Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom gaapt / geeuwt iemand in zijn slaap?

Dit zag ik gisteren bij mijn slapende dochter. Ze was op dat moment diep in slaap. Maar waarom geeuwt iemand op dat moment, je slaapt dan toch al, dus waarom nog geeuwen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toen ik je vraag las moes ik geeuwen...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Vaak ga je gapen om je lichaam aan te zetten tot een activiteit. Wanneer je bijvoorbeeld van plan bent om zo naar bed te gaan ga je gapen voordat je op staat om daadwerkelijk naar bed toe gaan. Gapen in diepe slaap, lijkt mij niet mogelijk.

Toegevoegd na 14 minuten:
Een geeuw zou volgens de onderzoekers eerst de bloedsomloop in het hoofd en uiteindelijk ook de hersenen doen afkoelen. Daardoor zou het brein een korte opleving krijgen, wat volgens de onderzoekers ook verklaart waarom mensen 's ochtends vaak geeuwen - om hun hersenen op gang te helpen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nou, ze sliep echt wel hoor!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hoef je niet zo te schreeuwen.

Andere antwoorden (2)

In de (diepe) slaap geeuwt niemand...

Geeuwen is een plotselinge aanpassing van het zuurstof-opname-nivo...
En laat een ander zien dat je zo meteen vertrokken bent, letterlijk en figuurlijk...

Het is een aanpassing van verandering van zuurstof opname... bij een kind dat van de ene slaapstand naar de andere gaat, komt dat wel voor, bij volwassenen veel minder vaak...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geeuwen is een vorm van diep ademen, waarbij we longblaasjes die dichtgevallen zijn, weer open zetten. Longblaasjes vallen bv. dicht wanneer je moe bent: je gaat dan oppervlakkiger (minder diep) ademen. Ook tijdens je slaap kun je oppervlakkig ademen en kan je dus af en toe geeuwen of diep zuchten om dichtgevallen longblaasjes weer te openen. Wanneer je wil weten of je kinderen echt slapen: til hun arm op en laat die op hun hoofd vallen. Wanneer ze doen alsof, dan zullen ze hun arm naast hun hoofd laten neerkomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image