin hij zo rijk is als nu dat hij voedsel en water in overvloed heeft en zelfs voedsel weg kan gooien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vaak zit dat tussen de oren.

Een mooi voorbeeld hiervan is op een overvolle en drukke markt "slenteren". Je gaat naar die markt met als doel om gezellig naar spulletjes die te koop zijn te kijken en beland in een gaos waarin je alles kan, behalve relaxed naar spulletjes kijken. Mensen lopen niet door, staan in de weg, duwen van alle kanten, enz. Meestal heb je het dan ook naar een half uur gezien omdat je geest niet krijgt wat hij verwachte en zo je lichaam stimuleren om "tegen te stribbelen". Dat tegenstribbelen kost energie en dat is het lome (lamme, duffe) gevoel wat je er aan overhoud.

Het weer zou ook een rol kunnen spelen.

Sommige mensen beginnen al te zweten als ze het woord "lopen" horen met dit weer. (zit ook weer tussen de oren) Sowieso als het warm is kost alles meer energie en is het onaangenamer om dingen te ondernemen omdat het simpelweg te warm is.

Verder denk ik dat een soort lichamelijke "roes" er ook mee te maken heeft.

Je lichaam (in een stoel of achter de pc) rust als het ware. Hierdoor zijn al je spieren ontspannen wat een loom gevoel kan geven. Vergelijk deze laatste een beetje met het starten van een auto die 6 jaar heeft stil gestaan :p (die hebben er vaak ook geen zin in)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding