Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft iemand ervaring met "burning mouth" (mondbrand)?

Ik loop al weken rond met een verschrikkelijk zoute smaak in mijn mond. Niet een klein beetje zout, maar echt heel veel. Het speeksel wat in je mond wordt aangemaakt is zout, de binnenkant van de wangen zijn zout en ook mijn gehemelte en gebit zijn zout. Ik heb eens gegoogled en kwam er toen achter dat dat burning mouth heet en dat er toch heel wat mensen zijn die daar last van hebben. Een duidelijke verklaring is er niet voor en ook een huisarts of tandarts kan er niks aan doen.
Nu vroeg ik me af of er hier mensen zijn die dit ook hebben en misschien een oplossing hiervoor hebben.
Voor alle duidelijkheid, alles wat je eet proeft echt super zout aan, zelfs zoete koekjes, koffie met suiker, etc... wordt gewoon zout.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken iets soortgelijks wel na het eten van pijnboompitjes: al het eten smaakt dan minstens een week heel vies bitter. Dat gaat vanzelf weer over. Maar wat jij hebt is volgens mij iets anders. Toch maar naar de dokter?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft niks met pijnboompitjes te maken. Tja, en de dokter weet er geen raad mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het ook gehad, ben toen in der tijd niet naar de ha geweest.
Wou het eerst aankijken, bij mij is de smaak xoutigheid naar ongeveer een maand weggegaan. Ik heb er toen verder niets mee gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben eigenlijk hetzelfde van plan als jij, 2caulyflowers. Het zal wel eens overgaan. Maar het is makkelijker om te vragen aan personen die hier zelf ook last van hebben gehad of nog steeds hebben. Soms vind je heel toevallig een oplossing en in dat geval zou ik dat dan ook kunnen proberen. Bedankt in ieder geval.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ik kan zo 123 geen link vinden tussen het burning mouth syndroom (brandende pijn in de mondholte, die onder andere bij diabetes nog wel eens voorkomt) en de zoute smaak in de mond, die met name voorkomt bij een tekort van vitamine B12 (dat niet iedereen via de maag kan opnemen !!) maar ook bij een aandoening als candida. Ook ijzergebrek of een allergische reactie (op medicijnen_ wordt genoemd. En omdat het nogal eens voorkomt bij vrouwen van boven de 50, zou er ook een hormonaal verband kunnen zijn.

Allemaal redenen om hier in elk geval toch eens mee terug te gaan naar de huisarts, en in elk geval genoemde oorzaken uit te laten sluiten.

Gaat het echt om tongbrand / burning mouth syndrome, dan is daar helaas er weinig aan te doen ; zoals helaas met veel kwalen wordt dat een kwestie van 'leren leven met', waar je dan wel weer hulp bij kunt krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke antwoord, ook al wordt het er voor mij niks duidelijker mee :)))
Het gaat echt om tongbrand en waarschijnlijk zal ik er mee moeten leren leven, gezien de huisarts er geen raad mee weet. Ik heb het wel eens eerder gehad en toen ging het na een week wel weg, maar dit keer loop ik al ruim een maand met deze super zoute smaak in de mond.
Kreeg gisteren van mijn vrouw 2 beschuitjes met aardbeien erop, kan je vertellen dat het echt smerig is. Aardbeien met zout, daar zit je niet op te wachten.
Wel heb ik het idee dat dit gebeurd nadat ik behandeld ben bij de tandarts, maar volgens hem is dat niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gaat twee keer per jaar naar de tandarts, dus de kans dat het in een korte tijd daarna ontstaan is, is alleen al statistisch gezien goed mogelijk. Dat betekent echter niet dat er een verband is.
Een eventueel verband met amalgaamvullingen is echter inderdaad uitgesloten; ook mensen zonder hebben er last van. Het kan WEL het gevolg zijn van een reactie op een verdoving ofzo, maar dan nog ligt de 'schuld'/ oorzaal niet bij de tandarts; het lichaam had die reactie ook op een ander middel of moment kunnen geven. Het lijkt een soort 'accident waiting to happen', dat op veel triggers kan reageren. Die ontlopen echter, laat altijd weer ruimte voor een andere 'trigger'. En inderdaad, het is een ontzettend vervelende, ingrijpende, ongeneeslijke kwaal. Zelf heb ik Meniere met een flinke tinnitus waar ik inmiddels goed mee heb leren leven, maar een pretje wordt het nooit. Soms hoop ik op de dag dat mijn oor ECHT 100 % doof is, zodat ik ook dat geruis en gerinkel niet meer hoor - al loop ik kans dat dat toch niet weggaat. En hoewel je smaak belangrijker/ingrijpender is dan je (halve) gehoor, kan ik wel ongeveer begrijpen hoe moeilijk het is.
Sterkte er mee !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je misschien allergisch voor smaakversterkers?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jajaja... ga zeker 2 keer per jaar naar de tandarts, maar zoals jezelf ook al zegt hoeft er geen verband te zijn met deze bezoeken. Wel is het heel toevallig dat ik 4 jaar lang nooit iets van problemen heb gehad bij de tandarts en sinds ze die vrije tarieven hebben (sinds januari) ben ik al 4 keer bij de tandarts geweest, moesten er oude vullingen weg gehaald worden en vervangen worden voor nieuwe, tanden en kiezen waar ik nooit last van had waren opeens potentiele probleem gevallen geworden en moesten gevuld worden. In 3 maanden tijd heb ik bij elkaar 8 nieuwe vullingen gekregen en hebben ze bergen met foto's gemaakt. Heb de rekening nog niet gekregen, maar moet er nog niet aan denken. Wel heel toevallig allemaal. Net zo toevallig als die zoute smaak. Weet bijna wel zeker dat het daar mee te maken heeft. Maar ja, leer er wel mee leven en misschien gaat het wel weer over.
Ook jij hebt je leven aangepast met je Meniere (weet heel goed wat dat is), dus je weet er alles van.
Plusje hou je van me te goed, mag ze nog niet uitdelen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding