Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan je iemand duidelijk maken of zodanig reageren of doen dat degene gewoon te veel praat naar jouw idee zonder degene te beledigen?

Iemand neemt in een groep vaak het woord, opsich niks mis mee, maar daardoor onstaat de situatie dat anderen, die graag of wat willen zeggen of eens naar iemand anders luisteren, geen tijd of gelegenheid krijgen. Is zo iemand onderbreken onbeschoft of noodzakelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je kan als je ziet dat iemand anders wat wil zeggen en de 'veelprater' is hem net voor, de veelprater best wel even onderbreken door te zeggen dat je ook even wilt horen wat die ander te zeggen heeft. En als die ander dan is uitgepraat weer terugkomen bij de veelprater en vragen wat hij/zij wilde zeggen. Dan is de hint duidelijk zonder dat je iemand meteen helemaal stilzet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed advies +1

Andere antwoorden (3)

Ik ben zo iemand. Die altijd te veel praat. Soms ook gewoon mensen onderbreekt. Ik weet dat en probeer daar ook op te letten maar soms lukt het me niet... Ik zelf zeg altijd ja het is mijn fout maar ook jij moet voor je zelf opkomen. Het is niet altijd mijn taak om iedereen in de gaten de houden,. Dus gewoon inhaken. Praat maar door haar heen ( ga er even van uit dat het een vrouw is ) soms zeggen mensen dan sorry dat ik door je heen praten, maar ik heb dat helemaal niet door.

En als mensen gekwetst zijn dan is dat echt hun probleem.. Je kunt het ook grappig zeggen. Schat mag ik nu? Of voor de gein je vinger op steken. Ik noem maar wat. Of het eens vragen als je met zijn 2e bent. Zo lang me maar niet zegt oke nu moet jij 5 min je mond houden en dan het met de klok in de gaten houden. En vervolgens allemaal aan die persoon vragen stellen. Niet grappig!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad een vrouw. Ik ben zelf ook niet op mijn mondje gevallen en wil ook weleen smensen onderbreken, maar zij draait een kwartslag naar iemand en gaat vervolgens op volume 9 met degene staan kwekken ook vaak over haarzelf terwijl ik zoiets heb van we zijn hier met een groep laten we het met elkaar leuk doen zodat iedereen zijn/haar zegje kan doen. Daarom vraag ik ook of het onbeschoft is haar te gaan onderbreken, want ik ga het wel doen denk, al kreeg ik vandaag een reactie, en mevrouw doet net of ze nog niet uitgepraat is, maar dan denk ik weer praat in de groep en niet naar 1 iemand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet ook beseffen dat je irritant bent en ik zou er absoluut niet trots op zijn als ik jowu was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou wat jij nu verteld zo ben ik niet. En natuurlijk ben ik niet trots... Ik heb adhd en wil me daar zeker niet achter verbergen. Ik doe me best om er rekening mee te houden. Maar jou opmerking vind ik echt niet kunnen. De reden dat ik zo open ben is omdat ik je wil helpen. Jij gaat me nu aanvallen om dat ik eerlijk ben. En je kent me niet eens... Jou antwoord baseer je nu op mijn eigen verhaal. En het gekke is dat je zelf ook wel eens mensen onderbreekt. Geloof dat je dan ook niet trots op je zelf kan zijn,. Zeker gezien je opmerking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ik heb ook adhd (geen diagnose) en kan ook druk zijn. Wat bedoel je met jouw opmerking niet kunnen, ik geeft gewoon aan dat je irritant kan zijn en dat je niet trots moet zijn dat je 'zoveel praat', want dat zijn sommige mensen van 'ja ik ben nou eenmaal een kwebbelkont, en vervolgens praten ze overal overheen' als je begrijpt wat ik bedoel. Vindj jij het ook vervelend als mensen direct tegen je zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg niet dat ik nou eenmaal zo ben. Ik zeg dat ik weet dat ik zo ben en dat het mijn fout is. Dat ik echt heel erg hard aan mezelf werk maar ergens ligt een grens. Ik vind het niet vervelend als mensen direct zijn. Ik houd van duidelijkheid. Maar ik vind dit niet direct. Dit is bot en tactloos. Nergens heb ik gezegt dat ik trots ben. En het gedeelte van gekwetst was meer dat de vrouw die zo veel praten gekwetst zou kunnen zijn. Daar zou ik dus niet zo veel rekening mee houden. Maar aan jou reactie te zien hoef jij helemaal geen hulp. Nou ja misschien toch hoe breng ik dingen tactvol want ik heb een gebrek aan empathie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat van dat trots vind ik overdreven, ik reageer ook soms te snel. Alhoewel er vast mensen zijn die trots op zijn heb ik het idee of soort van misplaatste trots hebben. Alleen je laatste zin vind ik dan weer tactloos en bot en begrijp je niet, want het is wel degelijk een vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed ik volg je niet helemaal. Ik denk dat we elkaar verkeerd begrepen hebben. Maar nee ik heb geen moeite als mensen direct zijn. Hoezo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je het volgens mij (te) persoonlijk opvatte
Ik denk dat de persoon die altijd het woord heeft juist onbeschoft is en weinig geïnteresseerd in anderen.
Maar je zou heel beleefd kunnen vragen of jij of een ander ook iets mag zeggen. Daar leert hij/zij alleen maar van. Als niemand er iets van zegt denkt die persoon alleen maar dat iedereen het geweldig vindt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp je reactie en sterker nog ik heb er alleens wat van gezegd, maar dan krijg je de reactie ja iedereen praat door elkaar heen, of ze begrijpt het niet, het is inderdaad een vrouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn geval is het vooral een probleem als juist niemand praat... Dan heb ik het gevoel dat ik het vol moet praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze veelpraters zijn er wel meer en het is inderdaad vaak lastig om tot zo'n persoon door te dringen. Ze hebben het soms zelf niet zo door en zijn heel erg op zichzelf gericht. Vaak ontkend iemand het of wijst naar een ander.
Het enige wat er dan nog op zit is het te accepteren of het contact te mijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
clarissa, misschien is het dan een idee om de ander geïnteresseerd vragen te stellen en te stimuleren om ook iets te vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo iemand negeren ook zou kunnen werken. Alleen moet iedereen er dan aan meedoen, en dat gebeurt niet denk ik. Overigens is het een prima meid, misschien hoort het erbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@astrid ja misschien heb je gelijk. Ik heb het vooral in van die ongemakkelijke situaties als kerst bij saaie mensen. Gekke vraag maar wat zou ik dan kunnen vragen? En hoe weet ik dat mensen zich er aan storen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@clarrissa ik denk dat je misschien wel eigenlijk onbewust praat uit soort onzekerheid. Ik praat ook tegen wildvreemden in bushokjes, ik ben wel jofel hoor, maar gewoon sociaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tom ik geloof dat we een beetje erg op elkaar lijken hahaha weet niet waar je woont maar mag ik je een tip geven. Verhuis naar brabant. Als ik naar mijn vriend (twente)reis dan merk ik al hoe hoger ik kom hoe vreemder mensen mij vinden. Whahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
krol, maak er dan "onbeleefd" van. Pin iemand niet zo vast op één woord, het gaat om de strekking;-) Clarissa, je zou mensen kunnen vragen naar hun hobby's interesses, werk, vakantie, hun mening over een bepaald onderwerp etc. De meeste mensen waarderen het enorm als je interesse in ze toont en niet alleen maar over jezelf praat. Probeer het gewoon een keer en wie weet levert dat hele interessante gesprekken op.
Jammer genoeg dit soort mensen kom je overal tegen. Of beter gezegd dat hun er altijd en overal gelegenheid gebruiken om aan het woord te zijn. Deze mensen maken vaak misbruik van beleeftheid van andere en moeten het regie in handen hebben. Meestal hun verhalen zijn nietszeggend en verstorend voor de sfeer. Daardoor zij zuigen andermans energie en voelen zich geweldig. Het beste is gewoon negeren, laat je niet onderbreken en doe je dingen met andere collega's die jouw mening respecteren.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad heel herkenbaar. Ik heb zelf een mannelijke kennis die bijna altijd als een waterval over zichzelf praat en je krijgt er nauwelijks een woord tussen. Als ik hem voorstel aan iemand anders die hij dus totaal niet kent begint hij ook meteen een enorme monoloog. Hij toont totaal geen belangstelling voor die ander. Meestal praat hij over hoe goed hij is in bepaalde dingen en hoe geweldig anderen hem vinden volgens hem. Omdat hij nogal geïnteresseerd is in techniek kan hij ook rustig een half uur vertellen over de werking van een wasmachine of andere apparaten, wat dus niemand iets interesseert. Hij lijkt er geweldig trots op te zijn hoeveel kennis hij hiervan heeft en ziet niet de verveelde blikken van anderen. Doodvermoeiend. De ander luistert dan uit pure beleefdheid en knikt af en toe, want zelf iets zeggen is bijna niet te doen.
Negeren, zoals jij voorstelt, werkt helaas niet omdat hij ook nogal hard praat en je zou dan over hem heen moeten gaan schreeuwen. Soms maak ik hem met gebaren duidelijk dat hij z'n stem moet dempen omdat ik ook nog buren heb die er last van kunnen hebben.
Deze man zuigt inderdaad energie en ik ben dan ook altijd bekaf als hij even een uurtje langs is geweest.
Ik heb hem hier meerdere keren op aangesproken, maar hij ziet zelf geen enkel probleem en reageert zelfs beledigd. Zijn "vriendschappen" duren nooit lang, maar dat ligt altijd aan de ander volgens hem. Ik heb nu dan ook maar besloten om hem niet meer binnen te laten. Het kost me teveel negatieve energie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat bedoel ik, die vindt zichzelf geweldig. Beleefdheid ziet hij als een zwakte van mensen en dat is een kans om zichzelf vol te pompen met pozitieve energie van die ander anders hij kan niet goed functioneren. Gewoon brutaal zijn en liefst geen kontakt in jouw geval. Je moet je voorstellen met zo iemand in een huis te wonen!:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Astrid ik herken wel wat je zegt. Ik denk dat iedereen wel fan dat soort figuren in zijn/haar omgeving heeft. Mensen die continu over zichzelf praten of over wat zij hebben megemaakt, alsof het hemel en aarde is. Meestal valt het reuze mee als je uiteindelijk samenvat stel het gewoon geen zak voor. Ik denk ook een comibnatie van brutaleit (onderbreken, weglopen, ez) en negeren het beste werkt.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding