Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Beschrijving van hersentumor: verschijnselen
De verschijnselen die kunnen voorkomen bij een hersentumor zijn in drie groepen in te
delen: uitvalsverschijnselen, epilepsie en klachten door een toename van de druk binnen
de schedel.
Welke uitvalsverschijnselen ontstaan hangt sterk af van de plaats van de tumor.
Voorbeelden zijn (lichte) verlammingen en, bij een tumor in de linker hersenhelft,
problemen met de taal, bijvoorbeeld woorden niet goed uitspreken of niet goed begrijpen
wat anderen zeggen. Ook kunnen er geheugenstoornissen zijn. Als de tumor voor in de
hersenen zit kunnen gedragsveranderingen voorkomen, zoals traagheid en
onverschilligheid of juist prikkelbaarheid en humeurigheid. Een tumor achterin de hersenen
veroorzaakt soms problemen met lezen en zien.
Een epileptische aanval is vaak het eerste teken van een hersentumor. Zo'n aanval
ontstaat door irritatie van de zenuwcellen in het hersenweefsel. Een epileptische aanval
kan heel licht zijn, bijvoorbeeld enkele schokjes in een hand of een korte 'afwezigheid'.
Maar het is ook mogelijk dat iemand plotseling bewusteloos raakt en daarbij heftig schokt
met armen en benen. Bij zo'n hevige aanval kan men ongewild urine verliezen en op de
tong bijten. De aanval gaat overigens bijna altijd vanzelf over.
De druk in de schedel neemt toe als er een tumor groeit. Bovendien hoopt zich vaak vocht
op rond de tumor (oedeemvorming) en belemmert een tumor soms ook nog de
doorstroming van hersenvocht. Dit geeft klachten als aanhoudende hoofdpijn en soms
misselijkheid en braken. Als de druk sterk toeneemt ontstaat soms sufheid. Bij druk op de
oogzenuwen gaat men wazig of dubbel zien. Dit laatste komt echter slechts zelden voor.
Al deze klachten kunnen ook optreden bij andere aandoeningen. Daarom is het verstandig
om bij zulke klachten naar de huisarts te gaan en te laten uitzoeken wat er aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hoofdpijn. Overgeven. Epileptische aanvallen. Problemen met het zicht. (dubbel zien) Fluittonen in de oren. Spiercoördinatieproblemen. Problemen met lopen en praten.
Slapheid. Evenwichtsproblemen.
Allemaal mogelijke symptomen, waarvan een aantal niet hoeft op te treden.
15 jaar geleden
Bij mij was het af en toe een tinteling in mijn linker arm/been ( dit omdat de tumor rechts zat ) en regelmatig een onbekende smaak in mijn mond, het ziekenhuis had het over een metaalsmaak, die tintelingen was partiële epilepsie Bij partiële epilepsie ontstaan, door plaatselijke elektrische ontladingen, hoofdpijn heb ik nooit gehad, in iedergeval niet anders als bij een ieder,ondanks een tumor vam 7.4x 4x 4.5 cm verder heb ik mij nooit ziek gevoeld, ik denk dat ik na 5 operaties, 30 zware IMRT bestralingen, en op een gegeven moment nog maar een gemiddelde levensverwachting van 2 tot 5 jaar er redelijk goed over kan mee praten. Gelukkig lijkt alles nu onder controle te zijn, maar het blijft spannend, die k.. ziekte is levenslang hebben, ik denk er elke dag aan

Toegevoegd na 2 uur:
Foto van een paar dagen na de laatste operatie
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De symptomen kunnen divers zijn.
Verlies van evenwicht, hoofdpijn, kracht verschil in de ledemaat (en) meestal halfzijdig, dubbelzien, epileptische aanvallen, geheugen verlies, spraakstoornis,
De symptomen corresponderen met de plek waar de tumor in de hersenen zich bevindt.
Op het moment dat de tumor het hersenweefsel begint te verdrukken dan komen de verschijnselen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die symptomen staan heel goed en uitvoerig uitgelegd op de hersentumor informatie website https://hersentumoren.info/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing