Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mag bitterzout langdurig dagelijks gebruikt worden?

Ik ben bezig met een eiwit-dieet en heb veel last van verstopping, kan ik dagelijks 1 of 2 theelepeltjes bitterzout nemen om mijn darmwerking te bevorderen? of krijg ik daar een luie darm van?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Hoewel het bij sommige mensen niet zo gek veel doet is bitterzout voor de meesten een wat agressief middel. Het wordt in de medische wereld meestal gebruikt als oraal middel om de darmen snel leeg te maken voor bijvoorbeeld een onderzoek. Beter kun je kijken naar mildere middelen, zoals psylliumvezels (bijv. Colon Clean), om een betere vulling en meer vocht in je darmen te krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt Keesvi, bitterzout mag niet eens meer geadviseerd worden als laxeermiddel in de drogisterij. +
Bitterzout is magnesiumsulfaat, dat valt onder de osmotisch werkende laxeermiddelen. Net als bijvoorbeeld lactulose. Het zijn middelen als bisacodyl en senna-preparaten zoals x-preap en veel eigen merk laxeertabletten, die werken door het darmslijmvlies te prikkelen, en waar je een atonische (=luie) darm van kunt krijgen. Wat dat betreft is het en veilig middel. Het probleem is wel dat het in hogere doseringen veel te heftig kan werken.

De vraag is echter of je echt en laxeermiddelen nodig hebt, of dat je met een verandering aan je voeding al uit de brand bent. Zorg er in elk geval voor dat je ruim voldoende drinkt, en dat je genoeg vezels binnenkrijgt. Daarnaast is het belangrijk dat je veel beweegt, vooral bewegingen waarbij je de buikspieren aan het werk zet. Wandelen is al heel goed.

Mocht je niet uitkomen met alleen voeding en toch iets extra's nodig hebben, dan zijn er middelen die milder en veiliger zijn. De eerste keus zijn middelen als metamucil (psylliumvezels). Dat is een bulkvormer, en zorgt ervoor dat de werking van de dikke darm gestimuleerd wordt doordat het volume van de ontlasting toeneemt. Het grootste voordeel van dit middel is dat je er niet snel diarree van zult krijgen, omdat het niet zozeer de ontlasting dunner maakt, maar meer de consistentie normaliseert en de darm op een natuurlijke wijze stimuleert. Werkt dat niet, dan zouden middelen als lactulose of magnesium (in welke verbinding dan ook) in aanmerking kunnen komen, of waarschijnlijk liever nog movicolon, maar dat is alleen op recept verkrijgbaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op zich kan het dus wel, zou het antwoord zijn.

Maar even iets anders: volg je dit dieet onder begeleiding van een diëtist? Dan lijkt het me verstandig om dit probleem met hem of haar te bespreken. Als het langdurig aanhoudt en je zou ook echt langere tijd laxeermiddelen gebruiken omdat het niet lukt om met voeding een goede darmwerking voldoende op gang te krijgen, consulteer dan ook je huisarts.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent bezig met een eiwit-dieet en hebt veel last van verstopping !
Antwoord : eet vezels dát bevordert de darmwerking !!!

Toegevoegd na 1 minuut:
Behalve water, mag er niets langdurig dagelijks gebruikt worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding