Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is dit hoesten wel echt? (Zie uitleg)?

Ik hoest erg vaak en erg veel. Mijn huisarts is niet ongerust, zegt altijd dat hoesten makkelijk 6 weken kan aanhouden, terwijl de rest van de verkoudheid na een week over is.
Nu sta ik de laatste weken enorm onder spanning. Ik merk dat het hoesten nu erger wordt. Soms tot braken toe.
Aangezien ik minder lijk te hoesten als ik rustig ben vraag ik me af of mijn hoesten wel echt is, of dat het meer een uiting van spanning en emotie is...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je plaagt je keel, door spanning

Als ik zeg: Wees lief voor je keel, dan is je keel lief voor jou...

kun je dan stoppen lieve Dounja...?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Absoluut mogelijk ja! Een vriend van me hoest/kucht altijd onrustig in de rondte als hij veel last heeft van stress.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je het zelf bij het goede eind hebt. Je weerstand is verzwakt en je staat onder grote stress
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan heel goed, mijn zoon heeft hetzelfde, in tijden van stress hoest hij enorm.
De een heeft last van zijn buik, hoofdpijn of rug bij stress.
Bij jou kan het goed het hoesten zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hoesten is sowieso echt, maar de oorzaak is waarschijnlijk geen verkoudheid. Het kan door stress erger worden, en ook als je erop gaat letten en tegen jezelf zegt: nu vooral niet gaan hoesten, dan voel je de prikkels juist veel sneller. Wat ook een optie is: adem je door je mond? In dat geval wordt je keel droger wat hoesten kan veroorzaken. Misschien is het ook zo (maar dat weet ik niet zeker) dat een oppervlakkige en onregelmatige ademhaling die je vaak hebt bij stress hoesten kan veroorzaken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou heel goed kunnen. Ik heb hier zelf ook last van in stressvolle periodes. Ik ben dan ook altijd erg misselijk en moet veel hoesten. Het komt niet tot braken..
Maar dat kan absoluut.

je zou je dokter kunnen vragen of hij of iemand die hij kent, jou daarmee kan helpen.
Want dat je moet braken door stress en spanning ...lijkt mij niet gezond. Als je dan een keer een aantal weken achter elkaar stress hebt.....

Ik zou in iedergeval even een bezoekje aan de dokter brengen! Eerlijk waar hoor!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak wordt het hoesten juist erger wanneer je lichaam tot rust komt ('s avonds wanneer je net in bed ligt). Wanneer je juist gaat hoest bij spanning dan is dat waarschijnlijk geen gewone hoest. Het zou daaronm heel goed van spanningen kunnen komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie dat mijn antwoordt er niet doorheen is gekomen.
Hierbij nog een keer.
Astma en bronchitus zijn mogelijk.
De hoest die jij beschrijft, lijkt ontzettend veel op de hoest van mijn zoontje. Hij blijft er soms ook in hangen met braken als gevolg.
Hij gebruikt nu ventolin, en dat werkt een beetje!

Als je al meerdere malen bij je huisarts bent geweest en hij doet het steeds af als verkoudheid zijnde.
Kun je vragen of het niet verder onderzocht kan worden omdat je er toch niet op gerust bent.
Idd kan spanning ook een soort van nerveuze hoest veroorzaken.

Kom je er niet met je arts uit, vraag doorverwijzing.
En anders een second opinion aanvragen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn twee verschillende soorten hoest: hoest om vastzittend slijm weg te hoesten, dit komt voor bij verkoudheid, en prikkelhoest, dit komt door een beschadigde keel die een prikkeling geeft. De laatste soort hoesten kan zonder verkoudheid voorkomen, het heeft namelijk niets te maken met het slijm van de verkoudheid. Een prikkelhoest maakt zichzelf vooral ook erger doordat meer hoesten de keel meer beschadigd, ook spanning heeft waarschijnlijk invloed op de gesteldheid van de keel of op hoe sterk de prikkel van de irritatie is, waardoor je sterker gaat hoesten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het hoesten is wel echt. En ja, het zou best te maken kunnen hebben met spanning. Ik herken dat zelf ten minste wel, stress slaat bij mij snel op mijn keel, en als ik er dan een echte verkoudheid overheen krijg (wat gemakkelijk gebeurt doordat je weerstand in tijden van stress lager is) dan kan de hoest weken blijven hangen. Echt een soort geblaf, waarbij je het idee hebt dat je longen straks mee naar buiten komen.

Wat er (bij mij!) in zo'n tijd gebeurt, is dat de combinatie van spanning, de laatste naweeën van de verkoudheid, en irritatie door het hoesten samen de cirkel in stand houden. Inmiddels herken ik de signalen (niet zo moeilijk als je je longen uit je lijf hoest) en weet ik dat ik de cirkel moet doorbreken. Ik dwing mezelf dan om de rust te nemen die ik nodig heb, en ik gebruik hoestprikkeldempende capsules om mijn keel de kans te geven te genezen. Dat laatste verhelpt het probleem van hoesten door de irritatie van hoesten, wat zorgt voor irritatie waar je van gaat hoesten.

Die hoestprikkeldempende capsules zijn overigens gewoon te krijgen bij de drogist, maar mocht je ze willen proberen, overleg dan toch liever eerst met je arts. Bij de meeste mensen werken ze prima, maar de bijwerkingen kunnen vrij heftig zijn bij mensen die overgevoelig zijn voor de werkzame stof. Ik zou in ieder geval niet gaan autorijden als je ze voor het eerst neemt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja het kan zeker door stres en spanning komen,ik zorg nu al ruim 3 maanden voor een jongetje van 5 jaar,door de weeks bij mij en in het weekend bij zijn ouders, zodra hij daar de deur binnen stapt,begint hij te hoesten en blijft het hele weekend hoesten,de huisartes zei dat het spanningen zijn, dus...het kan zeker door spanningen komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding