Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Volgens de dokter heb ik geen astma, hoe kan het dan dat ik tijdens mist of als het vriest mijn ademhaling gaat piepen en moeilijk wordt?

Het voelt dan alsof ik haast geen lucht binnen krijg hoe hard ik ook adem, heb dit bij de dokter neergelegd en daar kwam niks uit.

Het gebeurd niet vaak, maar is zeer irritant en kost mij zeker een halfuur om bij te komen.

Misschien is er een verklaring voor die niet meteen op astma wijst.

enig idee?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het kan zijn dat je gewoon krampachtig ademt. En dat je daardoor ook gaat piepen. Bij krampachtig ademen, krijg je ook minder zuurstof binnen dan normaal en dan ben je daarna ook moe.
Ik denk dat je nog een keer naar de huisarts moet gaan, jij hebt er last van en daar moet de dokter een oplossing voor vinden.

Heb je het gevoel alsof je keel dichtgeknepen word? En heb je dit ook op andere momenten behalve als het koud of mistig is?Ben je duizelig daarna?

Ik heb namelijk astma en ik hyperventileer ook nog wel eens. Het verschil is heel erg groot qua gevoel tussen die 2, maar heel lastig uitleggen.

Bij hyperventilatie moet je ervoor zorgen dat je je ademhaling onder controle krijgt en bij mij is dat zonder zakje heel moeilijk.

Bij een astmatische aanval moet je er gewoon voor zorgen dat je medicijnen in de buurt hebt, dat gaat niet vanzelf over.

Ik ben benieuwd naar je antwoorden. maar maak toch maar even een afspraak bij de dokter. Het kan onbelangrijk zijn, maar het zijn je longen, en geloof me, daar moet je heel zuinig mee omgaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het kan ook wijzen op bronchitis...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Astma houdt in dat je veel te sterk reageert op allergenen , deze maken histamine vrij en zorgen voor de astma-aanval.
De arts heeft dit uitgesloten lees ik (naar LONGARTS geweest?)
Het kan zijn dat andere oorzaken vernauwing van je luchtkanalen veroorzaakt, misschien is het aanleg, misschien een specifieke allergie.
Sluit ook hyperventilatie niet uit.
Dit moet je niet als een belediging opvatten, veel mensen hebben er flink last van en krijgen dit pas onder controle door zich er bewust van te zijn icm goede professionele hulp.
Ga in ieder geval verder onderzoeken waarom dit gebeurt.
Niets doen is geen optie.
Veel sterkte.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt een koude lucht- allergie.Ik heb het ook, het kan eng zijn.Ik heb een puffer gekregen maar ik probeer om hem niet te gebruiken en het zo laten te passeren.Belangrijk is kalm te blijven en te weten dat het altijd weer zal over gaan.Het is trouwens niet elke keer prijs, ik denk dat er ook een psycho-somatisch kantje aan zit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aanvulling op de boevenstaande antwoorden.
Probeer eens door je neus te ademen. De lucht wordt dan door je neus verwarmd, dit geeft vaak minder klachten dan koude lucht zo je longen in.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Astma en COPD zijn longaandoeningen waarbij sprake is van een chronische ontsteking van de luchtwegen. De chronische ontsteking leidt tot vernauwing van de
luchtwegen en daardoor ontstaan klachten als hoesten en kortademigheid. Het verschil tussen astma en COPD is dat astmapatiënten soms klachtenvrij kunnen zijn.

Bij astma reageren de luchtwegen vaak op aspecifieke prikkels (zoals sigarettenrook, parfumlucht, mist of koude lucht, verflucht, uitlaatgassen etc). Door blootstelling aan
deze prikkels vernauwen de luchtwegen zich, waardoor je last krijgt van aanvallen van hoesten en kortademigheid (benauwdheid). Deze aanvallen kunnen kort duren, maar een aanval kan ook langer aanhouden. In de periode tussen de aanvallen kan de patiënt klachtenvrij zijn.

Als je alleen maar last van ademhalingsproblemen bij aspecifieke prikkels (mist en vorst) is het voor de arts moeilijk om je in het hokje "astmapatiënt" te plaatsen, want meestal heb je nergens last van.

Eigenlijk heb ik dit ook mijn hele leven gehad. Veel last met bepaalde weertypes toen heette ik geen astmapatiënt tot ik in een bepaalde winter chronisch astma kreeg. Toen werd ik in een hokje geplaatst.
Ik heb nog steeds alleen maar last met mist en vorst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even een afspraak maken met een goede natuurarts, dan wordt je helemaal doorgemeten , daar voel je niets van en weet je na een klein uurtje precies wat er aan scheelt.
Zonder allelei bloedtesten, foto's, akelige onderzoeken, afspraken maken enz.
Klachten zijn signalen dat er ergens in je lichaam iets niet goed is, het is de taak van je dokter om daar achter te komen, maar die heeft misschien iedere 7 min. een patiënt.
En dan is er weer een volgende.
Wat jij hebt, lijkt op een allergische reactie op kou en vocht.
Maar daar is wel wat aan te doen hoor!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeer herkenbaar. Volgens mijn arts is er dan wel degelijk sprake van astmatische aanleg. Kreeg voor deze zelfde verschijnselen Flixotide voor zo nodig gebruik. Helpt uitstekend (bij mij)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding