Hoe verander ik deze vicieuze cirkel omtrent mijn te jonge uiterlijk?
Ik ben 21 jaar, maar word altijd veel jonger geschat. Soms zelfs een jaar of 13/14. Ik weet dat het me eigenlijk niets uit zou moeten maken, maar toch irriteer ik me er ontzettend aan. Doordat ik (bijv bij de kapper) al bang dat ze me kinderlijk gaan behandelen of erg verbaasd zullen zijn als ik mijn leeftijd zeg, word ik erg onzeker en ga ik me juist 'kinderlijker' gedragen, alsof ik mezelf in de rol wil plaatsen van hoe ik denk dat anderen mij zien. Hierdoor word ik waarschijnlijk nog jonger geschat.
Hoe verbreek ik deze vicieuze cirkel?
Nu zit je ermee maar als je 50 bent en iedereen schat je 30 jaar dan lach jij het laatst ;)
Ik ben 32 en word regelmatig rond de 20 geschat je moet het niet te zwaar opvatten.
@Hambucker Dat is waar, maar daar heb ik op dit moment helaas niks aan. Ik zie het een beetje hetzelfde als wanneer je tegen een 40 jarige die ouder geschat wordt, zegt van 'Waar maak je je druk om? Vroeger had je het juist fijn gevonden.' Maar verder hoop ik inderdaad dat ik later nog steeds jong geschat word, en dan als laatste lach. Een paar jaartjes jonger zou ik niet zo erg vinden. Maar als een jongen van mijn leeftijd in een restaurant aan mijn broertje van 11 én mij vraagt hoe oud we zijn in verband met het kindermenu (tot 12 jaar), vind ik dat niet zo leuk :P Ik heb het gevoel dat ik vaak niet helemaal serieus wordt genomen door mijn jonge uiterlijk...
Je schrijft dat je je "kinderlijker" gaat gedragen doordat je onzeker wordt en bang bent voor hoe mensen op je zullen reageren (self-fulfilling prophecy). De oplossing zou dus zijn: dat niet meer doen; je "volwassener" proberen te gedragen. De eerste stap heb je al gedaan: Je ervan bewust zijn dat je je in bepaalde situaties "kinderlijk" gedraagt.
De volgende stap lijkt mij: Volwassener gedrag proberen te vertonen. Dat is simpel gezegd; maar ander gedrag aanleren en onzekerheid overwinnen is behoorlijk lastig! Het zou kunnen helpen door van tevoren te bedenken hoe je je volwassener (bijvoorbeeld zelfverzekerder??) zou kunnen gedragen in een situatie.
Dat klinkt wat geforceerd en onnatuurlijk. En als je zo'n van tevoren bedacht scenario gaat toepassen, zal het in het begin ook zeker ongemakkelijk aanvoelen. Maar dat komt doordat je het niet gewend bent. Bedankt bijvoorbeeld voordat je naar de kapper gaat, wat het gedrag is wat je niet wilt vertonen? Hoe is je lichaamshouding? Hoe klinkt je stem en wat zeg je?
En hoe zou je dat anders kunnen doen? Hopelijk werkt dit.
Succes in elk geval.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.