Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Soms is het heel erg goed, het is fijn om je energie te steken in bepaalde dingen vooral als het resultaat achteraf dan ook heel erg goed is en je er ook nog complimenten over krijgt. Dat is goed voor je ego en dus ook voor je gezondheid. Je moet alleen uitkijken dat je niet té perfectionistisch wordt en probeer een balans te vinden, dan komt alles goed. Ook heeft het alles te maken met kun je tegen een stootje of kritiek je moet er ook tegenkunnen als het een keer niet zo gaat als jij gewild had en kun je ervan leren? Als je dat kan is streven naar perfectie heel gezond, kun je dat niet? Dan is het misschien goed om te proberen iets minder perfectionistisch te worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt m.i. zowel de positieve als de dreigende negatieve zijde van perfectie belicht.
Duidelijk antwoordt.

Andere antwoorden (10)

Perfect voor u: dat weet ik niet, want ik weet niet wat u perfect vind en wat niet.

Perfect voor mij: perfectie bestaat zelden. Ja, bij simpele rekensommen als 2+2 zie ik 4 als perfect antwoord, alhoewel ik ook daar theoretische/filosofische vraagtekenen bij kan zetten.

Perfect voor de gemiddelde Nederlander: ik weet niet wat de gemiddelde Nederlander als perfect ziet.
Maar is 't niet perfect als je nageslacht hebt, dat 't goed heeft? Velen zullen dat als perfectie zien. En is 't gezond om daar naar te streven? Gezond voor wie? Voor de ouder? Ja, da's gezond voor zowel de psyche als 't lichamelijke.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan je uit ervaring vertellen NEE!!!
Ben lange tijd enorm perfectionistich geweest, goed voor de resultaten maar slecht voor je gezondheid want nooit is iets goed genoeg. Uiteindelijk loop je jezelf voorbij.
Ik heb echt moeten leren om dingen soms maar te accepteren zoals ze zijn en dat kunnen heel eenvoudige dingen zijn als een keer op donderdag stoffen ipv op de standaard woensdag, in die ene dag word het heus niet vies.
Ik moet zeggen, deze houding geeft veel meer rust en rust is wel gezond...... (maar ik zal nooit een slons worden of erg gemakkelijk met dingen).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo herkenbaar +1
Rieneke1
14 jaar geleden
idd erg herkenbaar, +1
Streven naar perfectie is op zich goed. Maar het mag geen obsessie worden, niet een doel wat koste wat het kost gehaald moet worden.
Uiteindelijk zal dit er voor zorgen dat het slecht met je afloopt. Ik weet er over mee te praten.

Ik heb een lijfspreuk die mij hierbij helpt:
Goed is goed genoeg.

Ieder heeft zijn kwaliteiten. Niet iedereen heeft dezelfde kwaliteiten. Dus hoef je ook niet in alles naar perfectie te streven. Er kennis van nemen is al goed genoeg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is niets mis met proberen alles zo goed mogelijk te doen, maar altijd maar streven naar perfectie is heel ongezond. Perfectionisten leggen de lat voor zichzelf ook steeds een stukje hoger waardoor het doel steeds moeilijker te bereiken is. Hierdoor zijn perfectionisten zeer vatbaar voor depressies, burn out of eetstoornissen.
Mijn kreet luidt tegenwoordig: Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan! En ik ben er zeer gelukkig mee!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet gezond, het is ook niet ''gezond'''.
die woord bestaat niet niemand kan perfect kunnen zijn.
(godsdiensten en mensen is aangeboren aan gebrekkige visie)
de profeten en de engelen zijn de perfecte

http://www.goeievraag.nl/vraag/perfectie.4041
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voordat je een vraag stelt moet je wel weten wat je vraagt... Wat is perfectie?... Pas als je dat weet, kun je jouw vraag stellen...

Perfectie is dood... Waarom is perfectie dood, gewoon omdat er niets te verbeteren is aan perfectie, perfectie kan niet beter en blijft zo het is... Niets voldoet aan dit criterium als alleen de dood... Kijk maar of er een andere kandidaat voldoet aan de eis van perfectie? Nee dus...

Nu het antwoord: Is het streven naar perfectie wel gezoend? Je weet het al nu, Nee is niet gezond, het is streven naar de dood... En dat is heel ongezond...

:-))
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is jammer, maar ik snap niets van je antwoordt.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je streeft naar perfectie, streef je naar NIET-KUNNEN-VERBETEREN en dat is de dood... en dat is ongezond, want je kunt het nooit bereiken, nooit...
Hangt ervan af, soms kan het gezond zijn.
Het kan je motiveren en stimuleren om iets goed af te ronden etc.

In mijn geval soms ongezond, aangezien het mij zo'n stress op kan leveren, omdat b.v. mijn huis niet perfect in orde is.

Waardoor ik overdreven vaak schoon maak, maar perfect zal het nooit worden.

Dus dan zal ik altijd bezig blijven en mijzelf uitputten.
en nooit tevreden zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nobody's perfect. Je kunt er naar streven maar perfect wordt niemand.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ,als je altijd alles in je leven perfect wil doen ,kan het je kop kosten. Het lijkt mij dat er veel stress bij komt kijken als het dan even mis gaat. Natuurlijk wil je zoveel mogelijk je best doen ,maar een perfectionist zal nooit tevreden zijn. Mijn mening is dat je mag loslaten als iets niet perfect is verlopen. Dan leef je veel relaxter zonder stress.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, wat is perfect? Het is hoe hoog je de lat legt voor je zelf. Als dat perfect is, is het genoeg. Als je je maar lekker blijft voelen in je vel :-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding