Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan het zijn dat iemand nooit een 'echte' groeispurt krijgt?

Ikzelf ben namelijk 15, en 1.58 meter. Mij is echter voorspeld dat ik 1.65 werd, alleen denk ik niet dat ik deze lengte ooit nog ga halen, omdat ik al ongesteld ben geweest, en sinds m'n 14e verjaardag niet meer ben gegroeid. Maar, ik ben eigenlijk altijd de 'kleinste' geweest van de klassen waarin ik zat, en heb nooit gemerkt van de groeispurt. Ik heb vaak het gevoel dat er op mij wordt neergekeken en dat ik als minderwaardig wordt beschouwd door andere jongeren door mijn lengte. Zelf voel ik me daarbij best ongelukkig. Vaak wordt echter wel gezegd dat meisjes rond hun 10-14e levensjaar een groeispurt krijgen, dus dat lijkt bij mij vergeefse hoop, en ik vraag me daarom af of er ook mensen zijn die nooit een echte groeispurt hebben gehad.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het ontbreken van een snelle groeispurt kan zeker voorkomen als je al wat vroeger bent begonnen met groeien. Je hebt ook al bijna je verwachtte lengte bereikt. Als je regelmatig ongesteld bent groei je niet heel veel meer, maar ik kan me voorstellen dat dit nog wel wat cm's door gaat.

Je hebt natuurlijk de pech dat je in Nederland woont en de gemiddelde lengte hoog ligt. In veel landen zou je lengte niet eens opvallen!

En wat betreft de minderwaardigheid: Dat is een kwestie van jezelf accepteren zoals je bent. Zie jezelf als belangrijk mens en niet als klein mens.

En rond jouw leeftijd hebben meiden commentaar op alles en iedereen. Erg gevaarlijk als je hiermee in mee gaat en ongelukkig wordt. Ik ken graatmagere pubers die willen afvallen omdat ze denken dat anders ze dik vinden. En daarnaa willen aankomen omdat iemand zegt dat ze het eng vindt dat ze haar ribbetjes ziet (wat bij dunnen mensen vrij normaal is).

Kortom: Je groeit niet veel meer en leer dit zo snel mogelijk te accepteren.

En gelukkig zijn er ook veel korte jongens die een hele lange meid niet zien zitten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel

Andere antwoorden (5)

Zegt het eigenlijk zelf al: het is slecht voorspeld. De een wordt langer dan de ander, zo groeit de een ook gelijkmatiger dan de ander. Je zal waarschijnlijk genoegen moeten nemen met je lengte, wat helemaal niet klein is trouwens.

Echt niet iedereen heeft een groeispurt in zijn/haar pubertijd.

Toegevoegd na 37 seconden:
Slechts* voorspeld
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het wel goed voorspeld. Ze zal zeker nog wel wat cm's groeien de komende 8 jaar. Het zal iets onder de 1.58 uitkomen. De voorspelling is gebaseerd op gemiddeldenen statistiek, tenzij ze een heel uitgebreid botonderzoek heeft gehad.
Het klopt wel dat de grote groei al acheter de rug is. Het zou me verbazen mocht je nog 10 cm groeien. Maar achja de wonderen zijn de wereld nog niet uit :). Mss groei je nog een paar cm, 3-5 ofzo. Jammer dat ik je geen cmeters kan geven :( heb er teveel
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent nog jong en qua lengte kan er zeker nog een wonder gebeuren. Met 1.58 behoorbje zeker niet tot de kleinsten, maar ook niet tot de grootsten. Met 1.98 had je als vrouw echt een probleem gehad om an de man te komen - nu is het wel wat makkelijker. Bovendien, je bent een vrouw: hakken aan en je bent meteen wat cm langer!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gemiddeld groeit een meisje tussen 10-14 jaar maar 5 cm per jaar: http://www.kindengroei.nl/site/index.php?id=8

Hoe kleiner je eindlengte is hoe minder duidelijk een groeispurt. Je zult begrijpen dat een jongen die naar 210 moet voor zijn 18de een veel duidelijkere groeispurt heeft dan bij jou. De groeispurt zegt niets over hoeveel je groeit alleen dat het in je puberteit gebeurt en dat je dan wat sneller groeit dan de jaren ervoor:
--------------
Jongeren groeien sneller in de puberteit en dat gebeurt vaak met horten en stoten. Dat is de groeispurt en die is typisch voor de puberteit.

Jongens hebben hun groeispurt vanaf ongeveer 12 jaar, twee jaar later dan meisjes. Die komen gemiddeld twee jaar vroeger in de puberteit dan jongens, rond hun tiende. Jongens worden dus even ingehaald in lengte, maar uiteindelijk worden ze wel langer dan meisjes.

Niet alle lichaamsdelen groeien even snel. Het hoofd, de handen en de voeten bereiken als eerste hun volwassen afmetingen. Daarna volgen de armen en de benen. Ten slotte neemt ook de romp een volwassen vorm aan en bij meisjes wordt het bekken breder. Bovendien zijn er verschillen binnen het lichaamsdeel zelf. In het aangezicht bijvoorbeeld groeien de kaaksbeenderen en de mond sneller dan het voorhoofd.

Jongeren groeien niet alleen in de lengte; ze worden ook zwaarder. Meisjes krijgen een vetlaagje op de heupen, dijen, billen en bovenarmen. Jongens krijgen eerder een vetlaagje op de buik, waardoor hun taille minder duidelijk is dan die van meisjes. Tegelijk worden ze ook sterker. Hun spiercellen nemen in aantal en volume toe. Ook hun uithoudingsvermogen neemt toe, naarmate het hart en de longen groter worden. De lichamelijke verhoudingen zijn niet meteen in balans, wat verklaart waarom tieners er soms slungelig uitzien.

http://www.allesoverseks.be/cms/vragen/puberteit/wat-is-de-groeispurt.aspx
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar toch is HUN groeispurt echt veel duidelijker te zijn dan bij een ander. Ook zijn er veel jongens die toch echt pas later de lucht in gaan, misschien worden die geen 210 maar dan ook is de groeispurt beter zichtbaar. Iedereen HEEFT een groeispurt alleen is die soms bijna niet zichtbaar.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat je nog veel zal groeien. Zelf ben ik ook 1.58 meter en ik moet zeggen dat ik hier nooit problemen mee heb gehad wat jongens betreft. Mijn ervaring is dat heel veel jongens het wel schattig vinden en zij worden dan ook vaak heel beschermend. Het enige wat ik lastig vind, is dat je niet overal makkelijk bij kunt, maar dat is altijd wel op te lossen. Humor doet ook heel veel, probeer als iemand "leuk"probeert te doen een gevat antwoord terug te geven. Dit lukt misschien niet direct, maar als je dat een beetje vol probeert te houden gaat dat je steeds makkelijker af. Kortom, ga jezelf niet naar beneden halen en probeer van he leven te genieten!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding