Chronisch vermoeid en moet stoppen met studie. Kans op financiële hulp?
Achtergrond info:
Ik ben nu 23 jaar, vanaf mijn 16e begonnen de klachten op te spelen. Ik ben toen onderzocht in het ziekenhuis waar niets uit kwam en heb er toen mee leren leven. Vanaf november 2010 zijn mijn klachten sterk verergerd op zodanige manier dat ik niet meer normaal kan leven (kan niet meer naar het park of bij vriendinnen op bezoek zonder daarna 3 dagen uitgeschakeld te zijn) sinds een maand zit ik aan een stuk door thuis omdat helaas ook mijn opleiding gewoonweg niet meer gaat.
Ik ben chronisch vermoeid en loop al ongeveer een jaar in het ziekenhuis om te laten onderzoeken wat het is, hier is niets uitgekomen en ze verwezen mij door naar alernatieve geneeswijze.
Er is mij nog niet duidelijk of ik in aanmerking kom voor een verklaring voor CVS/ME. Wel weet ik dat ik zal moeten stoppen met mijn studie. Ik maak mij zeer veel zorgen, ik kan naast mijn opleiding wegens ziekte niet werken en ben dus aangewezen op mijn stufi en een studenten lening bij de IBG. Nu mijn opleiding wegvalt en ik dus ook niet meer bij kan lenen bij de IBG en geen stufi meer ontvang betekend dit dat ik geen geld meer heb.
Ik zat te kijken naar mogelijkheden en kwam bij de wajong uitkering uit. Nou las ik ergens echter dat ik voor een wajong uitkering uiterlijk 8 maanden na het ziek worden aanvraag moet doen. Vervolgens is er ook nog een wachttijd van een jaar. Betekend dit dat ik gewoonweg niet meer in aanmerking kom of een jaar zonder geld zit?
Alle tips zijn welkom!
In het alternatieve circuit zul je weinig tot niets anders vinden dan bevestiging dat je iets onverklaarbaars hebt , en met wat pech heb je er over een poosje nog een paar van die mysterieuze 'ziektes' bij..........dan zit je in een vicieuze cirkel van vage klachten , in plaats van bergopwaarts richting een normaal, actief leven.
@Marleen: Qua dat heb ik in het ziekenhuistraject ook genoeg vage en mysterieuze "aandoeningen" meegekregen, dus ik denk niet dat de alternatieve sector veel erger zal zijn. Als het ziekenhuis me niet meer kan helpen moet ik toch iets gaan proberen... @Appeltje: wat voor een soort massage heeft uw familielid baat bij? Er is zoveel verschillends te vinden! Grappig is dat ik veel gelezen heb over de CVS therapieën die beschikbaar zijn in NL en dat er toch meer kwaad dan goed mee gedaan lijkt te worden. Het is nogal pedagogisch en in ingericht op het "leren leven met" meer dan op het genezen van. Maar op het moment wil ik alles wel proberen om beter te worden :) In Noorwegen is in 2011 een doorbraak geweest in het onderzoek naar CVS waaruit blijkt dat het waarschijnlijk wel degelijk met medicatie te behandelen is. Misschien interessant om te zien: http://www.youtube.com/watch?v=jfpW4zKMaAs
Hiervoor moet je het contactpersoon van jouw school die hierover gaat (meestal een decaan) een formulier laten ondertekenen dat je vanwege gezondheidsredenen niet in staat bent te studeren.
Kan ik een dergelijk formulier bij de IBG aanvragen? Ik zal er direct even inkijken. Al hoop ik natuurlijk dat ik ooit weer verder kan met m'n studie..
Het staat onderaan de pagina, Verzoek om voorziening prestatiebeurs.
Met dit formulier kan overigens ook een jaar extra stufi worden aangevraagd als je door je gezondheidsproblemen langer over de studie doet en een verlenging van de diplomatermijn (dus dat je je diploma niet binnen 10 jaar ofzo hoeft te halen, maar binnen 15 jaar).
Ik zou met je decaan overleggen welke van die dingen het handigst is in jouw geval, en of je het nu meteen aanvraagt of juist nog even wacht. Hij/zij zal wel weten wat mogelijk is en wat handig is.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.