Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zou het kunnen dat het Resmed Mirage Full-Face masker (zie afbeelding) ineens een onderbroken fluitend geluid produceert?

Het onderstaande masker gebruik ik al een tijdje, bovenin (op deze afbeelding is het wat moeilijk te zien) zit een inzetstukje van siliconenrubberachtig materiaal met een aantal gaatjes. Die gaatjes zijn bedoeld om voldoende uitgeademde lucht af te voeren, dat is namelijk noodzakelijk om te voorkomen dat je teveel van je eigen CO2 gaat inademen.

Ik neem dan ook aan dat de gaatjes exact gedimensioneerd zijn, ik merk ook geen verandering aan het uiterlijk van die gaatjes of het stukje rubber waar ze inzitten, toch produceert het masker nu een irritant geluid en het lijkt erop of die fluittoon door die gaatjes wordt geproduceerd.

Wat zou het kunnen zijn en wat zou ik eraan kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat ventiel met de gaatjes kun je misschien vervangen?
Hoe dingen akoestisch reageren is altijd moeilijk te voorspellen; ook voor fabrikanten.
Misschien kun je m.b.v. een stethoscoop controleren waar het geluid precies vandaan komt, soms is het iets anders dan je met je blote oor denkt waar te nemen. Soms zet ik een klein trechterje op de slang van een stethoscoop om de oorsprong van een geluid beter te kunnen lokaliseren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

mijn ervaring is dat na verloop van (redelijk lange) tijd alle zachte siliconen onderdelen toch wat verharden... ik zou ze vervangen... ook de rand die rond de neus aansluit...
nu denk je dat de zachte onderdelen nog zacht zijn, maar kijk maar eens als je nieuwe in huis hebt: die zijn nog veel zachterder en soepelerder...
Alles sluit dan weer beter aan en de geluidjes/piepertjes/fluitjeszijn dan hoogstwaarschijnlijk voorbij...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, zou goed kunnen, ik ga er ook zeker eens over praten met de leverancier, want het is gewoon vrij lastig.
Die klacht komt door andere gebruikers hierdoor:
"It turned out that one side of the cover had slipped almost imperceptibly out of its groove. I put some pressure on it, is snapped back into place, and the sound disappeared. You will probably want to try this with the air flow on. "

"In my case it isn't condensation. I will look further into the plastic cover over the exhaust and find out where the discharge elbow is and check that out too."

"The RT who told me about condensation also showed me about the gasket/diaphram thing in the exhalation port-it was very hard to see whether or not it was seated properly. I ended up not getting the UM so "forgot" about that demo.:

"Maybe a change of the little plastic insert (2 came with the mask) might help. I haven't done that yet since my tape is working and I hate to mess with a good thing."

Misschien heb je hier wat aan, de juiste tip staat er vast tussen...
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Het een en ander van soortgelijke strekking had ik natuurlijk ook al gelezen, maar het antwoord is zeker de moeite waard. Ik heb helaas maar een zo'n inzetstukje (ik heb het vermoeden dat het masker dat ik alweer enige tijd gelegen kreeg niet nieuw was op dat moment, die dingen zijn nogal duur, al gauw meer dan 100 euro in Nederland dus dat zou wel te verklaren zijn). Ik ga het inzetstukje zodadelijk in ieder geval nog eens afzonderlijk schoonmaken en aan een grondige inspectie onderwerpen om te zien of er iets uitzonderlijks aan is.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding