Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je zien hoe lang een tekenbeet er al is (met de teek er nog in)?

mijn moeder had gister avond last bij haar knieholte, na goed te hebben gekeken zat er een teek!
Het was volgens mij niet rood; we konden de teek er makkelijk uit krijgen...
Is er misschien iets aan de hand en hoe lang zou de teek erin hebben gezeten, dit kan toch gezien worden aan de rode ring?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Niet altijd volgens mij. Maar als hij er al langer in had gezeten had ze hem wel eerder gevoeld. maak er wel ergens een notitie van wanneer je hem ontdekt hebt. Als ze dan over enige tijd onverklaarbaar ziek wordt, met koorts is dat heel handig voor de dokter om te weten
(Lees meer...)
anneliez
12 jaar geleden
Een rode ring is een teken van Lyme, dan moet je gelijk naar de huisarts.

Je kunt zien hoe lang de teek erin zat aan de grootte van de teek.
Is de teek nog klein, dan zit hij er nog niet lang. Als hij een heel dik achterlijf heeft, helemaal opgezwollen, dan zit hij er al zeker een paar uren.
(Lees meer...)
Ritsuka
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een rode kring is niet altijd een teken van Lyme.
Als je de teek verwijdert is de kans groot dat je een dag later een rode ring om die plek hebt zitten.
Weer een dag later is die kring weer verdwenen.
Pas als de kring er na een kleine week nog zit, dan is het foute bingo. (bron: helaas eigen ervaring, gisteren teek nummer 8 van dit jaar uit mijn pels verwijderd).
Ritsuka
12 jaar geleden
Klopt ja, een rode kring of effen plek die er langer blijft zitten.
Teken zijn kleine beestjes die eruit zien als bruinzwarte spinnetjes. Ze zijn maximaal 3 millimeter groot. Een volgezogen teek kan soms wel een doorsnede van 1 centimeter hebben. Een teek kan enige dagen tot wel een week lang op dezelfde gastheer blijven zitten.
Het is niet duidelijk te zeggen hoe lang een teek al op de huid zit. Ze komen voor in bossen, duinen, hoog gras, maar soms ook in parken en tuinen. Misschien is aan de hand van waar jullie geweest zijn de vermoedelijke datum te bepalen.

Na een tekenbeet is het normaal als er een klein rood plekje ontstaat op de huid, dit is irritatie gaat met een paar dagen over.
Een rode ring ontstaat als er een teek besmet is met de bacterie, Borrelia burgdorferi, die de ziekte van Lyme kan veroorzaken.
De eerste verschijnselen van een besmetting na een tekenbeet zijn dus een rode, ringvormige uitslag rond de plek van de beet, maar ook griepachtige klachten of koorts, hoofdpijn en gewrichtspijn. Het is verstandig om in die gevallen zo snel mogelijk naar de huisarts te gaan.

Het is ook verstandig om de datum van de beet/ontdekking in de agenda te noteren en tot 3 maanden na de beet alert te zijn op de symtpomen van de diekte van Lyme.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding