Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de enige oplossing aparte bedden waneer je partner je onbewust wakker houdt dmv op jouw deel te liggen?

Telkens kruipt mijn partner tijdens het slapen naar mijn kant, welke kant ik ook lig.
Hij gooit en duwt dan zijn benen of armen over me heen en ik lig dan tegen de bedrand op een klein stukje, terwijl er aan ´zijn´ kant daardoor ruimte onstaat.
Ga ik daar liggen, dan draait hij zich na een tijdje weer naar me toe en begint het weer.
Slapen lukt dus moeilijk en ik slaap al slecht.
Ons bed is breed genoeg zou je zeggen, 1. 60 bij 2.
Ik zou het niet bepaald leuk vinden om aparte bedden aan te schaffen en hij ook niet, echter is dit natuurlijk ook verre van ideaal.
Zijn er andere oplossingen die werken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leg een paar kussens in het midden, of bijvoorbeeld een paar tochtrollen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ga ik proberen, dankje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is in vredesnaam er op tegen als je in aparte bedden slaapt, zodat je tenminste ook SLAAPT ? Een goede, intieme relatie heeft het echt niet nodig dat je elke nacht per se elkaar uit de slaap hoeft te houden, op welke wijze dan ook. Ik zou zelfs wel durven stellen dat het spannender is..... Dat samen op één kamer in één bed slapen is ooit ook maar uit armoe geboren, hoor. Er staat nergens geschreven dat het ook prettig / gezond / goed / beter / ideaal zou moeten zijn. Noch voor de intimiteit, noch voor de seks, noch voor het praten, en al helemáál niet voor je nachtrust. Wij hebben na jaren 'vechten' (omdat het nu eenmaal zo 'hoort') de knoop doorgehakt en gekozen voor aparte bedden, en sindsdien slapen we beiden 300 % beter, en is de relatie er hooguit beter op geworden. In elk geval met twee uitgeruste mensen ;-) Het enige wat ik kan zeggen is : hadden we dat maar tien jaar eerder gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hi Marleen, vind ook dat je gelijk hebt, en je beschrijft het ook heelrijk.
Toch wil ik proberen te zien of er nog misschien andere oplossingen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen moest heerlijk zijn, schreef heelrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, dan kan ik wel het hele rijtje dingen gaan opnoemen die wij hebben geprobeerd in de tien jaar dat we nog tegen beter weten in hebben geprobeerd het bed te delen - maar daar wordt je niet per definitie allemaal even vrolijk van ;-) Kijk gewoon op welke punten jullie slaapbehoeftes verschillen (bij ons waren het er nogal veel : temperatuur, geluidsniveau versus frisse lucht (ik wil het raam open vanwege de warmte, hij dicht vanwege het geluid van buiten) , snurkprobleem, een draaikont naast een lichte slaper, een avondmens met late werktijden en een ochtendmens met vroege werktijden, en nog zo wat kleine dingetjes. Alles wat we geprobeerd hebben om zowel het snurk- al het temperatuurprobleem aan te pakken echter, maakte van slapen alleen maar een hoop rompslomp, en sinds we min of meer bij toeval steeds vaker de logeerkamer zijn gaan inzetten (eerst halverwege, later maar meteen aan het begin van de nacht) slapen we ZO gigantisch veel beter, dat ik in het nieuwe huis maar gewoon lekker mijn eigen bed gekocht heb ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ken het probleem,wij hebben een kingsize bed, dus ruimte genoeg zou je zeggen, maar ook mijn man was zo'n mol ..
na jaren van me ergeren en wakker liggen , heb ik besloten zodra ik wakker word en me niet kan bewegen doordat mijn plaats is veroverd, maak ik hem wakker ..tik en schud en dan neemt hij weer zijn eigen ruimte in..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen, naast dit problemen verschillen we qua slaaptijden, raam open dicht ook van elkaar.
Dit maakt het er niet makkelijker op.
We zullen eens zien wat de lakenrol in ons midden ons brengt en dan kunnen we altijd nog kijken naar ieder zijn eigen bed.
Igg bedankt voor je ervaringen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marion, dit doe ik al wel eens, echter krijg ik dan een boos hooft die half versuft niet weet wat voor en achter is.
Ik geirriteerd en hij ook...
In principe geef ik hem net niet zo´n harde tik dat hij half slaperig dus niet wakker wordt maar toch even omdraait.
T helpt even maar niet lang genoeg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al je jarenlang elke nacht meerdere keren wordt wakkergeschud omdat je verkeerd ligt, teveel geluid maakt of wat al niet meer, wordt je nachtrust daar beslist niet beter van, hoor. Een oplossing zou ik het zeer zeker niet willen noemen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ja apart gaan slapen druist in tegen het geromantiseerde beeld van "samen slapen". Je kan geen catalogus over bedden of beddengoed open doen, of er liggen massa gelukzalige koppels heerlijk naast elkaar te dutten. Met andere woorden : naast de andere beeldvorming over relaties die in menig "echte" relatie leidt tot verwachtingen en teleurstellingen, is er ook de beeldvorming over het ideale slapen : dicht bijeen, arm over elkaar etc. (na een romantische kussengevecht natuurlijk en voorzien van prachtige nachtkledij:-)). Het is natuurlijk heerlijk als dit allemaal lukt, maar de realiteit is in vele gevallen anders. En net zoals het er in andere facetten van een relatie op aan komt elkaar te aanvaarden en de relatie gestalte te geven zodat beide partners er gelukkig zichzelf kunnen zijn, zo is het ook bij het slapen.
Je kan het zo oplossen :
- bekijk beiden wat je zo naar vind aan aparte bedden. dus : wat zou je missen. Misschien vinden jullie het heerlijk om eerst lekker dicht bij elkaar te liggen of voelt één van beiden zich veiliger als er iemand naast hem/haar ligt. Of nog iets anders
- bekijk ook es nuchter de problematiek van het samen slapen. Snurken doen jullie blijkbaar niet, maar er is wel een verschil in warmtebehoefte en dan is er ook het kruipen van je partner.
En kijk dan naar de oplossing, naargelang wat er het belangrijkste is voor jullie : het voordeel van de nachtrust of het voordeel van samen slapen.
Aan de hand van die analyse kan je dan oplossingen bedenken bv:
- de "worst" : je blijft samen slapen met een worst (opgerold laken of deken ...) in het midden.
- aparte matrassen en aparte dekens. de spleet tussen de matrassen zal het "rollen" minder makkelijk maken.je kan dan ook de deken aanpassen aan de individuele noden (degene die het rap warm heeft een dunner deken bv.)
- aparte bedden die tegen elkaar geschoven worden zodat het "rollen" wordt tegengehouden en die toelaten aparte dekens te voorzien
- aparte bedden die niet tegen elkaar geschoven worden maar eerst kruip je gezellig dicht bij elkaar voordat je gaat slapen
- enkele dagen per week echt apart slapen (je kan dan ook eerst dicht bij elkaar kruipen in het bed van degene die het het meest koud heeft), de andere dagen samen (eventueel met een "worst" tussen de beide matrasdelen).
- enz...
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord!
De worst, haha leuke benaming.
Zal straks tegen mijn vent zeggen dat er een worst tegen hem aan komt liggen...
Maar echt een goed antwoord.
liveisgreat
12 jaar geleden
ja he. de term komt van mijn groottante,, zij deed het altijd als mn nichtje en ikzelf in één bed moesten slapen zodat we elkaar niet wakker maakten.
de beste manier om de worst te bereiden :-) : je neemt een deken/dun dekbed/dik stuk stof... en rolt deze op. De ideale dikte is toch minimaal 10 cm, anders werkt de barrière misschien onvoldoende (een goede roller rolt er gewoon over als het te dun is)
Speld deze eventueel vast met veiligheidspelden (dus die je extra kan toeklikken zoals voor luiers vroeger) of bind er linten omheen die je kan vastknopen. Zo blijft alles op zn plaats. Daar omheen kan je dan een laken rollen zodat je de buitenkant van de worst ook af en toe kan wassen.
Je kan dit laken ook weer met die veiligheidspelden vastmaken aan je onderlaken. Of je knoopt er langs de uiteinden een lange elastiek aan (bv; goedkope onderbroekenelastiek van Zeeman) die onder de matras verder loopt. Op die manier blijft alles goed op zn plaats. Hopelijk brengt dit soelaas!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geweldig, dit zou het weleens kunnen worden. Wat een creatief middel en iedereen kan het maken. Morgen wordt de worst zoals jij beschrijft gemaakt, nu heb ik een tijdelijke gerold die nog niet goed vast zit ivm het nog ontbreken van veiligheidsspelden of elastiek.

Andere antwoorden (3)

je kan hetvolgnde proberen,

Twee losse dekbedden, zo kan hij zich niet jouw kant op trekken door middel van de lakens.
Of rol een laken op en leg da tussen jullie in. Er is dan een barriere.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje ga het proberen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben overigens een matras dus niet 2 losse. Kan het opgerolde laken dan niet ergens tussen vast maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het bijvoorbeeld schuin oprolt, of een heel lang laken pakt kun je de uiteinden onder je matras stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha dat is waar, dankje.
Een gezonde nachtrust gaat vóór alles! Je partner houdt jou onbewust uit je slaap met al zijn gedraai en gedoe, en je bént al geen makkelijke slaper. Dan is er maar één oplossing: apart gaan slapen. Je zou aparte bedden in dezelfde slaapkamer kunnen proberen, mits hij geen snurker is. Op zich kan dat prima, als er ruimte voor is in de slaapkamer.

Wat je ook kan doen is in aparte kamers gaan slapen, maar daar moet je dan natuurlijk wel ruimte voor hebben in huis.

Als jullie lekker rustig kunnen slapen, ieder op zijn/haar eigen plek en eigen manier, met ieder zijn/haar eigen slaapgewoontes, is dat alleen maar goed voor je relatie. En als je eens lekker wilt vrijen, dan zoek je elkaar gewoon op. Kan nog heel spannend worden...;-)

Marleen had haar reacties eigenlijk gewoon als antwoord moeten geven, want wat zij al schreef is volgens mij dus ook de beste oplossing. Pluim voor Marleen.

Slaap ze!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel
Wij hadden het zelfde probleem,hoewel iedereen er commentaar op had zijn wij apart gaan slapen,en dan ook echt apart.Verschillende slaapkamers,het is werkelijk geen doen slecht slapen draaien snurken enz,enz.En je moet er toch aan denken dat je de andere morgen weer fit op moet staan, nou mooi niet je komt niet meer tot rust.En dit bevalt ons prima,je zou er over kunnen denken om het is een tijdje te proberen,dan kan je altijd weer terug,kom eerst eens goed tot rust,en slaap eens een paar weken goed.
Suc6
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook dankje
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image