Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je ergens bang voor bent hoe kun je daar dan het beste mee omgaan? Bestaan er rationele angsten of is angst nooit rationeel?

Waar word je het meest bang, angstig, benauwd van?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Natuurlijk bestaan er rationele angsten, het is verdomd logisch én nuttig om bang te zijn voor dingen die levensbedreigend kunnen zijn: dat maakt dat je moeite gaat doen om ze te voorkomen of uit de weg te gaan, waardoor je meer kans hebt om in leven te blijven.

En ook veel 'irrationele' angsten, hebben vaak een logische basis: bijv iemand die voortdurend bang is voor brand. Die angst is in basis een heel logische en nuttige functie: in een brand is er veel kans om dood te gaan. Alleen kan die angst een beetje uit de hand lopen, dat iemand bijvoorbeeld niet durft te slapen. En in zo'n geval, is het denk ik luisteren naar de angst: waar waarschuwt ie je voor? Voor het levensbedreigende van een brand. En dan ga je zorgen dat die waarschuwing niet voor niks is: rookmelders ophangen, zorgen dat er goede vluchtroutes zijn in het gebouw, vuurvaste deur, etc.
En als je alles hebt gedaan dat reeel is: dan kan je bedenken: oke, brand kan inderdaad dodelijk zijn, maar ik heb nu alle maatregelen genomen dat een brand goed te overleven is. En dan is het een kwestie van die angst loslaten. Want, als je een onveilig huis hebt, dan is die angst voor brand nog nuttig, maar als je huis brandveilig is, is die angst niet nuttig meer, is de waarschuwing niet meer nodig, en mag die gesust worden. Hoe je loslaten doet: bedenken dat je veilig bent, je angst niet meer reeel is in deze situatie, en je ergens anders op focussen. Of dingen doen waardoor jij je sterk en krachtig voelt, of je je warm en veilig door voelt.

Wat ook kan helpen, is even bij je lichaam stil staan, even ogen dicht, aandacht bij bijv je voeten. En dan kijken: word ik op dit moment ergens door bedreigd? In de meeste gevallen zal het antwoord nee zijn, op dat moment is er niks dat jou of jouw lichaam bedreigt. En kan je soms inzien dat datgene waarvoor je bang bent, JOU niet echt bedreigt, maar alleen je huis, of je geld, of in je verwachting je geluk. Dat kan heel balen zijn, absoluut, maar JIJ bent het niet. JIJ bent gewoon veilig: jouw kern blijft onaangetast, het zijn maar dingen erbuiten die weg kunnen vallen. 'Mijn lief gaat misschien weg/mijn huis gaat misschien kapot, maar IK ben er nog. En dat is het allerbelangrijkste in het leven."
Kan veel rust geven.

Het kan natuurlijk ook dat je nu wel veilig daar staat, maar dat in de toekomst wel iets JOU gaat bedreigen, en je angst daarvoor is: bijv als je een ziekte hebt nu waar je ooit aan dood kan gaan. Dan kan je denken: stráks ga ik misschien dood,
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(vervolg:) maar nú ben ik nog hier. En waarom zou ik dit mooie moment, ook laten verpesten. Het is al erg genoeg dat die ziekte de toekomst straks wegneemt, ik ga niet ook nog het heden van me laten afpakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel mooi verwoord! Dikke plus...

Andere antwoorden (4)

Je moet jezelf met je angsten confronteren.
Ik heb het niet zo op spinnen en heb dus onlangs een vogelspin op mijn hand laten lopen. Het ging prima, ik heb het overleefd, hij heeft me niet gebeten en tegenwoordig durf ik het dus aan mijn eigen spinnen te doden ipv om hulp te vragen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou ze buiten de deur zetten ipv dood maken,of durf je dat nog niet aan,een spin oppakken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet zonder hulptroepen in de buurt.
Dit is een natuurwet, elke angst is RATIONEEL... zonder ratio is er geen angst... Ik zeg daarmee niet dat er geen gevaar is, maar zonder ratio wordt alles in de schaal "heftig - ontspannen" geplaatst zonder dat er ervaren wordt waardoor dat komt...

Dus dan weet je meteen hoe je ermee om moet gaan... Ontspan...

Liefde is angst laten varen... Wat is het tegenovergestelde van angst: Liefde...

Als je een straat in loopt naar het noorden en je bent met het inlopen van die straat de weg kwijt geraakt, dan hoef je niets te weten verder, dat je zuidwaarts dichter bij het bekende komt... Angst en liefde... Angst is naar het noorden blijven lopen terwijl jij de weg kwijt bent...

What to do? Now you know...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Angst is het tegenovergestelde van vrij zijn. Angst is altijd rationeel. Leef er mee, je kunt wel door gewenning van sommige angsten af geraken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gebeurd ,angst kan bij ieder mens verschillend zijn ...als ik in Oostenrijk op een berg sta ,raak ik verlamd van angst .Door dieptevrees.Ik krijger zelfs een bewustzijnsvernauwing van .....kan niet meer normaal denken .Het verlamd mij .Voor mij is het rationeel .hoe ga ik er mee om? Geen hoogtes meer op zoeken. Ik snap niet waar het vandaan is gekomen ,het was er ineens. vrooegr had ik het niet.(als kind bijvoorbeeld)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding