Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag iedereen zomaar een blindegeleidestok kopen of maken of is daar een vergunning voor nodig?

Of misschien op doktersrecept alleen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuke vraag +

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ze zijn gewoon te koop ja. Als je hem vergoed wilt krijgen, moet je een verklaring van je oogarts of huisarts naar de zorgverzekeraar sturen, of de aanvraag laten regelen via een blindeninstituut zoals Visio of Bartimeus.

En mocht je slechtziend zijn en overwegen er zelf één aan te schaffen, dan lijkt het me wel verstandig om stokloop lessen te nemen. Dan leer je veel beter hoe je zo'n ding adequaat en efficiënt kunt gebruiken dan wanneer je zelf het wiel moet zien uit te vinden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal Lies +
adressen waar je ze kunt kopen vind je door te googlen op winkels voor aangepaste produkten blinden en op het internet kun je zoeken op: www.worldwidevision.nl of
www.freedomadl.nl.
of je een stok zomaar kunt kopen weet ik niet zeker ,ik loop zelf met een stok ,omdat ik vrijwel geen zicht meer heb,ben dus overgegeven aan het blindeninstituut daar krijg je begeleiding om zelfstandig te blijven ook leer je met een stok lopen wat echt niet mee valt ook het huis aangepast met voelpunten,en wat apperatuur om te lezen en met spraak ook moet je verschillende keren daar naar toe om je eigen te maken in de keuken maar ben je zelf slechtziend zou ik het via het ziekenhuis doen heb je niet zoveel kosten maar kijk eens hier https://www.worldwidevision.nl/ helpt je mischien verder ,je kan het ook beluisteren want er zit spraak op
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
he he, eindelijk ben ik niet de enige meer hier, met een visuele beperking, fijn dat je er ook bij bent gekomen.
Goed antwoord, alleen krijg je de stok niet via het ziekenhuis, je kunt hem wel daar aan laten vragen door de oogarts of iemand van Low vision maar via de zorgverzekering, inderdaad is de site dmv spraakondersteuning toegankelijk voor blinden en slechtzienden, ik loop zelf met een stok met rolpunt, omdat dat minder vermoeiend is dan de tikstok, het leren lopen was spannend, ik heb dat geleerd in Utrecht op Hoog Catharijne en het CS. Plus voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt trouwens met of zonder visuele beperking alle hulpmiddelen gewoon kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Utrecht CS! Nou, als er één plek is waar je het moet kunnen leren.. Wel veel geleidelijnen trouwens, wat dat betreft lijkt het me op zo'n station in elk geval nog makkelijker oriënteren als visueel gehandicapte dan in een oude binnenstad. Of valt dat mee? En inderdaad Crea: alles is te koop, als je er maar voor betaalt. Zelfs een elektrische rolstoel met hoog-laagfunctie en dergelijke dure aanpassingen kun je gewoon bestellen als je wilt. Moet je wel een paar duizend euro meenemen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb ook een rolpunt en is inderdaad niet zo vermoeiend als een tikpunt begrijp alleen niet dat low vision het niet heeft gedeclareerd bij je ziekenfonds,dat heeft visio namelijk wel gedaan en daar ben ik getest vergeet wel te zeggen dat ik in het ziekenhuis uitgedokterd ben hier is het niet zo druk als in Utrecht en dat hood in dat openbaar vervoer bij de opleiding hoort wat ik toch als angstig ervaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij Low Vision kunnen ze wel de stok voor je aanvragen en ook de vergoeding bij je zorgverzekering, ik kom ook uit een dorp, maar moest naar Utrecht voor revalidatie bij Bartimeus.
Lies het is nog steeds doodeng om op Hoog catharijne te lopen, dat is heel iets anders dan bij ons in het dorp, al loopt het wel makkelijker omdat de paden glad zijn en dat is veel fijner dan al die klinkertjes, je blijft er niet achter hangen, ook station in Utrecht is heel toegankelijk, ook veel brailleaanduidingen op de trapleuningen, wat je bij de kleine stations wel eens mist. Ik weet in mijn omgeving de weg prima te vinden, neem naar vreemde plekken altijd iemand mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap wel dat het eng is ja. Het is een enorme open ruimte, en dan kunnen er hier en daar wel geleidelijnen zijn en braille aanduidingen, maar het blijft heel veel open ruimte, en volgens mij is het voor een blinde zo goed als onmogelijk om in een rechte lijn te lopen zonder enige aanduidingen. Die aanduidingen op trapleuningen had ik nooit gezien trouwens, maar ik kan dan weer geen trappen lopen, en braille op liftknoppen is al wat algemener - hoewel ongetwijfeld nog niet genoeg. En Utrecht CS is voor een ziende al zoeken hoor. Als je precies weet welk spoor je moet hebben kom je er waarschijnlijk wel uit, maar het punt is dat er ook nog wel eens sporen wijzigen op het laatste moment. Ik heb ook een hekel aan klinkers. Zouden ze wat mij betreft mogen verbieden, net als hoogpolig tapijt in openbare gebouwen :-P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in mijn omgeving gaat het redelijk in winkels zie ik niets en iemand meenemen ik zou niet weten wie dus ik babbel tegen alles en iedereen zelfs tegen de kartonnen afbeeldingen [lachen] schaamte leer je wel af ,station is een handicap daar is niet voor ons mensen maar ja zeeland loopt achter,bus gaat redelijk wel al verkeerde bus gehad maar uiteindelijk toch goed aangekomen ,aldoende leert men
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Lies en Marij, je leert met je beperking leven en creatief te zijn, als je echt wil, lukt bijna alles, Lies de trap af met een rolstoel gaat inderdaad niet, maar een stok helpt daar geweldig bij :), hoogpolig tapijt moet voor jou topsport zijn, klinkertjes leveren ons regelmatig blauwe plekken op en ja, de brailleknoppen in de lift, ik wil diegene wel zoenen die dat bedacht heeft, heerlijk als je zelfstandig op pad kunt.
Super Marij dat je alleen gaat winkelen, ik doe dat hier wel, maar zeker niet op onbekend gebied.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
braille knoppen ben ik nog niet tegen gekomen ook niet in het ziekenhuis hier,wel op het busstation praat palen,en eten moet ik ook dus moet wel naar de winkel maar dat is onder begeleiding geweest een winkelcentrum in terneuzen ,daar zit alles bij elkaar de slager en bakker helpen je ,de supermarkt is wat anders maar ze heeft alles met me langs gelopen zodat ik een idee hebt waar het staat en de rest vraag ik aan alles en iedereen en dat lukt aardig heb dat al verschillende keren alleen gedaan heb wel 2 katten ,maar die doen dat niet voor mij dus ben wel verplicht kan toch niet zielig op mijn stoel blijven zitten,helpt ook niet dus je moet wel

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding