Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe begin en zet je door met iets?

Hallo iedereen,
Ik hou ontzettend veel van schrijven, en als ik eenmaal bezig ben is het goed. Maar ik heb een probleem: Ik begin niet en zet daarna niet door...

Ik blijf maar voor de tv hangen waardoor mijn inspiratie weggaat. Ik blijf het maar uitstellen. Ik wil het zo graag doen en als ik dan bezig ben maak ik het nooit af!

Dus mijn vraag: Hoe begin en zet je door met iets?

Groetjes Caren

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
937

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Maak een lijstje met hoofdstukken en per hoofdstuk een lijstje met delen. Die lijsten zijn je verhaal, hetgeen impliceert dat het verhaal al in je hoofd zit. In dat geval hoef je niet bij pagina 1 te beginnen te schrijven, je kunt kris kras door elkaar werken, net waar je zin in hebt.

Als je geen zin hebt om met het verhaal (als 't een verhaal is) te beginnen, begin dan met het ontwerpen van karakters en hun eigenschappen.

Als je dat allemaal al klaar hebt: zoek muziek op die bij 't verhaal of 't onderwerp past, of zoek visuele kunst op internet om je te helpen een beeld te vormen. Qua geschikte muziek zul je veel vinden in de categorie filmmuziek (OST, soundtrack). Van dit alles kun je best wel wat inspiratie krijgen. Zo gauw je dat hebt wil je niets anders dan alles opschrijven!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Met jezelf afspreken dat je er dan mee gaat beginnen een daarvoor je wekker zetten
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga van te voren bedenken wat en wanneer je gaat schrijven. Ruim van tevoren je kamer op en ga lekker op bed iets schrijven
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spreek met jezelf af dat je alleen kijkt naar tv-programma's die je echt de moeite waard vindt en zet dan de tv meteen uit. Of, als dat niet lukt, sta jezelf één rondje zappen toe en niet meer.
Wat ook kan helpen: spreek met jezelf af dat je per dag 1500 woorden schrijft (of een ander getal: 1500 woorden is drie bladzijden). Je schrijft dan snel achter elkaar door, bekommert je niet teveel om de stijl, maar maakt als het ware flink wat kilometers. Later kun je bijschaven, teksten anders ordenen enz.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als eerste ben ik heel blij dat ik niet de enige ben met dit euvel , vooral dat het mooie weer er aan komt , heb ik ook nog wat op mijn (verlang)lijstje staan , maar om te beginnen daar heb ik ook zo'n moeite mee< ik heb al goede antwoorden gelezen maar dat helpt mij niet , wat voor mij beter is , is dat ik afspraken maak met een vriend(in)/kennis die mij dan evn belt of zelfs even langs komt om even te kijken(checken!) of ik het ál heb gedaan!!! maar dat heb ik dan ook wel zelf gevraagd hoor! en dan gaat het bij mij (alleen) maar om b.v. ramen lappen, dan zie ik resultaat en dan word ik door het resultaat weer geinspireerd om verder te gaan of om nog iets aan te pakken! ik hoop dat je een manier vindt om het voor elkaar te krijgen , gelukt het je , laat mij dan ook weten hoe je dat hebt bereikt! doeg Alex
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wilde net ophouden en nog een paar uurtjes slaap pakken, toen ik deze vraag zag staan...!

@gast87248/Caren : Alle vorige antwoorden zijn goed als ze helpen...

Net als @aweverink (ja, de spaghetti was heerlijk) werken de voorgaande manieren niet bij mij.

Ik heb de volgende oplossing gevonden : een keer in de week Skype ik met mijn zus en dan praten we over de afgelopen week, wat er gebeurd is en soms over de volgende week, wat komen gaat, bingo...!, dan vertel ik bijvoorbeeld

dat ik ga proberen de rozen (1, 2 of alle vier) voor het eerst zelf te snoeien
dat ik de doos met oude foto's ga doorspitten
dat ik ..... noem het maar op.

Soms kan ik vertellen dat ik dus alle 4 de rozen gesnoeid heb en vervolgens de Hortensia's (deze week). Een andere keer lukt het niet en dat kan om gezondheidsredenen zijn, maar ook gewoon lui... ik beken : ik ben lui !
En nu ga ik weer naar bed ! Nog 1 1/2 uur ...

@Caren/gast87248

advies : uitproberen wat voor jou werkt, als niets werkt zal je iets aan zelfdiscipline moeten doen, er zit niets anders op !
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding