Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe weet ik zeker of ik en mijn drielingzus eeneiig zijn? En zo ja krijg ik dan ook een darm ziekte?

Ik ben er een van een drieling. Mijn zus en ik lijken spreekend op elkaar. (ik heb ook een drielingbroer).
Mijn zus heeft een darm ziekte dat is prikkelbare darm syndroom (PDS). Nu vroeg ik me af: hoe kom ik er achter of ik en mijn zus eeneiig zijn en zo ja hoe groot is de kans dat ik ook PDS krijg? Hopelijk weet iemand het antwoord dat zou echt leuk zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
761

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Of jij en je zus uit een eitje komen, dan zul je moeten laten onderzoeken.

Omdat het DNA van de embryo's dan precies gelijk is, doordat ze uit dezelfde bevruchte eicel komen, zijn de individuen genetisch identiek aan elkaar.
En het DNA kan onderzocht worden.

De kans dat jij ook PDS krijgt is niet groter dan als je niet van een eeneiige tweeling bent.
Het is namelijk geen ziekte.
En zeker niet een door geven overerfbare ziekte.
Het is een stoornis, waarvoor nog geen specifieke oorzaken gevonden zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Toch meldt http://www.kiesbeter.nl/ziekte-en-gezondheid/medische-encyclopedie/prikkelbaar-darmsyndroom/prikkelbaredarm-syndroom/ het volgende: De aandoening prikkelbaredarmsyndroom kan zich in families voordoen, wat suggereert dat er genetische factoren meespelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar het HOEFT niet. Mijn oom heeft het, als enige uit een 'nestje van 10'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien de oorzaak niet bekend is, en wel vaak allerlei vormen van stress genoemd worden die de klachten kunnen verergeren, is het niet logisch vanzelfsprekend dat het in het bloed zit. Als meer mensen in een familie het hebben hoeft dat niet te duiden op een erfelijke aandoening, maar kan het net zo goed omgevingsgerelateerd zijn. Bij de mate van het ondervinden van stress kunnen inderdaad ook genetische factoren meespelen. Ook bij mij is de diagnose ooit gesteld.
Ik "had" het dus ook.
Na die ene periode heb ik er nooit meer last van gehad.

Andere antwoorden (1)

ook al ben je eeneiig wil niet zeggen dat je ook een darm ziekte krijg. ik ben er 1 van een eeneiige tweeling ik heb endometriose en daardoor geen kinderen en mijn zus heeft nergens last van, 3 gezonde kinderen heeft ze.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding