Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat gebeurt er met je lichaam/hersenen als je 45 graden koorts hebt?

Hmmm.... Volgens mij is de vraag hierboven al genoeg uitleg

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

45°C temperatuur in je hersenen is op zich wel mogelijk, maar je zal het niet écht meemaken, want dan ben je waarschijnlijk al dood.

Je hersenen gaan niet "verbranden" in de zin dat ze in de fik gaan of zo. Maar vanaf 43°C wat wel gebeurt is dat de eiwitten in je hersens beginnen te denaturaliseren. Op zich is dat precies hetzelfde proces dat de eiwitten in je biefstuk ondergaan tijdens het bakken, dus in zekere zin, zou je ook kunnen spreken over 'koken', maar 'verbranden' lijkt me een beetje overdreven...

De denaturalisatie van de eiwitten gaat overigens in verschillende stappen. De eiwitten zijn lange ketens van aminozuren die op een hele precieze manier in elkaar zijn gevouwen zodat ze hun werk kunnen doen. Als de temperatuur stijgt boven een bepaald niveau, dan verandert de structuur en de eiwitten gaan ontvouwen. Eerst is dat proces omkeerbaar, dus zou je nog kunnen herstellen, maar vanaf een bepaald punt is dat onomkeerbaar en is de schade onherstelbaar. Als het zo ver is, dan ben je trouwens allang hartstikke dood.

O ja, en nog een ding: je lichaam kan een hogere temperatuur verdragen dan je hersenen, dus het is goed mogelijk dat iemand met een veel te hoge lichaamstemperatuur geen hersenschade oploopt. De lichaam heeft bepaalde mechanismen om de hersenen te beschermen tegen oververhitting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Vanaf 44 graden begint het verbrandingsproces dus bij 45 graden ben je letterlijk je hersens aan het verbranden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanaf ongeveer 42 graden stolt het eiwit in je lichaam. Je hersenen bestaan voor het grootste deel uit eiwit. 45 graden koorts overleef je dus niet. Ook je andere organen zullen trouwens niet meer goed kunnen functioneren bij een dergelijke temperatuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had een keer toen ik 6 was 44.6 graden koorts en toen was ik helemaal warm en ik kon niet goed nadenken. Geen leuke ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de lichaamstemperatuur oploopt, tot boven de 42 graden leidt dit tot de dood. Ik betwijfel dan ook of je ooit de 45 graden kunt bereiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is bij mensen niet met het leven verenigbaar. Wikipedia: Als de lichaamstemperatuur boven de 42 °C stijgt, leidt deze tot de dood door denaturatie van eiwitten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing