Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik zelf mijn hechtingen eruit halen?

Vorige week vrijdag een moedervlekje weg laten snijden waar ik twee hechtingen aan over gehouden heb. Vandaag de HA proberen te bereiken om ze eruit te laten halen (ze moesten er een week in blijven zitten) maar mijn HA is vandaag volledig onbereikbaar.

Kan ik zelf de hechtingen eruit halen of moet dit echt op een speciale manier? Jeukt als een malle en het zit op een rotte plek, namelijk net onder het randje van m'n BH. Ik zou het dus prettig vinden om ze er gewoon zelf uit te trekken maar dat wil ik uiteraard wel verantwoord doen.

Dus kan ik zelf de hechtingen (twee stuks) eruit halen, zo ja, nog tips?

Bij voorbaat hartelijk dank!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (5)

Je kunt dit wel zelf doen, maar ik zou toch even naar de arts gaan.

Het is namelijk zo dat een arts, behalve de hechting verwijderen, ook even naar de heling van de wond kijkt. Eventuele rariteiten zal hij direct kunnen behandelen.

Wil je toch zelf gaan peuteren dan moet je er in elk geval voor zorgen dat je materialen steriel zijn. Dit krijg je door ze in een BLAUWE!! vlam te houden. (niet in een oranje, dan krijg je roet)

Je hebt een pincet nodig en een klein (nagel)schaartje.

Nogmaals: Ik zou een arts bezoeken,
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in staat was geweest zelf het moedervlekje onder de juiste omstandigheden te verwijderen, zou ik daar volmondig ja op zeggen. Nu echter kun je toch beter een arts bezoeken, die het voor jou doet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ken je geen verpleegkundige ergens bij jou in de buurt? Als je weet wat je doet is het echter niet zo moeilijk. Als er nogal een korst op het wondje zit gaat het het makkelijkste als je net onder de douche vandaan komt. Dan is het korstje wat verweekt. Elders wordt al uitgelegd dat een klein schaartje en een pincet makkelijk kunnen zijn maar als je met je vingers grip op de draadjes kunt krijgen lukt dat ook. De kans op infecties is niet zo gek groot maar je kunt schaartje en pincet even uitkoken voor de zekerheid.

Toegevoegd na 24 minuten:
Je moet de draadjes natuurlijk wel doorknippen want die knoopjes zitten best strak. Voordeel is ook dat er dan niet zoveel draad door de huid getrokken moet worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan geef ik de plus en kun jij de vraag met het beste antwoord sluiten. Gezien je vragenhistory is je dat nog niet zo erg gelukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank, ook voor de hint!
Je kunt dat zelf doen door een schaartje en pincet goed te ontsmetten, en nadien het wondje.Gebruik hiervoor een ontsmettingsmiddel dat je bij de drogist of apotheek kunt kopen.Succes ! :-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je mag ze er zelf uithalen maar voorzichtigheid is wel geboden waaronder goed ontsmet en steriel materiaal. Kijk wel uit dat je er niet teveel druk op de gehechtte huid zet. Een arts kan alleen beter dan jij beoordelen of de wond goed gehecht is of dat er geen problemen zijn met de wond dan jijzelf, daarom is het verantwoordlijk gezien beter dat de arts dit doet. Misschien kan je bij de assistente (als je huisarts die heeft) terecht?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image