Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Soms word ik gewoon niet gehoord in een groep. Waar zou dit aan liggen?

Als ik me in een groep vrienden bevind en ik zeg iets, reageert soms niemand. We doen bijvoorbeeld elke week mee aan een pubquiz en als ik een antwoord weet en ik roep het, reageert niemand. Dan zegt een ander het 10 seconden later en schreeuwt de rest: Ja goedzo!!
Hetzelfde met het maken van een grapje, niemand lacht. Dan zegt een ander datzelfde grapje (lijkt haast expres) en dan lacht iedereen. Dit is best frustrerend en je voelt je nogal dom. Zou dit kunnen liggen aan de hoogte van je stem bijv. of omdat sommige mensen gewoon niet opvallen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

heeft ook te maken met je mimiek en je algemene "aanwezigheid". Als je met je hoofd naar beneden zit en het antwoord zegt, zul je weinig bijval krijgen. Als je nu begint met bijv: "Hee jongens ik weet het..." dan maak je voor jezelf al een soort van "intro". Heeft ook wel te maken met "of je een goede dag" hebt. Zo werd ik eens samen met mijn broer niet gezien in een restaurant (waarom weet ik niet), tja, dan is het de pleiterik, maar ik kon er niet mee zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Je hebt waarschijnlijk geen hele harde stem, maar dat hoeft niet erg te zijn.

Het is natuurlijk hartstikke jammer dat je vrienden je niet horen, je kunt het hier eens met ze over hebben. Ze begrijpen waarschijnlijk niet waar het over gaat. Dit soort patronen groeit heel langzaam en het gebeurt waarschijnlijk niet omdat ze je niet mogen of dom vinden.

Wat ook helpt is: zangles of toneelles. Je leert dan beter je stem en je mond te gebruiken om je boodschap over te brengen. Ook verstandig is om, zeker als je geen hele harde stem hebt, ervoor te zorgen dat je de aandacht hebt voordat je iets zegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan zeker liggen aan je stem: aan de hoogte/laagte en ook hoe hard je praat.
Maar het kan ook liggen aan je lichaamshouding: als je een schuchter persoon bent en je bij wijze van spreken met je lichaamstaal verontschuldigd voor het feit dat je er bent (ik overdrijf, ik weet het, is voor de duidelijkheid), dan kan het zijn dat mensen je onbewust niet opmerken.
En betreffende het maken van een grapje: het is ook heel belangrijk HOE je die vertelt. 2 Mensen kunnen hetzelfde geintje maken en bij de 1 is die hilarisch en bij de ander niet. Woordkeus, intonatie, pauzes tussen woorden of juist niet: het is een kunst om een grap goed te vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt als een minder ontwikkeld derde of vijfde chakra.
De energie uit deze chakra's heb je nodig om jezelf neer te zetten resp. uit te drukken.

Er zijn oefeningen voor om deze chakra's meer te ontwikkelen. Als je dit wilt kun je hierop gemakkelijk googlen.

Ook kun je een chakra foto maken om te zien of deze activiteit daadwerkelijk gering is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zorg ervoor dat je gehoord wordt. weet je het antwoord op de vraag zeg het dan luid en duidelijk zodat mensen niet kunnen zeggen dat ze het niet hebben gehoord.

(spring op, mep op de tafel, en roep JA!!!!! deze weet ik!!! het is ..........)

het kan een combinatie van zijn lichaamstaal, en de manier waarop je dingen zegt.

het kan natuurlijk ook zij dat mensen je een beetje dissen (en een combinatie 'van')

probeer duidelijker te zijn, en laat je door de reacties of het uitblijven hiervan geen lullig gevoel 'aanpraten'hoor.

sommige mensen overheersen anderen zodat dat ze het door hebben, en anderen zijn wat meer op de achtergrond waardoor ze makkelijker insneeuwen.

probeer er een keer te vragen waarom iemand niet reageert. horen ze je niet, of heeft het een andere reden.

maar of het nu aan jou of aan hun ligt, als je zeker weet dat je duidelijk bent en wel degelijk gehoord kan worden, en zo'n quiz ergernis en onzekerheid teweegbrengt ipv een leuke en ontspannen tijd en dezelfde mensen doen dit vaker, kan je nadenken of dit wel de mensen zijn waar jij je prettig bij voelt.

bij onzekere mensen is de stem vaak wat zachter, en is de lichaamshouding ook wat minder direct, dus je zou hier wat op kunnen letten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wees aanwezig. Let op je houding. Spreek in de richting van de persoon of personen zodat je duidelijk tegen hem/haar/hen praat (praat dus zeker niet met je rug naar je vrienden). Als je nu begint met bijv: "Hee jongens ik weet het…" dan maak je voor jezelf al een soort van "intro". Zorg ervoor dat de combinatie van lichaamstaal en de manier waarop je dingen zegt goed zijn. Praat duidelijk en draai niet rond de pot om interessant te blijven. Men luistert naar degene die het luidste is dus wees luid genoeg. Willen ze niet naar je luisteren, zijn het dan wel goede vrienden? Praat niet met onzekere stem, wees direct.

Toegevoegd na 45 seconden:
Oogcontact is ook zeer belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou me misschien afvragen of het wel vrienden van mij zijn?

het volgende kan het geval zijn :

ze nemen je niet serieus
je stem is te zacht (kan ook)
je laat over je lopen
je blijft niet bij je mening
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe geïnteresseerd reageer je zelf op anderen?

(Merk op dat ik het antwoord in de vorm van een vraag geef, omdat je er dan - mogelijk - het meeste aan hebt. Voel je vrij om toelichting te vragen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan aan iets liggen dat nog niet is genoemd:

Jouw focus hierop!

Als je heel erg oplet hoe mensen reageren als je iets zegt, valt het je direct op als er niemand lacht als je iets zegt. En gek genoeg is dat een soort, zichzelf versterkend effect. In een groep is altijd een soort rangorde, wie zeg maar de baas is maar ook wie het grappigst is en wie het slimst ed. Die rangorde ontstaat heel ongemerkt en, helaas.... is de pikorde eenmaal vastgesteld is daar bijna niets meer aan te doen.

Maar iemand die altijd wordt gehoord en waarom wordt gelachen is vaak iemand die gewoon zijn gang gaat. Die zegt wat, en als niemand reageert zegt hij gewoon weer wat en uiteindelijk slaat het aan en dan gaan mensen steeds sneller luisteren.

In een groep waar de bordjes zijn geschud is het heel lastig nog een plekje als "leukste"of meest gehoorde te veroveren. Degenen die die plek hebben zullen deze nl met hand en tand verdedigen (onbewust).

In een nieuwe groep maak je daarop meer kans, echter je moet jezelf dan meer laten zien zonder er zelf heel erg op gefocust te zijn want dat vinden mensen onbewust niet fijn en dan luisteren ze niet. Het is lastig om te leren als je het gevoel hebt dat je het niet zo goed kunt.

Observeer mensen die er in jouw optiek goed in zijn en kijk hoe ze doen en kijk vooral hoe ze niet doen.
Summo
12 jaar geleden
In het begin van mijn werkzame leven was ik magazijnmedewerker in een middelgroot bedrijf.( Ongeveer 450 personeelsleden)
Bovendien klein( ben ik nog steeds) en tenger (dat is inmiddels helemaal over ).en dus qua gestalte niet imponerend
Als je iets wilde hebben, b.v. een plankje uit de timmerwerkplaats, dan was dat niet mogelijk en werd je afgepoeierd.
Na verloop van een aantal jaren, vielen mijn blijkbare kwaliteiten op en werd ik gepromoveerd naar meer administratievere banen.
Dat resulteerde uiteindelijk in de functie van salarisadministrateur en zie, het wonder geschiedde!
Plotsklaps was ik ettelijke rangen gestegen in belangrijkheid en was het verkrijgen van een plankje geen enkel probleem meer. Zelfs en hele boom behoorde toen tot de mogelijkheden , gezaagd en thuisbezorgd.
Ik heb al in een reactie aangegeven, sat jouw plaats in de roedel ook veel uitmaakt en mijn (ware) verhaal illustreert dit nog eens.
Bewust of onbewust speelt bij de toehoorders mee: Hoe belangrijk kan deze vrouw/man voor mij zijn en reactie op jou drukt dat uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het ook gehad. Toen ik een andere intonatie ging opzetten. Toen hoorde iedereen mij. In jouw situatie zou ik ook zeggen:'hee hallo ik zei dat antwoord net!'
Laat niet over je heen lopen. Sta voor jezelf.
Wees wel alert dat je geen marktvrouw gaat worden, oftewel een viswijf.. Dat is dan ook niet de bedoeling.

Laat je even weten hoe het zich ontwikkeld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Assertiviteit is wat jij mist.
Voor jezelf opkomen, weten wat je wilt en wat niet.

Bij dat spel eens rustig voor jezelf opkomen.
Bijv; ja hallo ik roep dat toch net, of zijn jullie nouallemaal doof of zo?". Zo laat je wat meer pit zien en dat voelen de andere ook.

Zoek op Google naar tips met de zoekwoord Assertiviteit en je hebt bruikbare tips. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing