Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kiest een blindengeleidehond voor de eerste klasse?

Ik reis eerste klasse in de trein. Regelmatig stapt er een blinde in die dus ook eerste klasse reist (anders had ik hem/haar niet gezien).

Nu bevindt de eerste klasse zich meestal niet bij de kop van de trein. De geleidehond heeft het baasje dus eerst een aantal wagens langs de trein geleid alvorens ergens halverwege, of op driekwart van de treinlengte, een ingang te kiezen.

Kiest de hond expres voor de eerste klasse? Zo ja, hoe ziet de hond dat? Zo nee, hoe kiest de hond bij welke treinwagon hij het baasje naar binnen leidt?

Cryofiel
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Blinden kunnen bij de NS assistentie vragen, dan moeten zij bellen naar een speciaal nummer en doorgeven op welk tijdstip zij willen reizen, van en naar welk station, als de hond eenmaal mee is geweest, zoekt hij herkenningspunten en onthoudt deze, zodat er de volgende keren geen extra hulp nodig is, bij veel busstations staat er bij de haltes een extra brailleaanduiding, al is dit niet overal het geval. Ook bij de trappen van de stations zit op de leuningen brailleaanduiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De blinde weet over het algemeen de weg (behoudens bekende routes) en de hond behoedt de blind voor ongelukken.

Verder denk ik dat de meeste treinen hetzelfde zijn ingedeeld. De blinde zal dus weten waar de eerste klasse zich bevindt en zal ook herkenningspunten hebben (wat is eerste, wat tweede). De blinde geeft het commando: zoek de ingang want dat kan hij/zij zelf moeilijk maar bepaalt dan zelf waar ze heen gaan in de trein. De hond zoekt geen eerste klasse.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk is de hond zo getraind, dat hij kiest voor de minst drukke instapplaats.
Lijkt me ook heel logisch.
De hond heeft geleerd een situatie in te schatten en daaruit een conclusie te trekken.
Hij zal heus niet zoeken naar het bordje eerste klas.
Op straat zie je de hond het zelfde doen, hij is altijd op zoek naar een plaats/ ruimte met de minste mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk heeft de hond toch geleerd de uiterlijke kenmerken die de 1e klas te onderscheiden van de 2e klas op te merken.
Of hij zoekt gewoon de minst drukke ingang op, ook iets wat de 1e van de 2e klas onderscheidt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo heb ik ooit keer op keer bij een blinde in dezelfde bus gezeten. Op een gegeven moment heb ik eens bij de buschauffeur nagevraagd hoe hij wist in welke bus hij moest stappen (was niet op het Centraal Station), waarop de buschauffeur vertelde dat ze op hun kantoor een foto van hem hadden staan met de vermelding waar deze blinde meneer naartoe moest etc.

Misschien hebben ze ook zoiets bij de NS? En dat de conducteur de blinde man/vrouw ziet staan en hem/haar (en de hond) de weg naar de trein wijst?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing