Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zou stomen tijdens een verkoudheid Hyperventilatie kunnen opwekken?

Sinds ik tijdens mijn verkoudheid ben gaan stomen (met alleen water en verder geen hulpstoffen) heb ik hevige aanvallen van hyperventilatie en voel ik me continue zeer onrustig.

Zou dat aan het stomen kunnen liggen omdat je tijdens het stomen toch de ademhaling enigszins verandert wat op zijn beurt weer een hyperventilatie aanval kan veroorzaken.

Tijdens het stomen probeer ik wel zo 'normaal' mogelijk door mijn neus in te ademen en door mijn mond uit te ademen.

Tijdens het stomen merk ik vrijwel niets van de hyper maar op verschillende willekeurige andere tijden op een dag begint het steeds weer. Nu al ruim 2 weken.

Ik stoom ongeveer drie keer per dag zo'n 15 minuten per keer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eigenlijk geef je zelf al antwoord op je eigen vraag.... (denk ik)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

nee ik heb het zelf gehad en weet wat het is.
mijn tips zijn bij de apotheek kun je de hyperfree hallen
die heeft bij mij erg goed geholpen en heb je dat niet kun je op een rustig plekje aan je ademhaling werken helpt dat niet kun je naar je huisarts gaan krijg je oxazepams kijk ook daar mee uit die zijn verslavend
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, je kunt niet het stomen de schuld geven van
jouw hyperventilatie, paniek en angstaanvallen.
Die had je al.

Een goede en rustige ademhaling is natuurlijk belangrijk als je hyperventileert.
Daar moet je aan werken.

En tijdens het stomen zul je niet goed en diep kunnen ademhalen. Wat dus je normale ademhaling verstoort.

Maar iemand die nooit hyperventileert,
gaat dat doorgaans ook niet doen door het stomen.
Dus je moet de boel niet omdraaien.

Wel moet je eens even stoppen met dat overdadig stomen.
En dan bij jezelf nagaan of de hyperventilatieaanvallen minder worden.

Heb je al wat gedaan met alle adviezen van een week geleden?
En ben je al op een ademhalingstraining?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ben misschien verkeert bezig maar ik zoek ook achter bijna alles wel een antwoord op mijn klachten van de laatste twee, drie weken. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen om van dat kl**e onrustige en benauwde gevoel af te komen. Continue heb ik dat. Ik ben inmiddels een keer naar de cesartherapie geweest. Hier ga ik 1 keer per week naar toe. Er is een aanvraag voor psychologische hulp de deur uit maar dat laat nog wel even op zich wachten vooraleer ik daar terecht kan. Dit dankzij de lange wachtlijsten. Ondertussen zoek ik een oplossing in de Oxazepam en de Valdispert wat ik absoluut niet wil. Maar ik móet wel wil ik 's nachts een beetje kunnen slapen en wil ik me overdag een klein beetje beter en rustiger voelen. Afgelopen nacht heb ik voor 't eerst in 14 dagen langer dan 3 uurtjes geslapen. Dat heeft me wel enigszins goed gedaan. Verder probeer ik zoveel mogelijk rustig te blijven, mijn zinnen te verzetten en de spanningen in mijn lichaam tegen te gaan. Mijn huisarts zegt dat hij voorlopig niet veel meer kan doen dan die Oxazepam voorschrijven. Wat moet of kan ik verder dan nog?
Pieter2011
12 jaar geleden
Als je die angstklachten al lang hebt, zou ik je adviseren om naar een Angstcentrum te gaan. Daar werken artsen en therapeuten uit allerlei disciplines samen bij het aanpakken van het probleem. Je krijgt er zeer goede begeleiding en ze weten precies wat angst/hyperventilatie inhouden, omdat ze er dagelijks mee te maken hebben. Er komen immers alleen mensen met angstklachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk aan yoga.
Denk aan haptotherapie.
Denk aan ademhalingstherapie. http://www.kiwinederland.nl/ademhalingsoefeningen.html
Hyperventilatie en stomen hebben niets met elkaar te maken,je moet de oorzaak ergens anders zoeken.Tik in het zoekvenster maar even hyperventilatie in en je komt al een heel stuk verder.
(Lees meer...)
fremar
12 jaar geleden
Ikzelf heb in het verleden last van hyperventilatie gehad..ik ben toen een aantal keer naar een haptonoom geweest. ik ben er nu al 10 jaar vanaf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stoppen met stomen en met water spoelen. Op lichaamstemperatuur een eetlepel zout per liter met een injectiespuitje en opsnuiven verwijder je alle ongerechtigheden veel makkelijker, beter en zonder irritaties.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij ligt dat niet aan het stomen, maar aan angstgevoelens. Mijn moeder stoomde vroeger ook bij een verkoudheid,maar kreeg nooit hyperventilatie. Als je van hyperventilatie af wil komen, moet je in een plastic zakje blazen, dus in en uitademen in het plastic zakje. Veel sterkte.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding