Hoe kan ik op een heikel professioneel punt reageren zonder de indruk te geven dat ik niet loyaal ben aan de organisatie?
Er is een hooggeplaatste ontslagen ergens in onze organisatie. Hiertegen rijst er nu stevig protest, waar onze afdeling zich ook achter schaart.
Mijn gevoel hierover is echter dubbel :
- ik kan me op zich wel vinden in de geformuleerde bezwaren tegen het ontslag. alleen weet ik dat er bij minder hooggeplaatsten om dezelfde redenen ook al ontslagen gebeurt zijn. en daar was geen protest over.
- ook de beschreven "hiaten in de procedure" heb ik al zien gebeuren bij minder hoog geplaatste personen. toen er hiertegen protest kwam, maakte dit de zaak enkel maar erger.
- ik heb te weinig kennis van wat er echt gebeurd is. als ik tussen de regels door lees gaat het over een andere visie tussen de ontslagen hooggeplaatste en het bestuur van de organisatie over enkele essentiële zaken. Maar ik zag bij lagergeplaatsten soms ook mensen ontslagen worden omdat zij niet "loyaal" genoeg waren (lees: andere visie hadden) naar de directeur bv. Al werd dit dan onder een andere saus gestopt : besparingsmaatregelen, reorganisatie etc.
Morgen zal ik de vraag tot onderschrijving dus krijgen en het ligt allemaal uiterst gevoelig.
Liefst zou ik datgene willen zeggen wat ik hierboven schrijf : ik vraag me af waarom er nu zoveel ophef gemaakt wordt omdat het toevallig een hoger geplaatste is, plus ik weet er te weinig over. Maar weigeren is not done ook met de beste argumenten, want dan ben ik niet meer "loyaal". Met alle gevolgen van dien.
Hoe pak ik dit best diplomatisch aan?