Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kun je als minderjarige naar de huisarts ?

Ik ben 16, maar kun je dan ook alleen naar de huisarts.
en enkel zorg&zekerheids laten zien.

Toegevoegd na 22 minuten:
UPDATE: morgen met me vader er even heen :)

Bedankt dat ik nu weet dat het ook alleen kan!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor,en maak je geen zorgen.veel sucses!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je bent net zo goed een patient van je huisarts als je vader en je moeder, hoor....

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja hoor, gewoon bellen en een afspraak maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja hoor en de arts heeft beroeps/medisch geheim, dus je ouders komen er ook niet achter...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 maar het is geen geheim hoor :-)
alleen hadden morgen geen tijd, maar ik moet vragen wat er met met die steken is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beroepsgeheim onder de 18 is niet het geval bij levensbedreigende dingen overigens, al zal de arts het beroepsgeheim wel zo lang mogelijk behouden voor je ouders ergens bij betrokken worden. ( dit alleen nog even ter info)
jawel hoor daar kan je zo heen gaan.
ook als je iets hebt wat je liever nog niet met je ouders bespreekt kan je naar de huisarts
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Ja hoor, geen enkel probleem als jij dat vindt dat je dat zelf kunt aanpakken. Is zelfs heel goed dat je zelf naar de huisarts wilt heen gaan.

Succes.!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd kan dat, gewoon op spreekuur gaan of even een afspraak maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kan je alleen naar de dokter! Het moet ook mogelijk zijn dat je dingen deelt met je huisarts die je niet met je ouders wilt/kunt delen. Het is wel zo dat je ouders het wel zien als je naar de huisarts bent geweest in verband met je leeftijd. Omdat je pas 16 ben sta jij in het zorgpakket bij je ouders, als er dan een rekening binnenkomt kunnen ze precies zien wanneer er iemand naar de dokter is geweest en de medicijnen die zijn uitgeschreven. Dat komt tevens ook door de no-claim van 255 euro die ze moeten betalen. Maar als je je vader uitlegt dat je geen kind meer bent en dat je ook wel alleen wil/kan/durft te gaan dan zal hij je vast alleen laten gaan!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanaf 12 jaar heb je beslissingsrecht over ingrepen
in/aan je lichaam.
Zeker met 16 jaar kun je zelf buiten je ouders medische hulp vragen van alle aard.
Heb je echter begrijpende ouders, dan is het handig hun in je zorg om je lichaam te betrekken.
Veel jonge mensen slaan echter wat dicht bij de dokter en kunnen hun probleem niet goed aangeven.
Heb je een goede huisarts, dan begrijpt hij/zij je en vraagt door om te zorgen dat je bezoek oplevert waar je op hoopt wat hulp betreft.
Je ouders kennen je echter langer dan je jezelf kent.
Laatst ben ik met mijn 16 jarige pleegdochter naar de huisarts geweest, vooral op haar verzoek.
Als ouders moet je bij de huisarts als je kind je meevraagt
echter wel je plaats kennen.
Je dochter moet dan zonder interrupties haar verhaal kunnen doen, alleen als ze vastloopt even soufleren.
Of aanvullen als je dochter er niet goed uit komt.
Als ouders neem je echter het gesprek NIET over.
Dus in korte lijn , je mag zelf elke medische hulp inschakelen zonder je ouders er in te betrekken.
Wanneer de relatie en het onderwerp zich er voor lenen
kunnen je ouders je mentaal ondersteunen en de arts soms zeer belangrijke aanvullende info geven (bv. over je jeugd, allergieen, inentingen zoals de laatste tetanusvaccinatie enz.) die je mogelijk zelf niet eens weet.
Kijk dus maar wat je ZELF het beste lijkt.
Veel succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan zeker.
Alleen als er bepaalde zaken gedaan moeten worden dan zullen je ouders toestemming moeten geven.
Vind dat je inmiddels ook wel de leeftijd hebt om alleen te gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kan dit. Het is wel verstandig dit in openheid aan je ouders melden. Het liefst vooraf en anders maar achteraf. Via de afrekening komen ze er toch achter.
Maar voor de duidelijkheid: jij beslist.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding