Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de beste maagvulling zonder tanden te hoeven poetsen?

Soms lig ik in bed en kan ik de slaap niet vatten. Na wat woelen realiseer ik me dat dat komt doordat ik nog trek heb.

Even de maag vullen en ik kan prima slapen.

Als ik nu wél de maag wil vullen, maar géén zin heb om ook nog eens de tanden te poetsen, wat kan ik dan het beste eten? Het gaat dus om het voorkomen van tandbederf.

Voorbeelden van (voor mij) goede maagvullers zijn
--  blok kaas
-- halve reep pure chocola
-- droge bruine boterham
-- flink stuk gekookte worst oid

Andere maagvultips zijn welkom.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Heb deze vraag maar bij 'Gezondheid' gezet en niet bij 'Eten & Drinken', omdat het gezondheidsaspect hier belangrijker is dan het eetaspect.

Toegevoegd na 14 minuten:
Water is geen optie. Het vult de maag niet genoeg, en ik moet er halverwege de nacht uit om te plassen.

Cryofiel
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de tip over kaas van suzyq vind ik prachtig... als je nou nog een klein freedent professional kouwgumpje in je mond steekt, heb je al kauwend ook even je tanden gepoetst en ben je weer fris....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je zou eens kunnen kijken naar de manier waarop je de maag gevuld kunt krijgen, zonder dat het je gebit 'raakt'.
Een slang inbrengen ... ;-))

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Kaas is de absolute winnaar van je opties. Dit omdat kaas zogenoemde zuuraanvallen, die voor kunnen komen door ander eten (bijvoorbeeld fruit) neutraliseert, en daarmee tanderosie voorkomt.

Zie ook de bron (eigenlijk over kindergebitten): melk wordt genoemd als 'niet-ontkalkende voedingsstof', en van kaas wordt gezegd dat het 'de meest cariësremmende effecten' heeft van alle zuivel.

Ik zou zeggen: geen tandenborstel meer nodig na een nachtelijke kaassnack.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

water drinken, dat vult ook wel
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Cryofiel
15 jaar geleden
Zie toevoeging: water beschouw ik *niet* als maagvulling, het gevoel van trek gaat er niet van weg. En ik moet er dan na een paar uur uit om te plassen.
Geen, of het zou water moeten zijn..

Alle zaken die voedzaam zijn bevatten op zijn minst koolhydraten, deze worden door het speeksel al in de mond voor een deel afgebroken tot suikers en zullen dus altijd voor een situatie in je mond zorgen dat er eigen gepoetst zou moeten worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sondevoeding?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Idd alleen na het drinken van water hoef je niet te poetsen. Lauw water vult het best. (bij mij tenminste)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het eten rechtstreeks in je keelgat mieteren, maar dat ligt dan weer zo zwaar op de maag he. ;-)
Geen suikerhoudende etenswaren is dan nog het beste. Maar ja, aangezien (terecht hier eerder gesteld) alles met koolhydraten alsnog wordt omgezet in suiker blijft water nog de beste optie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Warme melk drinken daar slaap je nog lekker van ook, wat wil je nog meer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kaas,melk en melkproducten als kwark en yoghurt.
Dat laatste lijkt vreemd, yoghurt is toch zuur, zou je zeggen.
Dat is wel waar maar het werkt meer als een zure buffer,
voor het aantasten van je tanden is een lagere pH nodig.
Wel maakt het de zuurtegraad van je maagzuur een stuk hoger, honger is in feite het gevoel dat de zuurtegraad van je maagzuur (te) laag is
Doe geen siroop, suiker oid in de yoghurt, ook smaakjesyoghurt (aarbei enz.) is NIET geschikt voor jouw doel.
Slaap lekker!.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat je doet is sowieso verschrikkelijk slecht voor je lijf.
In de meeste gevallen haal je je bloedsuikerspiegel omhoog. Een patente manier om over een aantel jaren diabeet te zijn. Lauw water is OK. Als je moet, dat een stukje jonge vette kaas. Volgens sommige dietisten sla je dat vet niet op.
Twee overwegingen:
1. Alles wat je na 19.00 uur eet vindt je in een aantal jaren terug als zwemband rond je middel.
2. Is het niet, dat je te koud slaapt. Probeer eens een extra dekentje. Temperatuur is erg belangrijk voor slaap
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Cryofiel
15 jaar geleden
Of ik dat vet opsla, zal mij worst wezen. Ik ben altijd al een zak botten geweest, met het profiel van een lantaarnpaal. Ik moet vreten wat ik vreten kan om mijn BMI op 20 te houden. Temperatuur in bed is prima. Het is dat gevoel in de maag dat het inslapen belemmert. Soms komen er ook van die rommelende geluiden uit die richting. Voor de goede orde: dat heb ik lang niet elke nacht, hoor. Meestal slaap is prima zonder extra hapje. Zo eens per twee weken heb ik echter nog trek en moet ik eerst iets naar binnen werken om mijn maag te bevredigen voordat ik de slaap kan vatten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jonge kaas dus, zolang je suikerspiegel maar niet omhoog gaat waardoor je insuline moet produceren. Ik ken jouw probleem heel goed, maar ik groeide dicht. Ook bij 1 keer in de twee weken.
Cryofiel
15 jaar geleden
OK, dank je. Kun je ook uitleggen wat het voordeel is van jonge kaas boven oude kaas? Ik vind oude kaas (nou ja, zwaar belegen, nog net niet brokkelig/korrelig) veel lekkerder. Mag dat ook, of zitten daar stoffen in die minder goed zijn?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kijk in de voedselijst, misschien vindt je een alternatief. Je moet geen koolhydraten of suikers eten. Misschien is een hard gekookt eitje ook wel de oplossing.
Het eten van snacks als noten, selderij, wortelen en kaas is beter voor uw tanden dan zoetigheid.
Indien u uw tanden niet vlak na de maaltijd kunt poetsen, gebruik dan suikervrije kauwgom.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kunt een glas (warme) melk nemen, het beste is dan om je melk dan wel met een rietje te drinken zodat het je tanden niet beschadigd. Van warme melk kun je in ieder geval lekker gaan slapen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Warme melk drinken, ze zeggen dat je er beter van gaat slapen en het vult ook.

Ga anders voor het slapen naar de wc.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image