Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kom ik van mijn (zoete)eetbuien af?

Het gaat vooral om dropjes (zoals redband en dat soort dropjes) en chocola en soms nog stroopwafels dus de echte dikmakers.

Het probleem is dus dat ik er 1 pak en dan pak ik er nog 1 en dan nog een en nog een etc. todat de zak leeg is. Ik eet maar zo een hele grote chocolade reep op binnen een hele korte tijd en daarna gooi ik er nog wat dropjes achteraan. Soms denk ik echt hoe krijg ik dat op.

Kan iemand tips/adviezen geven om van dit probleem af te komen ik wordt namelijk steeds maar dikker en dikker.

Oh en ter informatie ik ben 12 dus een chrasdieet ofzoiets is geen goed idee.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik eet verder op de dag vaak s ochtends 1 broodje (als het vroeg is) en als het al wat later is (in de vakantie en weekend) 2 of 3 broodjes. Voor de rest lunch ik altijd tenzij ik zo laat heb gegeten dat het dan al weer te snel is. En s'avonds eet ik gewoon normaal 1 stukje vlees aardappelen en groente. Of stampot etc. Gewoon normaal.

Verdriet eten is denk ik geen optie want ik ben helemaal niet verdrietig ofzo. (tenminste dat denk ik) Ook al klopt het wel dat het de laaste 2 maanden erger is geworden en er zijn wel 2 (jonge)mensen overleden in mijn directe omgeving in deze periode. Alleen zoals ik net al zei ik ben (volgensmij) niet verdrietig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
Ritsuka
12 jaar geleden
wat eet je verder op een dag? krijg je verder wel genoeg volwaardige voeding binnen?
eetbuien komt namelijk vaak omdat je een tekort hebt aan voedingsstoffen, of omdat je een emotie eter bent. Eet je uit verveling of verdriet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je. Ik ga het gewoon proberen!!! (of het lukt is een ander verhaal hoor!) Ik ga meer water drinken (tenminste als ik trek heb) ik ga afleiding zoeken en ik ga ook tegen mijn ouders zeggen dat ze geen chocola het etc. maar moet kopen (ik ben toch de enige die het eet) want als mijn vader vraagt waar is de chocola zeg ik weet ik niet misschien heeft mama het opgegeten en zo ook andersom. Ik ga er gewoon voor en ik start morgen! (kan ik nu nog mooi 1 chocolaatje nemen zonder zorgen maar morgen ga ik echt starten dat beloof ik jullie allemaal).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)
Hartstikke goed van je.
Wat ook helpt is, bij eetdwang: tanden poetsen. Dan heb je een frisse mond en vaak geen zin in iets eten.
Ritsuka
12 jaar geleden
eet je alleen maar 1 broodje 's ochtends en dan 2-3 broodjes bij de lunch?
ik zou toch zeker proberen om in elk geval rond 10 uur en om 3 uur een kleine snack te eten, zoals een stuk fruit, of wat ongezouten nootjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je eet niet veel voor een 12 jarige jongen, mag best wat meer zijn en zeker vaker.
Goed dat je morgen gaat beginnen, misschien kan je je moeder vragen om ipv die chocolade, fruit en rauwkost te kopen.
Een wortel, tomaat, stuk komkommer zijn lekkere knabbels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een tip, ik vind het zelf lekkerder om koud water te drinken, heb, zeker 's zomers, altijd een kan water in de koelkast staan.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (7)

Zeker geen crashdieet doen, maar dat is ook niet nodig.
Onmiddellijk stoppen met alle suikers! Je bent naar alle waarschijnlijkheid al verslaafd eraan. Daarin ben je niet de enige trouwens.
Het enige, dat echt helpt is stoppen. Je kunt er een week of 2-3 last van hebben, want je lijf vraagt om suikers.
Neem dan een stuk fruit, is ook zoet en dat bevredigd je behoefte plus het is gezond.
Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dat is makkelijker gezegt dan gedaan! Maar ik ga het proberen. Maar even een vraagje bedoel je dan dat die drang naar zoet na 2 - 3 weken minder wordt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook niet gezegd, dat het makkelijk is!!! Het is een verslaving en die zijn nooit effe simpeltjes af te leren!
Klopt, de drang, die dwang zou ik het zelfs durven te noemen, dat rotgevoel, neemt na 2-3 weken af.
Maar: neem je toch suiker, dan begint het weer van voren af aan. Dat is het moeilijke juist. Volhouden is het enige dat werkt en echt gewoon niet meer doen. Dat moet eigenlijk een levenshouding zijn.
Ik heb er zelf ook veel last van, dus ik weet waar ik het over heb ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies Wendy! Suiker lijkt wel verslavender dan nicotine. Tenminste: ik ben veel gemakkelijker van mijn rookverslaving afgekomen dan van mijn snoepverslaving. Het is echt waar: als je snoept (dus suiker eet) komt kort daarna opnieuw een behoefte aan suiker. Je wilt steeds opnieuw snoepen. Pas als je dat patroon doorbreekt zul je merken dat je behoefte aan suiker verdwijnt.
Nu ik dit zo opschrijf neem ik me voor om weer eens mijn eigen eetgedrag onder de loep te nemen. Die suikers sluipen er zo gemakkelijk weer in....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat gevoel, die hunkering naar suiker, dooft uit na een week of 2-3. In feite is dat met een rookverslaving ook zo: de nicotineverslaving is dan weg....maar je geestelijke verslaving niet. Roken blijvend stoppen is daarna, denk ik, toch wat makkelijker, omdat je, als het goed is, geen sigaret meer rookt.
Maar suiker zit in zo ontzettend veel voedingsmiddelen, dat blijf je binnenkrijgen. Je moet dus ook heel goed verpakkingen lezen, want ook in voeding, waar je het helemaal niet van verwacht, zit vaak suiker. Het is echt lastig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is fruit eten dan wel een goede vervanging?
Tuurlijk is fruit gezond, en ik eet ook wel 2-3 stuks fruit per dag, maar daar zit ook veel suiker in.
Of moet ik dan maar een appel (is zo groot..) pakken in plaats van zoete druiven of aardbeien?
En (voor de duidelijkheid, ik herken je probleem helemaal, beethoven!) zou je dan moeten afbouwen:
als je normaal 20 snoepjes per dag neemt er de volgende dag 15, de volgende week 10 en de week daarna 5 en nog een week later 0?
Of moet je alles in één keer laten staan? En moet je dan echt alle (zoals aardbeien) zoete dingen vervangen voor hartig?
Thnx!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Suiker hoef je niet te vervangen ;-) Je krijgt meer dan genoeg binnen als je 2-3 stuks fruit eet per dag.
Fruit heeft je lichaam hard nodig, ook voor alle andere stofjes en vezels die erin zitten. Per soort fruit verschilt de hoeveelheid suiker. Je hoeft druiven niet te laten staan, maar er zit inderdaad veel suiker in. Neem er dus gerust een paar. Maar geen 6 kilo...
Aardbeien valt qua suiker wel mee.
Als je afbouwen prettiger vindt, dan doe je dat. Maar waarom zou je het jezelf extra moeilijk maken? Weet je: je MOET niks!!! Maar als je gezond wilt eten, dan is het eten van suiker gewoon niet....uh...gezond dus. Net zomin als het eten van chips, frisdrank, zoutjes etc.
Vervang chips door noten, frisdrank door thee/water/koffie of zelfgemaakt sap zonder toevoegingen en zoutjes door een stukje kaas/rauwkost. Of maak een fruithapje met kwark. Of maak zelf soep met een grote hoeveelheid groenten, staafmixer erdoor en je hebt een lekker gezond tussendoortje.
Het is een ander systeem van denken eigenlijk en geleidelijk aan verandert je smaak ook. Nu vind je waarschijnlijk kwark zonder suiker om te griezelen zo zuur. Maar daar wen je aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje Wendy, duidelijk.
Dus eigenlijk 'gewoon gezond eten' (....#@^$*%*...) ;-)
Het is dus een geheel nieuwe eetgewoonte ontwikkelen. Tja, dat gaat tijd (en motivatie) kosten. ;-)
Vooral die laatste zin geeft me al zin: "Daar wen je aan"
:-D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan.
Dus eigenlijk inderdaad gewoon gezond eten ;-)
Tijd heb je: 24 uur in een etmaal, dus dat is het punt niet.
Maar de motivatie... gezien je tekst zie je het nu al helemaal zitten....NOT dus ;-)
Momenteel zit ik ook weer in een dip op dit gebied. Terwijl ik dus WEET, uit ervaring, dat ik me veel beter voel en energieker bij een gezonde voeding. Ik vind het dus ook niet simpel.
Belangrijk bij motivatie is, dat je jezelf goed inprent, dat je het doet voor JOU. Daar zijn allerlei slimme tips en truukjes voor op cognitief gebied. Mag je lekker googelen als je daar zin in hebt. Werkt wel heel goed bij mij. Kwestie van doen.... jaja Wen, ik wééééét het LOL!
Succes!!!!!
Water drinken kan ook wel eens helpen, mischien is het handig om wat afleiding te zoeken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het verstandig om
Gevarieerd eten, en iets meer overdag. Dat scheelt veel snaaizin.

Bijv
Ontbijt
Altijd boterhammetje merk of sapje
Tussendoortje
Fruit, evergeen musili reep enz. Max 100 callorieen per tussendoortje max 3 gram vet.
Lunch
2 a 3 boterhammen(bruin en vezelrijk)
Tussendoortje
Kun je weer herhalen van de ochtend
Avondeten normaal

Na het eten kun je je toetje het beste bewaren tot ong 20 uur..
Kun je toch wat eten en scheelt weer snaaien.

Ook lekker
Bakje sla met stukjes appel en kipfilet: eventueel met een paar drupjes dressing.. Heerlijk als tussendoortje en echte snaaistiller

Toegevoegd na 22 minuten:
Houd idd rekening met suikers in koekjes.
Ik houd meestal aan een evergreen koekje(halve verP)
Per dag. Rest fruit groente sla enz.

Maar misschien is je lichaam wel in de groei, dan mag je bet een boterhammetje extra als ontbijt.

Wat is trouwens je lengte en huidige gewicht?
Toen ik "vrouw" werd had ik er ook meer last van snaaien.
Dat is wel normaal maar de verleiding naar zoet word dan wel bij de meeste groter
Maar kan niet zien aan je nickname of jongen of meisje bent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Merk=melk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou ook een boterham zoet kunnen nemen.(beleg) maar niet te veel imv suikers
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt!
Ritsuka
12 jaar geleden
evergreen of muesli reep zou ik toch niet doen, dat is vooral veel suikers en bewerkte ingredienten, vult niet echt. Fruit is wel goed, en rest van het schema is ook prima :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben een meisje. En ik weeg tussen de 60 en 62 kilo. Ik ben 1,65 meter lang. Ja ik weet te zwaar ben ik zeker.
Ritsuka
12 jaar geleden
Met 61 kilo heb je een BMI van 22, dat is een prima gewicht hoor. Hoe kom je erbij dat je te zwaar bent?
Je bent pas te zwaar als je eegens rond de 70 kilo zou wegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit ziet er inderdaad uit als een prima schema!
Nog één vraagje (voor mezelf, maar miss ook voor beethoven):
ik had bijvoorbeeld gehoord dat een gekookt eitje je honger stilt. Dus als je snaaihonger hebt, neem dan een eitje.
Dat heb ik geprobeerd, maar als ik het op heb grijp ik alweer in die snoeptrommel.
Het is geen honger bij mij, maar beheersing.
Hoe zorg ik dat ik dit niet doe? Heel erg bedankt als iemand hierop reageert! Hoop dat anderen hier ook wat aan hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ trouwens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel lastig maar zorg dat je dan je wat gezonds te snaaien hebt. Vol is vol dan he en
Dan is er ook geen verleiding naar de koektrommel. Aardbeitjes, appels worteltjes rode paprika enz. Als je eenmaal gewend bent aan deze tactiek zul je de trommel niet gauw pakken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, dat werkt bij mij niet.
Ook al heb ik net een zeer vullende avondmaaltijd achter de rug, ik neem daarna toch nog wat lekkers. En dan nog wat. En dan nog wat. En dan neem ik ook maar gelijk een heel stapeltje...
Pas als ik echt misselijk ben van het vele eten stop ik.
En dat is waarschijnlijk niet de beste tactiek..
Wel bedankt :-)
Ah, dit klinkt bekend, hier had ik ook last van toen ik op jouw leeftijd was. Dit kan je voorkomen door wat meer te eten (s'avonds,s'ochtends en s' middags). En dan bedoel ik geen snoep maar wat je gewoon eet. Het is dan handig als je in plaats van 2 boterhammen 4 boterhammen eet. Eet als je uit school komt ook een boterham. Dit lijkt veel, maar dan zit je in de middag goed vol. Dit is namelijk de ootzaak van het eten. Je hebt niet genoeg gegeten, dus is je suiker geholte te laag. Je gaat dan in 1x heel veel zoet eten. Wat je op je brood doet, maakt niet uit. Als het maar geen losse suiker is.
Hier een paar tips:
-eet soms ook eens een stuk fruit, minstens 1 per dag
-ga op een sport, dit help calorien te verbranden, waardoor je afvalt.
-eet je niet helemaal vol met fruit en brood, je moet ook je avind eten op!!
-als je tich hongrr krijgt, en zoetigheid wil eten, zorg dan voor afleiding. Ga bijvoorbeeld naar buite. Met vrienden, of ga een game spelen.

Veel succes!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is helemaal niet erg om soms te snoepen maar zoals ik jouw verhaal lees, kan dit lijken op het begin van een eetstoornis het obsessief omgaan met eten. Iedereen eet wel eens een keer teveel maar als je ziet dat dit met regelmaat terug komt en het iets is wat jouw de hele tijd bezig houdt, raad ik je aan om eens contact op te nemen met je huisarts om hierover te praten. Een eetstoornis in de beginnende fase is makkelijker te overwinnen dan wanneer je hiermee doorgaat zonder er wat aan te doen. Wat ik niet lees is dat je wilt compenseren als je teveel gegeten hebt dus dat is al heel erg positief!Geniet vooral van lekker eten en op zijn tijd ook zeker van chocola, maar als je merkt dat je echt teveel eet in een korte tijd en dat dit zeer regelmatig terug komt raad ik je toch aan om hier eens met iemand over te gaan praten! Een dieet helpt hier niet tegen en is ook helemaal niet gezond op je 12e. succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De beste manier om van je suikerverslaving af te komen is om er ineens ‘cold turkey’ mee te stoppen. Het duurt zeven dagen eer suiker helemaal uit je systeem verdwenen is, dus je moet even volhouden. De volgende tips kunnen je hierbij helpen:

• Begin de dag met een goed eiwitrijk ontbijt, zoals roereieren op geroosterd zuurdesembrood. Dit houdt je bloedsuikerspiegel stabiel.

• Beweeg meer dan je normaal gesproken doet. Loop of jog veel buiten, je zult zien dat je op deze manier veel minder naar suiker verlangt.

• Eet voldoende noten en zaden. Strooi gebroken lijnzaad over je yoghurt en eet ’s middags een appel met een klein handje amandelen. De essentiële vetzuren helpen je bloedsuikerspiegel in balans te houden.

• Maak na het eten een ommetje om niet in de ‘eet-modus’ te blijven hangen.

• Zorg dat je de mineralen chroom, calcium, magnesium, zink, mangaan en selenium als onderdeel van een dagelijkse multivitamine en -mineraal slikt. Ze helpen je bloedsuikerspiegel te reguleren en je trek in zoet te verminderen.

• Ruim de voorraadkasten op. Zorg dat je geen snoep of snelle snacks in huis hebt om je in de verleiding te brengen.

• Drink voldoende water.

• Zorg dat je je niet verveelt. Veel mensen grijpen naar suiker of iets te eten als ze zich vervelen of gestrest zijn. Houd jezelf bezig en vermijdt moment waarop je normaal gesproken de keukenkastjes open trekt.

• Voor veel mensen is een suikermoment een ingesleten gewoonte. Een koekje bij de koffie, snoepen terwijl je tv zit te kijken, chocolade tijdens een lange autorit… Wees je hiervan bewust en kies op die moment juist voor iets anders.

Na zeven dagen zul je zien dat je niet meer naar suiker taant en veel meer geniet meer van ‘schoon’ eten. Let goed op dat je niet uit pure gewoonte weer naar suiker of snoep grijpt, want het heeft je zo weer in de ban. Gebruik voortaan agavesiroop (van de agaveplant) of stevia, een natuurlijk zoetproduct van de bast van een Zuid-Amerikaanse boom in plaats van suiker. Rietsuikermelasse of in mindere mate, ruwe honing is ook al beter dan witte geraffineerde suiker, maar hou het bij kleine beetjes.

Als je je aan deze aanbevelingen houdt ben je in no-time van je suikerverslaving af. Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Op onderstaande link staan nog meer tips:

http://www.amberalbarda.nl/suikerverslaving/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga naakt voor de spiegel staan en kijk naar jezelf.
Gewoon heel goed kijken en objectief kijken.
Indien je ongelukkig bent met wat JIJ ziet, stel jezelf dan de volgende vraag : "Wat is voor mij het belangrijkste, een lichaam waarin ik me thuis voel of de snoep?"
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
'body shaming' is niet de oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Werkt wel voor mij in ieder geval. Het is toch maar gewoon een kwestie van een keuze te maken : ofwel zwicht je voor een overdaad aan eten/snoep en dan ben je mogelijk te zwaar (schrijft Beethoven trouwens zélf), ofwel kies je voor een gematigd eetpatroon en zit je beter/goed in je vel.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding