Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

bij EHBO verzorging moet ik als instructie geven dat ze de hand het beste omhoog kan houden. Maar waarom eigenlijk?

Ik heb donderdag examen, en moet ook EHBO doen. Daarbij moet ik een snijwond behandelen en instructies geven. Moet ik als instructie geven dat ze het beste de hand omhoog kan houden? maar waarom eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Omdat het dan minder bloedt. Het bloed moet dan namelijk tegen de zwaartekracht in. Bij een slagaderlijke bloeding zal dit niet veel effect hebben, maar bij een wond wel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel bij een 'ondiepe' snijwond
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Correct. Ga maar eens een volle minuut lang met één arm recht omhoog, en de andere arm recht omlaag zitten. Kijk daarna naar de kleur van je handen. Het verschil wordt veroorzaakt door het verschil in doorbloeding. Andere test: ga zitten en leg je handen in je schoot. Wacht een tijdje. Kijk dan hoe dik de aderen op de rug van je handen zijn. Doe dan een hand omhoog, tot op ooghoogte. Kijk naar de aderen op de rug van je hand. Je ziet ze gewoon slinken. Houd je hand nog hoger, en de aderen zullen nog dunner worden. Op die manier kun je zelf de dikte van de aderen op de rug van je hand regelen: gewoon je hand hoger of lager houden.
Het omhoog houden, of tenminste boven hart hoogte houden van een bloedend lichaamsdeel is handig omdat het slachtoffer dan minder snel "leeg" bloed. Desnoods laat je het slachtoffer liggen zodat het hele lichaam op hetzelfde niveau is.

Let goed op de lotus. Ze willen nogal eens spelen zich niet goed te voelen en dan moet je ze dus naar de grond begeleiden. Zorg ook goed voor een veilige situatie; mijn Lotus bij het examen had een tapijtsnijmes vast... die moet je natuurlijk subtiel afhandig maken en buiten bereik opbergen.
Suc6!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding