Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mag je een blaar door verbranding doorprikken?

Ik heb mijn vinger laatst verbrand tegen een hete pan, en daar zit nu een blaar. Mag je die doorprikken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Alleen als je dat steriel doet. Dus de naald eerst in een vlam ontsmetten. Steriel gaas rondom de blaar houden waar het vocht in opgenomen kan worden. Nieuw steriel gaasje er daarna overheen, en met leukoplast vastplakken. Anders loop je kans op een ontsteking en dan duurt de genezing nog veel langer.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Lekker laten zitten en dus niet doorprikken.
Onder de blaar is nu je huid aan het genezen, kan een weekje of zo duren.
Het blaarvocht beschermt de verbrande huid tegen infecties.
Het wel doorprikken heeft geen enkel voordeel.
Smeer er traumeel zalf op, dan geneest het aanzienlijk sneller.
Ne enige tijd, gaat de blaar er gevoelloos aan voelen, hierna gaat de huid vanzelf stuk ( laat los) en komt het genezen stukje huid er onder uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, Je lichaam regelt alles voor je :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist, precies!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het doorprikken heeft wel een functie, namelijk, wanneer de blaar opengaat op het moment dat er geen steriele en verzorgende middelen in de buurt zijn, ben je verder van huis. Ik denk dat je het beter steriel kunt doorprikken ed, dan dat je dadelijk gelijk vuil er in hebt zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In vrijwel alle gevallen zal de blaar niet stuk gaan, en ieder huis zal toch wel een verbandtrommel aanwezig zijn en in ieder auto toch ook?
En loop je in het bos of zo, kan je het ook niet steriel doorprikken en verbinden.
En in een heel enkel geval zal jij gelijk hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in vrijwel alle gevallen, behalve in mijn geval dan, daar ging de blaar kapot, en ja ik was gelukkig in huis waar een verband trommel was. Maar als je in het bos loopt opt het moment dat je de blaar op een schone plek NIET hebt doorgeprikt, en de blaar gaat dus in het bos open, heb je wél een probleem. Dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een brandblaar in het bos?
Een blaar van het lopen, kan ik me wel voorstellen.
Nee, liever niet! Een dichte blaar is "steriel" en de wond kan hieronder mooi genezen. Wanneer je de blaar kapot maakt krijg je een opening voor bacteriën en heb je een grotere kans op infectie. Alleen wanneer er teveel (pijnlijke) spanning op de blaar staat wordt deze toch wel eens doorgeprikt een steriel verbonden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké tot nu toe zie ik alleen foute antwoorden nee je moet je blaar niet dicht laten zitten je huid wilt de beschadigde cellen weg hebben (vocht) en dat vormt een blaar. Je moet met een steriele naald schoongemaakt met alcohol/sterilon een gaatje in de blaar prikken en al het vocht er met een tissue of gewassen handen uitduwen. Laat het 'vliesje' over de blaar heen zitten en doe er daarna een pleister op. Geneest veel sneller.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij leest volledig over het eerste antwoord heen blijkbaar?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Euh... Dat lijkt me niet. De blaar is de beste bescherming. Een wond geneest ook veel sneller en beter als deze iets vochtig is. https://www.thuisarts.nl/brandwonden/ik-wil-mijn-brandwond-behandelen

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding