Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe is het mogelijk dat ik als pil-gebruiker toch last heb van PMS klachten?

Wanneer je de pil slikt, is er geen eisprong. Dus theoretisch gezien kunnen er dan toch ook geen PMS (= pré-menstrueel-syndroom) klachten zijn? Toch heb ik iedere maand de week voordat ik ongesteld moet worden gevoelige borsten. Ook ben ik dan veel emotioneler dan anders. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik vind het jammer dat mensen PMS niet altijd serieus nemen.
Als man heb ik te maken met mijn vrouw , dochters en
andere vrouwen die er in meer of mindere mate mee geplaagd of eigenlijk gepest worden.
Helaas zijn het dan nota bene vrouwen die daar soms vrij hard over oordelen.
Vanuit mijn achtergrondkennis en waarnemingsvermogen
is het voor mij duidelijk dat vrouwen daar behoorlijk last van kunnen hebben.
Vooral kwetsend vind ik als gesteld wordt , dat het "tussen de oren zit"
In feite is dat logisch, alle gevoelens en belevingen wo. pijn, gevoelens van depressie en ontregeling VINDEN PER DEFINITIE PLAATS TUSSEN DE OREN. Daar immers zetelt ons bewustzijn (grotendeels).
Als je ergens door gekweld wordt en de moed hebt dat te uiten, heb je er recht op om serieus genomen te worden.
PMS vergalt bij veel vrouwen een flink deel van hun leven.
Of je het nu over PRE menstrueel syndroom hebt of POST
menstrueel syndroom of beide, ook dat eerste komt veel voor, je zit daar niet op te wachten en al helemaal niet op cliche' achtige reacties.
Zo, dat moest er even uit.

Omdat je hormonen steeds in combinatie en concentratie wisselen treedt er ontregeling op, de vrijkomende prostaglandine veroorzaakt bovendien kramp- en pijnklachten.
Bij de ene vrouw levert dat nauwelijks problemen op, de ander vrouw verkrampt gewoon en crepeert van de pijn.
De ene vrouw is gevoeliger dan de ander en heeft misschien icm. daarmee een wat heftiger hormoonhuishouding dan de andere.

Het helpt als je daar als omgeving met enige consideratie mee omgaat, de vrouw die begrip ondervindt, wordt rustiger en dat velaagt de stress.
Verder een beetje troost, glasje warme melk/koffie /chocolademelk aanbieden en aanleveren
en de klachten worden als veel minder sterk ervaren, gedeelde smart is immers HALVE smart.

Sommige mensen denken dat aandacht voor dit soort problemen leidt tot zeuren.
Dat is ONZIN, juist bagatelliseren leidt tot zeurgedrag.
(= negatieve vorm van aandacht vragen)
Nu leren we dat straffen bij kinderen niet werkt, volgens veel psychologen.
Bij volwassenen is dat vaak ook zo.
Begrip kost niets maar levert heel veel op.
Ik hoop van harte dat de vraagstelster en anderen die wel of niet door PMS geplaagd worden, het ontbeerde begrip gaan ontvangen en dat zij die daar geen last van hebben, zich gelukkig prijzen en beseffen dat andere vrouwen dat wel hebben en een beetje inleving en begrip tonen.

Vrolijke Kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar gewenst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat is erg vreemd...ik heb het juist weer terug gekregen toen ik stopte met de pil...De pil zou dat juist moeten stoppen!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou eens in overleg met je huisarts een andere pil kunnen proberen, dat kan soms helpen. Helaas telt het niet voor iedereen dat de pms klachten helemaal verdwijnen door pil gebruik.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ovrigens zijn de geleerden het er nog niet over eens dat PMS veroorzaakt wordt door hormoon wisselingen, er zijn hier vele onderzoeken over. Een gebrek aan serotonine zou ook een oorzaak kunnen zijn bv.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De pil zou deze verschijnselen verminderen, en niet per definitie stoppen.

Als je er veel last van hebt zou je met je huisarts kunnen gaan praten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik ook, is dus kennelijk heel goed mogelijk. Ik neem het voor lief, het is iig 10x minder dan zonder pil...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ondanks dat je geen eisprong hebt kun je wel degelijk last hebben van veel pijn en krampen, gevoelige borsten en alle ander PMS kwaaltjes.
Heel herkenbaar... en het is de vraag of het met een andere pil weg zal gaan. Bij mij heeft een andere pil nooit echt geholpen... het lijkt wel in mn genen te zitten. Altijd pijn en altijd rottige dagen...
Je zou kunnen vragen of je een 3 fasen-pil mag slikken, deze bouwen de hormonen langzaam op per maand, zo heb je minder kans op klachten. Echter is het niet altijd gegarandeerd.
Hoe het komt dat je klachten heb? Ik denk dat het echt te maken heeft met de hormonen die (ondanks je pilgebruik) toch in je lichaam rondknallen zo vlak voor je menstruatie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
PMS zit meestal juist niet tussen de oren. Het kan lastig zijn. In feite stelt de pil de menstruatie uit, het biologisch ritme wordt wel verstoord maar niet afgebroken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding