Mijn negen jarige zoon is obsessief met voeding en afvallen bezig, wat kan ik doen?
Mijn zoon vindt zichzelf te dik, en zijn zusje vertelt hij dagelijks dat ze te veel beleg op haar boterham doet etc en dat ze "vet" is. Mijn dochter wordt er gek van en ik ook. Wij eten thuis gezond en lekker, en wij zijn zeker niet te dik. Mijn zoon is pezig en heeft spillebenen, die hij te dik vindt. Mijn achtjarige dochter heeft nog een beetje een bol kinderbuikje, maar heeft zeker geen overgewicht. Ik zelf let er op dat ik niet zeur over mijn lijf, alhoewel ik vind dat ik een beetje te dikke billen heb, maar ik zeg trots dat ze "erg lekker om op te zitten zijn". Ik ben wel met gezonde voeding bezig, we eten veel groente en fruit, biologisch, en vers. Dit niet per se om af te vallen, maar omdat ik er achter ben dat ik anders heel erg futloos ben. Ik ben ook niet kritisch naar andere eetgewoontes toe in andere gezinnen en zeg ook geen negatieve dingen over mensen met overgewicht. Kortom, het ligt echt niet aan mij, en ik weet niet waar het vandaan komt. Ik kan het niet aan zijn verstand brengen dat hij zijn zusje onnodig kwetst en voor zijn eigen lijf absurd bezig is. Hij weigert snacks en lekkernijen en als ik het aandring geeft hij toe om daarna vervolgens als een gek lichaamlijke oefeningen te doen. Wie herkent dit of wie heeft tips? Ik maak me steeds meer zorgen. Voor de rest is het een heerlijk mannetje.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.