Zijn hoogbegaafden meestal minder op het sociaal gebied?
Meestal hoor je van anderen dat Hoogbegaafden minder zijn op het sociaal gebied dan normaal begaafden.
Is dat dan werkelijk zo?
Vroeger kon ik dit nog niet, tot mijn 45e wist ik totaal niet wat ik moest zeggen. Dan repeteerde ik thuis in onderwerpen die anderen wel leuk zouden vinden en oefende ook echt teksten, net alsof ik het toneel op ging. Tegenwoordig ben ik er handiger in. Maar ik kan het nog steeds niet hebben over mijn eigen interesses en daarmee blijf ik voornamelijk een luisteraar. Wat ik inbreng wordt meestal niet met enthousiasme ontvangen. Bovendien werken mijn hersenen op topsnelheid en bedenk ik mij vele dingen tegelijk van hoe en wat ik nu moet zeggen of doen en dat bevordert niet echt het samenzijn. Of er wordt iets gezegd wat ik wel interessant vind, dan denk ik er over na en wil er wat over zeggen, maar dan zijn ze al weer bij heel iets anders. Dan kijken mensen mij heel glazig aan en gaan weer verder. Zij begrijpen mij vaak niet, maar ik hen ook niet, gewoon omdat onze hersenen anders werken. Dus veel dingen die ik denk, zeg ik maar niet, omdat ik weet dat dit verkeerd geïnterpreteerd gaat worden en zo word alles een zwaar gesprek. Waar ik constant stelling moet zoeken. Dus ben ik liever op mijzelf, alhoewel ik eigenlijk gezelschap erg leuk vind.
Als je er meer over wilt weten is er een vereniging: International Hoog Begaafden Vereniging. Oftewel het IHBV
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.