Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het raar om een bepaald bedrag per behandeling bij de tandarts af te spreken?

Door nare ervaringen met mijn vorige tandarts waar ik verder niet over uit zal wijden ben ik er ondertussen haast 3 jaar tussenuit geweest met tandartsbezoeken. In die tijd is mijn gebit hard achteruit gegaan waardoor er nu best veel ineens aan moet gebeuren. Sinds dit jaar heb ik een nieuwe tandarts, maar ben niet bijverzekerd voor de tandarts.

Mijn hele gebit ineens laten behandelen is voor mij financieel niet haalbaar. Binnenkort moet ik er weer naartoe en nu wil ik eigenlijk wel per behandeling een bepaald bedrag met hem afspreken. Bijvoorbeeld per keer 300 euro (fictief) en wat hij daar voor klaar kan maken dat laten doen, en de rest een volgende keer.

Maar nu ben ik wel een beetje bang dat ik dan iets heel stoms vraag. Zou ik hem dit kunnen voorstellen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
846

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het zal een beetje van de tandarts afhangen, maar elke *goede* (lees: klantvriendelijke) tandarts zal dit begrijpen en met je meedenken.

Mijn tandarts doet dat in ieder geval.

Met haar kan ik een bedrag per behandeling afspreken, of een bedrag per jaar. Zij vertelt dan of dit mogelijk is, en hoe ze het gaat bereiken - dus welke dingen ze nu behandelt en welke ze uitschuift.

Ze doet dan soms ook nu vast een tijdelijke, goedkope behandeling, wetend dat er volgend jaar een tweede behandeling nodig zal zijn. Ze vertelt erbij dat het voor mij extra belastend is (twee behandelingen, terwijl er technisch gesproken maar één nodig is). Ik kan dan zelf de keuze maken.

Als het uitstellen niet mogelijk is omdat er dan iets "uit elkaar zou vallen", vertelt ze me dat ook. Zij adviseert dan een bepaalde behandeling dan toch maar nu vast te doen, al gaat ze daarbij over het budget heen. Maar de uiteindelijke keus is aan mij.

Om een lang verhaal kort te maken: jazeker, zulke afspraken kun je prima maken. De tandarts zal je vertellen wat de eventuele consequenties zijn, en hoe erg die wel of niet zijn.

Wil jouw tandarts hier niet aan meewerken zonder dat hij een goede reden geeft, zie dan dat je een andere tandarts vindt.

In de tussentijd kun je de tandarts altijd *verbieden* om bepaalde handelingen te verrichten. Dus al wil de tandarts graag drie kiezen repareren, als jij maar toestemming geeft voor twee reparaties, dan heeft hij zich daaraan te houden.
(Lees meer...)
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Eigenlijk vind ik dit juist een heel goed idee!
Waarom bang zijn?
Néé heb je, ja kan je krijgen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dit, vanwege dezelfde situatie, ook gedaan. Vorig jaar kwam ik ineens op zulke hoge bedragen uit die niet vergoed werden dat ik flink heb moeten bij betalen.

Toegevoegd na 20 minuten:
Vraag ook eens of er bij bepaalde handelingen alternatieven zijn die goedkoper uitvallen tot aan de volgende behandeling.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat de tandarts dat wel begrijpt.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Dat is helemaal niet raar. Dat doen wij altijd. Halverwege het jaar gaan wij naar de tandarts en als er dan extra dingen moeten gebeuren, dan vragen wij om een begroting. Deze kan hij zo uitdraaien. Mocht het eind van het jaar zo zijn dat wij boven de premie nieuwe jaar weer verder.

Dus gewoon doen is helemaal niets mis mee. Hij zal het echt wel begrijpen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kan dat. Mijn man had hetzelfde met zijn tandarts. Na 2 jaar heb ik hem aangemeld bij mijn tandarts en die heeft zijn "eetkamer" stukje bij beetje gerenoveerd.Het is toch anders niet te betalen voor een normaal mens. Ik denk dat het merendeel v.d. patienten wel zo`n afspraak heeft gemaakt. Hij/zij zal dit eerder normaal dan gek vinden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vantevoren vragen is juist slim! Dan komen zowel jij als zij niet voor vervelende feiten te staan van "ik heb het niet" of "ze betalen niet"...

Als dat uit de weg is, is iedereen blij hoor :-)

Bovendien, je koopt een dienst in, en dan mag je toch zeker de prijs weten vantevoren? en als je die te hoog vind, ga je niet.
Als de tandarts het er niet mee eens is, dan behandelt ie niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prima vraag om gewoom te stellen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kan je gewoon bespreken met je tandarts hoor!
Dan kan je samen een soort schema opstellen waneer wat gaat gebeuren, en ben jij op de hoogte van de kosten.
Je tandarts kan dan bepalen wat prioriteit heeft.
Is echt niet raar!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding