Wat doet een psychiater met je wat een psycholoog niet kan of doet?
Ik heb veel meegemaakt in het (verre) verleden, maar ja wie niet tegenwoordig? Schijnbaar heb ik door de jaren heen alles verdrongen, opgekropt en onbewust alles aan de kant 'geparkeerd'.
Onlangs ontstonden er bij mij veel lichamelijke klachten (hyperventilatie, slapeloosheid, angst en paniekaanvallen). Uiteindekijk door mijn huisarts Oxazepam 10 mg voorgeschreven gekregen. 4 X daags 1 tablet.
Dit medicijn werkt elke keer maar voor korte duur, met als gevolg dat ik continue aan het hyperventileren was als de Oxazepam was uitgewerkt.
Ik was de hele dag onrustig en angstig en ik sliep en at nauwelijks meer. Liep de hele dag en nacht te 'ijsberen' door 't huis.
Omdat de Oxazepam mij geen soelaas bood en ik zowat helemaal uitgeput was, heeft mijn huisarts nu Xanax Retard (Alprazolam) voorgeschreven.
Ik loop intussen ook bij een psycholoog.
Deze heeft nu een consult voor me geregeld bij een psychiater omdat mijn klachten 'niet in haar straatje' paste.
Nadat ik Xanax had gekregen gaat het nu iets beter en ik moet zeggen dat de klachten beduidend minder zijn geworden. Heb nu ook weer iets meer eetlust en slaap nu weer enigszins goed.
Alleen als ik wakker word ben ik de eerste uren ontzettend suf en is het alsof ik licht in mijn hoofd en zwak op mijn benen sta. Inmiddels is er ook een consult bij een psychiater voor me geregeld.
Wat is het verschil tussen een psycholoog en psychiater?
Kan een psychiater me wel helpen?