Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Na het eten van een bepaald soort pizza krijg ik pijn aan mijn verhemelte. Wat te doen?

Het gaat om goedkope diepvriespizza's. Margherita bijvoorbeeld.
Ligt dat aan de ingrediënten? Waar moet je op letten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je hebt je gehemelte verbrand. ik heb precies het zelfde. als je kleine stukjes met mes en vork eet, is er niets aan de hand. Bij sommige pizzas zit er (nep-)kaas op die erg heet wordt. Dus geen punten naar binnen schuiven.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een pijnlijk gehemelte door scherpe randen kan ook, bv na een hard broodje. maar als ik een pizza eet zonder harde randen, heb ik het ook. Dan komt het door verbranding.

Toegevoegd na 54 minuten:
Een nog een hint dat het verbrand is: soms voel je de dag erna vellen los zitten..

Toegevoegd na 1 dag:
en niet alleen door kaas, wat voor een soort dan ook, kun je je mond verbranden. Ook groenten kan nog erg heet zijn. Neem je een grote hap van een punt dan komt dat hete gedeelte boven op de pizza tegen je gehemelte.

Toegevoegd na 1 dag:
Het staat ook wel bekend als "pizza burn" (bron in het engels)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat soort klachten herken ik. Dat heb ik ook altijd na het eten van een broodje of een stuk stokbrood met een harde korst. Bij de pizza zal het ook door de korst komen. Die schuurt vermoedelijk wat te veel tegen het verhemelte aan tijdens het kauwen, waardoor dat geïrriteerd raakt. Een oplossing is waarschijnlijk het eerst in kleine stukjes snijden, zodat je minder kauwwerk hoeft te verrichten.
Amadea
13 jaar geleden
Los van wat Amadea zegt, zou er ook sprake kunnen zijn van allergie en/of overgevoeligheid voor een van de ingrediënten.
Als je geen last hebt bij pizza's die meer beleg hebben, denk ik vooral aan 'mechanische schade', zoals Amadea al zegt: feitelijk kleine schaafwondjes en krasjes door de harde stukken.
Als je bij andere pizza's of andere types pizza ook last hebt, kan het zijn dat je niet goed tegen de tomatensaus kunt die op de pizza gebruikt wordt, of misschien iets in het deeg.
Uitproberen maar, maak bijvoorbeeld zelf eens een pizza met zo'n pak waarin deeg en saus zit en kijk of je daar ook zo op reageert, bij een even hard gebakken pizza.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alhoewel het niet de bedoeling van het eten van een pizza is, zou je het op kunnen lossen door ze voor ze te nuttigen er lekken mee te soppen, b.v. in warme melk.
Geintje... koop gewoon pizza's van een gerenommeerd merk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing