Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik aan iemand bewijzen dat ik niet lieg?

Ineens vanuit het niks kreeg ik een berichtje van iemand die beweerde dat ik loog over een feit, ik had het achter gehouden.

Nu is het zo dat ik hetgeen dat deze persoon beweert dat ik zou hebben achtergehouden/over heb gelogen absoluut niet heb gedaan.

Ik zit hier heel erg mee in omdat dit een hele goeie vriend van mij was/is en ik deze vriendschap niet wil opofferen. Ik begrijp ook helemaal niet hoe deze persoon aan de "informatie" komt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met de anderen eens, als deze vriend jou niet gelooft, dus niet vertrouwd en een ander wel, is hij jou vriendschap niet waard. Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan en het kwetst jou enorm dat je onterecht ergens van beschuldigt wordt. Helaas horen deze dingen bij het leven..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niets doen. Zeg hem maar gewoon "dan geloof je me maar niet. Als ik maar weet hioe het zit. Standpunt verdedigen kost zoveel energie. welke waarheid dan ook is eigenlijk niet echt waar, want iedereen kijkt er weer net anders tegen aan. Dan zou feitelijk alles een leugen worden. t is maar net hoe die persoon die zich belogen voelt, er tegenaan kijkt... En wat voor leugen is het en al zou het een leugen zijn, is dat dan slecht? En wat is slecht dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag mij af of jullie ''vriendschapbalkje'' wel gelijk gevuld is. Ik krijg de intentie dat het voor jou meer uit maakt dan voor je vriend. Loslaten kan ontzettend moeilijk zijn, maar meestal slijt dat wel.Je zal meer mensen in je leven tegen komen die voor bepaalde onderwerpen inspireren en misschien op een totaal ander pad brengen dan je had verwacht.
Maar dan ook zo weer van je pad zijn. Sommige mensen blijven, en anderen slaan af bij het kruispunt waar jij dan rechtdoor gaat. Jij hebt al gezegd wat er te zeggen viel, en die vriend moet het daarmee doen, ja als hij het wil blijven herkauwen en geen nieuwe horizon wil zien. Laat hem dan in zijn sop gaar koken.
Je kan beter een vriendschap gebruiken die wel met dit soort kleine onenigheden kan omgaan.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als diegene verteld hoe hij aan die informatie komt, kun je er achteraan, word het niet verteld of heel vaag, dan gelooft diegene het zelf misschien wel niet.

Maar het kan ook een verkapte poging zijn om van een vriendschap af te komen. Kleine dingetjes worden aangehaald om een excuus te hebben.
Als het echt zo'n goede vriend is valt het uit te praten, zoniet dan is er altijd een reden waarom bepaalde mensen niet mee je toekomst in gaan.

Zoals iemand anders al zei, je moet face to face praten om misverstanden te voorkomen en je kan gelijk ook het gezicht aflezen. Je moet het recht hebben om jezelf te kunnen verdedigen, krijg je dat niet dan zou ik me niet eens druk maken want dan lijkt het me zo'n verkapping
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Misschien is het beter om met elkaar te praten face to face ipv via berichtjes. Dat praat ook makkelijker en kun je elkaar ook recht in de ogen kijken. Als iemand echt een goede vriend van jou is, dan zou hij jou ook moeten geloven ipv roddels van anderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie tip, via sms loopt dit heel gauw fout, spreek asap af met hem!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies dat...
Effe bellen en vragen waar ie dat vandaan heeft ?
anders even afspreken dat je wel face to face hier op terug komt
persoonlijk contact is altijd beter
wie gebruikt daar nu ook sms voor om dit tie sturen?
maar goed dat is mijn mening
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik zou deze persoon graag even bellen maar daar reageert deze niet op. En als ik voorstel om face to face te spreken krijg ik ook een afwijzend antwoord op. Ik weet echt niet wat te doen want zie deze sowieso 1 week niet.
Informatie achterhouden is niet hetzelfde als liegen. Iets achterhouden betekent gewoon dat je iets niet vertelt. Liegen is de waarheid verdraaien, hem mooier of lelijker maken dan 'ie eigenlijk is.

Je hoeft niet te bewijzen dat je niet liegt als je niet gelogen hebt. Zoiets valt eigenlijk ook niet te bewijzen, zeker niet als je iemand tegenover je hebt die bij hoog en laag volhoudt dát je gelogen hebt.

De persoon die jou beschuldigt van een leugen (of het achterhouden van een of ander feit) moet eerst maar eens bij zichzelf te rade gaan.

Misschien ken je de oud-Hollandse uitdrukking: 'zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten'. Die vriend die jou beticht van een leugen is dan de waard (de eigenaar van de herberg), en hij vertrouwt zijn gasten (vrienden zoals jij) niet omdat hij zélf niet te vertrouwen is.

Snap je? Zeg dat maar tegen die vriend van je. Daar kan hij het dan lekker mee doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jc54
12 jaar geleden
Een heel verhaal, maar geen antwoord op de vraag. Vandaar een -.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, jc54, ik kan wel merken dat je mijn antwoord grondig hebt gelezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lavender, jimr wil juist graag zijn vriendschap niet kwijt.
Als hij jouw advies opvolgt gaat dat niet gebeuren en wordt de sfeer vijandig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De sfeer is al vijandig, en dat komt niet door vraagsteller jimr, maar door de zogenaamde vriend die hem/haar van een leugen beticht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wat kan jimr mogelijk doen om de sfeer te verbeteren in plaats van nog verder te verslechteren? (dat is wat hij vraagt) Waarmee ik dus niet wil zeggen dat jimr schuld heeft!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die vriend van repliek dienen! Het zal je maar gezegd worden: jij liegt! (terwijl je dus niet liegt). Dat is wat ik hem / haar adviseer: van repliek dienen. Sjongejonge, zijn we nou allemaal zo soft geworden ineens?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is er mis met ' soft' zijn als een vriendschap je dierbaar is.
Je kan wel gelijk hebben, maar hoeft het niet altijd te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lavender, ik citeer een gedeelte van de vraag: ***en ik deze vriendschap niet wil opofferen.***
Jouw antwoord zou de vriendschap verbreken en is daarom geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar toch he? Zou ik geen vrienden meer willen zijn met mensen die zich vreemde verhalen over mij laten aansmeren en die het nog geloven ook zonder mij ernaar te vragen. Zulke mensen zijn in mijn ogen geen vriendschap waard. Natuurlijk wil vraagsteller wel vriendjes zijn maar vriendschap moet van 2 kanten komen, niet de ene doet zijn ding en de ander huppelt erachter aan. Ik vind het een goed antwoord, of vraagsteller het ermee eens is of niet. We kunnen de vraagsteller moeilijk vertellen alles maar te slikken voor zoete koek en gewoon alle rommel van die vriend opruimen. + van mij ter compensatie.
Bewijzen zal moeilijk zijn, als je niet over harde bewijzen beschikt. Benader je vriend rechtstreeks, en zeg dat je bent geschrokken van zijn reactie. Vraag hem hoe hij aan de informatie kwam, en vertel hem jouw verhaal.
(Lees meer...)
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 als deze vriend een echt vriend is en je wilt hem houden ga naar hem toe.
Het hele welles nietes gedeelte kun je overslaan door jou feit te bevestigen met meerdere bronnen (En niet alleen wikipedia want wiki kan praktisch iedereen aanpassen)

Saludos,
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een deel van 'de waarheid' niet vertelt, is er zeker geen sprake van een leugen.

Wèl is er dan mogelijk sprake van 'een leugenachtig gedrag'

Aan iemand rechtstreeks bewijzen dat jij over een bepaald onderwerp niet gelogen hebt, is helaas onmogelijk.

Wat je echter wèl kunt bewijzen is dat de volle waarheid overeenkomt met hetgeen jij verteld hebt.

Hieruit blijkt dan indirect dat jij de volle waarheid wel degelijk hebt verteld.

Bel dus je vriend op, maak een afspraak met hem en praat.. met elkaar. Beloof hem de volle waarheid te vertellen teneinde de misverstanden tussen jullie de wereld uit te werken.

Groet,

Ton
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk dit is het probleem juist, ik heb noch de waarheid achtergehouden noch gelogen tegen deze persoon. Dus de volle waarheid vertellen is het zelfde verhaal wat ik al 16x tegen deze persoon heb duidelijk proberen te maken. Bellen en face to face spreken wil deze "vriend" absoluut niet, heeft deze "geen behoefte aan" citeer ik. Iets waar ik juist wel behoefte aan heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In die situatie zou ik hem een brief schrijven (géén mail, want die kan hij ongeopend weggooien en met een brief doet men dat niet zo gauw) In die brief schrijf je dat je nog eenmaal de hele situatie wilt gaan uitleggen èn dat jij de hele, de echte èn de volledige waarheid (nogmaals) wilt vertellen. En doe dat dan ook. Vervolgens geef je in die brief ook aan dat je wellicht wat onhandig met je bewoordingen bent omgegaan en dat dááruit mogelijk het misverstand tussen jullie kan zijn ontstaan. Vraag hem tenslotte of hij zijn starre houding nu eindelijk wilt laten varen om jou een nieuwe kans te geven...omdat jij zijn vriendschap altijd zeer op prijs gesteld hebt en..dat je die heel graag wilt herstellen.. Groet, Ton
Je kunt niet bewijzen dat je iets niet verteld hebt, (of geschreven of gemaild of ge-smst), in de laatste gevallen zijn daar niet eens bewijzen voor. Ik begrijp uit je vraag dat je vriend iets gehoord heeft over jou wat jij niet verteld hebt. In dat geval gelooft ie alles wat over jou verteld is en beschuldigt jou meteen alvorens er met jou over te praten.

Persoonlijk gezien vind ik dat geen vriendschap meer waard als het werkelijk een valse beschuldiging is. Pas als die met jou had gesproken onder 4 ogen en jou kan zien als je zegt het niet gedaan te hebben dan had die jou een kans gegeven jezelf te bewijzen door de juiste houding aan te nemen bij een beschuldiging, maar nee, die vriend kiest de makkelijkste weg, die durft jou niet eens in je gezicht te zeggen waar het op staat en doet dit lullig via sms.

Maar goed. Je kan jezelf laten kennen natuurlijk en achter hem aan huppelen, je sms-tegoed op maken om hem te bereiken of je hem alsjeblieft mag spreken en als die dat niet wil weer sms-en dat het niet zo is. Hier kan je eindeloos mee doorgaan tot je een ons weegt (en je rekening een kilo ongeveer), als die vriend andere mensen eerder geloofd dan zijn goede vriend(in) van hem is die vriendschap voor hem waarschijnlijk niet zo belangrijk ls die voor jou was. In dat geval vecht je tegen de bierkaai.

Dit laatste is helaas de enige mogelijkheid voor je, achter hem aanlopen. Persoonlijk zou ik de eer aan mezelf houden, wil die niet? Ook goed, dan bekijkt die het maar met zijn vale beschuldigingen, voor hem nog 10 andere goeie vrienden hoor.

succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon eerlijk blijven, als jij weet dat het niet zo is, is het niet zo. Zoek getuigen en doe het vooral zonder ruzie. :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Liegen is bewust een onwaarheid vertellen met de intentie dat anderen er niet achter mogen komen, of anders gezegd niet willen dat iemand hier achter komt.

Jokken is bewust een onwaarheid vertellen vanuit goodwill (nee je hebt geen dikke kont, of bij een verrassingfeestje.... we gaan naar de bioscoop oid) Het is uiteindelijk niet erg als iemand erachter komt dat je niet de waarheid vertelde.

Iets achterhouden, is simpelweg niet alles vertellen, en ik zie niet in waarom je iets niet mag achterhouden als je daarmee niet ZELF directe schade aan een ander berokkent (een geslachtsziekte achterhouden terwijl je sex hebt met iemand moet niet kunnen natuurlijk)

Doelbewust verzwijgen, ligt al wat complexer, maar ja zelfs in ons rechtsysteem mag je van alles verzwijgen, je mag alleen niet liegen.

Iets niet vertellen is dus niet liegen, en als die zogenaamde goede vriend waarvan jij de vriendschap niet op het spel wilt zetten idd zo'n goede vriend is, dan luistert diegene naar jou en gelooft je, zolang hij het tegendeel niet kan bewijzen (en iemand anders die dit gezegd heeft is geen bewijs)

Als er niks te bewijzen valt, komt het dus neer op, dan zal hij je geloven op je woord als je met hem praat.

Doet hij dat niet, dan moet je eens 2 x nadenken of dit dan inderdaad wel zo'n goede vriend is.
(Lees meer...)
sterredag
12 jaar geleden
Probeer als eerste kalm te zijn. Angst, paniek en andere negatieve emoties/gedachten zijn zaken die je niet verder helpen. Alleen met een heldere geest is het mogelijk de situatie te overzien en goed op te lossen. Begin dus met jezelf, dat is het belangrijkste en ga uit van je eigen kracht.

Als je kalm ben, dan kun je proberen de situatie te overzien. Je geeft al aan dat het een belangrijk persoon voor je is en dat jij deze vriendschap niet op het spel wilt zetten. Probeer voor jezelf de situatie helder te krijgen: waarom denk je vriend eigenlijk dat je liegt? Hoe komt je vriend daarbij? Dit soort vragen dus om voor jezelf de situatie helder te krijgen.

Hierbij kun je eventueel ook contact kan zoeken met mensen uit je omgeving die je vertrouwt en meer
informatie kunnen geven over de situatie.

Bovenstaande is voorbereiding als je contact met je vriend gaat proberen te zoeken. Het geeft jezelf ook een stuk rust in je eigen hoofd als je de situatie helder hebt. Probeer als je contact zoekt met open geest te communiceren. Laat je vriend zijn/haar verhaal doen. Oordeel niet als deze persoon emotioneel is en probeer er door heen te prikken.

Vaak kunnen mensen emotioneel reageren en gaan ze bijvoorbeeld in de aanval. Probeer zelf rustig te zijn en niet in de emoties mee te gaan. Je vriend kan kalmer worden of blijft misschien wel emotioneel.

In het eerste geval kun je het gesprek vervolgen en vragen stellen over de situatie. Je vriend komt immers met een verwijt, dan lijkt me ook dat deze persoon ook met een goede onderbouwing moet komen. Vervolgens kun je voor jezelf dan gaan bepalen of het terecht is of niet. En op dat moment of een later tijdstip met een weerwoord komen.

In het tweede geval als je vriend emotioneel blijft, dan kun je beter het gesprek beëindigen. En het op een later
tijdstip bovenstaande alsnog proberen.

Het belangrijkste is denk ik om te proberen te achterhalen wat de oorzaak is en met oprechtheid te proberen hier achter te komen. Ook als het niet het gewenste resultaat heeft. Maar je het probleem wel proberen op te lossen. Als je dat doet, dan heb jij je best gedaan en kun jij jezelf geen verwijt maken.

En als je vriend daar dan een probleem mee heeft? Dan is feitelijk toch zijn/haar probleem en moet je denk voor jezelf de afweging maken of die vriendschap op dat moment nog wel zo waardevol is. Of dat het misschien niet beter is tijdelijk elkaar even niet te zien.

Toegevoegd na 1 uur:
Je draait feitelijk de vraag om. Zie verder de reactie onder
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewoon praten zoals je normaal doet. als je ze niet geloven. zeg je:'' kom dan gaan we langs de politie kijken of ze een leugendetector hebben.'' maar hoe je het doet moet je het zelf weten mattie :D
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In deze situatie kun je twee dingen onderscheiden. Ten eerste je (goede) band met je vriend, en ten tweede de inhoud: een berichtje.

Waarschijnlijk is de band met je vriend belangrijker dan dat berichtje. Dus richt je op het herstellen van de relatie.

Bel hem dus op en zeg iets als: "Joh jij bent een goede vriend van mij, en dat wil ik graag zo houden. Nu ik gekke dingen over een berichtje, dus dat wil ik graag uitpraten."

Wees dus open, en schuif je angst opzij. Er gaat niets boven een goede vriendschap.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met logische argumenten. De vraag die je moet stellen is waar deze persoon zijn beschuldiging op baseert. Draai de bewijslast dus eerst om. Kan die persoon bewijzen dat je liegt en ook verklaren waarom je liegt en het blijft ontkennen? Als dat niet lukt, probeer dan pas te bewijzen waarom je niet liegt.
Hoe je overkomt is ook heel belangrijk. Ga die persoon niet (persoonlijk) aanvallen. Blijf je standpunt verdedigen. Ga ook niet direct contact uit de weg; dan kom je niet geloofwaardig over. Ga oog in oog in gesprek met die persoon. Als die persoon je niet kan of wil vertrouwen en niet voor reden vatbaar is, dan is er helaas niks aan te toen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Loop even naar die gene toe die jou daarvoor beschuldigt en vertel hem rustig dat jij het niet hebt gedaan,
Probeer ook uit te leggen waarom je het niet hebt gedaan.
Als je gelijk helemaal druk gaat maken en boos word op die gene, Lijkt het er op om van je schuld af te komen.
En dat is niet de bedoeling.
Daarom als jullie even rustig met elkaar praten 5 min.
Dan denk ik dat jullie elkaar wel begrijpen.
Als dit ook niet werkt zal ik het laten rusten!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding