Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het gezond of ongezond om op je blote voeten door het huis te lopen?

Heeft het nadelige gevolgen voor je voeten later? Mijn oma
beweert van wel maar ik heb altijd gehoord dat het juist gezond is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger waren de mensen zo ongezond dat ze gewoon buiten op blote voeten liepen. In sommige werelddelen doen ze dat nog steeds.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger waren de mensen vaak zo arm dat ze geen goede passende schoenen konden kopen.
En dat heeft veel meer misvormde voeten opgeleverd
dan het lopen op blote voeten.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik heb altijd gehoord dat het blaasontsteking veroorzaakt, dus vroeger mocht ik nooit als kind op blote voeten lopen. Ik woon nu al een jaar samen en ik loop op blote voeten en heb tot nu toe geen blaasontsteking gehad. Ik kan merken dat mijn enkels sterker zijn geworden door op blote voeten te lopen. Het is ook beter voor je rug zei mijn fysiotherapeut.

En het is niet onhygiënisch als je je huis maar schoon maakt. Alleen sommige mensen vinden voeten gewoon smerig. Het is jouw huis dus wat maakt het uit? Als jij je er prettig bij voelt moet je dat gewoon doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het is gezonder voor je voeten, het verminderd de kans op schimmel etc.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is prima om zonder schoenen of iets dergelijks te lopen.
Ik doe wel sokken aan want bij blote voeten word ik algauw snipverkouden, maar is niet bij iedereen natuurlijk hoor !
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is al jaren het eerst wat ik doe in de zomer: schoenen uit als ik thuis kom, nog niets nadeligs van ondervonden

Toegevoegd na 11 minuten:
voordelen ook niet echt, behalve dat ik het prettig vindt
(Lees meer...)
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat te denken van alle viezigheid die je met je schoenen naar binnen sjouwt?
anneliez
12 jaar geleden
Ik loop ook op blote voeten naar buiten, maar die viezigheid komt anders wel door de kat binnen(kan ik altijd de schuld geven)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen kat. Scheelt weer stofzuigen
Nadelige gevolgen zal het niet hebben voor je voeten (althans niet direct), maar ik vind het niet erg hygienisch. Als is je tapijt, tegels of wat voor vloer dan ook, nog zo schoon is, dan liggen er altijd wel wat kruimels of bacterien waarmee je voeten in aanraking komen. Om nog maar te zwijgen over eventuele kleine glassplinters als er weer eens een glas of kopje is gesneuveld. Daarnaast vind ik het ook niet echt fris om met zweetvoeten (uiteindelijk zweten alle voeten) over de vloer te lopen.
Conclusie: Direct nadelig zal het niet zijn, maar ik vind het vies en zou het nooit doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hygiëne argument is flauwekul. Je hebt niet voor niets een huid gekregen: die houdt vrijwel alle narigheid buiten je lichaam.
Zweet is ook maar water met een klein beetje zout. Als je je vloer normaal schoonhoudt heeft dat geen enkel gevolg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat dacht je dan van je schoenzolen: hoe schoon denk je dat die zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb niet gezegd dat jullie geen gelijk hebben. Heb de vraag beantwoord door te zeggen dat het bloodvoets lopen niet echt nadelige gevolgen voor je voeten zullen hebben. Daarnaast heb ik de vraag alleen aangevuld met mijn persoonlijke mening, zonder iemand persoonlijk aan te vallen. Ik zal nooit 1 stap op blote voeten in mijn huis zetten en zodra ik van buiten kom, gaan die schoenen altijd uit om vervolgens over te stappen in pantoffels of huisslippers. Dit is waar ik de voorkeur aan geef, wat jullie doen, moeten jullie zelf weten.
Op blote voeten lopen is heerlijk. Als het redelijk weer is is het eerste dat ik doe als ik thuiskom: schoenen en sokken uit en niet meer aan. De eerste tijd in het voorjaar is het wat gevoelig buiten (op grind en andere steen-achtige ondergronden) maar daar ben je snel aan gewend.
Nog nooit voetproblemen gehad, behalve een paar keer een doorn van een rozen- of bramenstruik (auw!).

Er zijn zelfs flink wat mensen die vrijwel alles blootvoets doen zie bron.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is heel gezond om op je blote voeten door het huis te lopen. Ik zelf doe het ook vaak. Het is immers de natuur om op blote voeten te lopen. Vroeger hadden mensen geen schoenen.
Toch heeft jouw oma op sommige fronten wel gelijk. Mocht je een ijskoude tegelvloer hebben kun je verkouden of ziek worden (veel zenuwen eindigen immers onderin je voeten). Ook mensen die ondersteuning nodig hebben (en daardoor aparte zolen hebben in hun schoenen) kan dit nadelige gevolgen hebben. Maar beide punten nodigen natuurlijk niet uit om op blote voeten te lopen dus ik ga er van uit dat dit niet het geval is.

Loop dus maar lekker op blote voeten
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding