Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

dochtertje van 15 maanden heeft nu 3 maanden oorbellen, nu is rechts ontstoken, hoe lang duurt het voor het gaatje is dichtgegroeid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je er niks aan doet, is het in no-time dichtgegroeid! Mijn dochter had tot nog geen week geleden precies hetzelfde probleem en ze liep er al geruime maand mee, wist me geen raad meer! Tot mijn zus met het volgende kwam:

Ga naar de juwelier, vraag om anti-zweer knopjes (dezelfde als die ze inkreeg toen de gaatjes werden geschoten), zodat ze die altijd in dr oren houdt, vraag waarmee je de oren schoon moet houden, dat zal een soort alcohol zijn, dat kan je ook gewoon kopen bij de drogist, oorstokje erin dopen en schoonmaken, overal waar het ontstoken is!
Antibacteriële zeep (in blokvorm) werkt ook. Van de zeep kan je een beetje eraf schrapen in heet water, en dan met een oorstokje het oor schoonmaken, het gaatje, de wonden enz.

Mijn dochter (7) had precies hetzelfde probleem, het zag er niet uit.. ontstoken, pus, rommel, het bloedde zelfs, er zaten korstjes op...ik wist mij geen raad meer, maakte het geregeld schoon, oorbellen mochten er niet meer in want dat deed zeer, maar als ik dat niet deed, dan leek het wel erger te worden. Ik kreeg van min zus dus bovenstaande tip.
Mijn dochter heeft nu antizweerknopjes in haar oren, ik maak haar oren geregeld schoon en als door een wonder zien haar oren er weer gewoon normaal uit!

Gauw doen hoor, want als je je er niks aan doet, wordt het alleen maar erger!

Toegevoegd na 2 minuten:
Oorbellen gaatjes groeien niet dicht, en al helemaal niet als het onstoken is, dan wordt het alleen maar érger, omdat er rommel zich ophoopt in het gaatje zelf en het is héél pijnlijk als je probeert er een oorbel doorheen te doen! Maar als je geen oorbel doet.. nou ja, daar heb ik al antwoord op gegeven, gauw die oorbellen gaan halen dus!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens naar je eerste zin.
En naar je toevoeging.
Is dat geen tegenstelling? Overigens ben ik het met je eens dat die gaatjes niet dichtgroeien als ze later geprikt worden.
Bij baby's is dat anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
momopoyolo, wil effe reageren op jouw antwoord, want heb de gaatjes niet zelf geprikt, maar door een juwelier dus door een professioneel iemand
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@momopoyolo Waarom denk je dat ik het toegevoegd heb? Juist... omdat ik die eerste zin niet meer kon veranderen! Dus néé geen tegenstelling, maar een wijziging van mijn antwoord (had ik erbij moeten zetten, maar ja, dat gaat nou niet meer he.... Evengoed bedankt voor je reactie! @dimar
Mijn dochter is ook naar een juwelier geweest. Je moet echt die antizweer knopjes er weer in doen of desnoods kopen en héél goed schoonhouden, want haar zo laten rondlopen is zielig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dinar:
Dat begrijp ik wel.
Maar daarom is het nog niet goed.
De redenen waarom het wordt afgeraden staan
in mijn antwoord. En deze reden: een baby met ontstoken oortje,
alleen omdat de ouders er gaten in wilde laten prikken,
(zogenaamd voor het mooie)....is al reden genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jongens jongens dit gaat nergens meer over, zit zelf in de zorg, dus weet heel goed hoe ik voor mijn dochter moet zorgen

Andere antwoorden (2)

Je moet het goed ontsmetten 2 of 3 x per dag. Dichtgroeien gaat heel erg snel, binnen 6 weken. Ik dacht overigens dat juweliers niet onder de 6 jaar gaatje meer mochten schieten (terecht! Maar dat terzijde).
Langs de huisarts is op deze leeftijd ook een optie, zeker voor hele jonge kinderen kan een ontsteking erger zijn dan het lijkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je echt 15 maanden bedoelt, dan heb je dus gaatjes in de oren van je baby gemaakt, toen die nog maar net een jaar oud was.

De oorschelp bestaat uit huid en kraakbeen. In het oorlelletje zelf zit geen kraakbeen. Als er een gaatje door het kraakbeen wordt geprikt, brengt dat een risico op infectie van het kraakbeenvlies met zich mee. Deze infectie komt maar zeer zelden voor. Wel is het zo dat als al het kraakbeen geïnfecteerd raakt, de oorschelp een ernstige beschadiging kan oplopen.
Een andere complicatie die vaker voorkomt bij gaatjes prikken in de oren is het ontstaan van kleine bultjes rondom het gaatje. Als de gaatjes niet met volledig steriele apparatuur worden geprikt, bestaat er een risico op besmetting met infectieziekten als hepatitis.

Het maken van gaatjes in de oren bij jonge kinderen (onder de 6 jaar) wordt afgeraden om de volgende redenen:

* Kinderen kunnen van het 'schieten' van de gaatjes in shock raken.
* Sommige kinderen (vaak baby's) houden een trauma over aan de pijn. Of de kans bestaat dat ze er later geen een meer willen.
* De oorbelletjes kunnen losraken, door kinderen ingeslikt worden, en zo ernstige verwondingen veroorzaken.
* De gaatjes groeien vaak ongelijk.
EN:
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, groeien gaatjes zelden weer op zo'n manier dicht dat je er niets meer van ziet.

Goed ontsmetten met sterilon en verder met rust laten.
Goed blijven nakijken.
Als het na een paar dagen niet over is: HUP naar de dokter.
En nog een jaar of 5 wachten met gaatjes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi uitgelegd!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding