Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

bloed geven na je dood. Kan dat?

Je hoort vaak dat er een tekort aan bloed is. Vandaar de donoren oproepen. Is het dan niet mogelijk om het bloed af te tappen van mensen die bv net overleden zijn? (mits die natuurlijk een donorcodicil in hebben gevuld, en dat de familie toestemming geeft.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heerlijk die gedachte dat ik bloed gedoneerd krijg van iemand die zojuist overleden is.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh je hebt niets tegen een nier van iemand die zojuist overleden is waardoor je weer een redelijk normaal leven kan leiden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het bloed tekort niet zo groot is, of meer er is geen te kort, maar meer is altijd beter.
Gelukkig zijn er nog genoeg levende donoren.
Verder denk ik dat het bloed van en overledene niet bruikbaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pelle, een nier is iets anders dan bloed, het gaat hier over bloed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bloed maak je vanzelf weer aan en het gedoneerde bloed blijft niet lang in je systeem maar een nier hou je voor altijd (als het goed is). Zo erg lijkt bloed van een dode me dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom een nier wel en bloed niet? Als het mensen levens red.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je wilt wel een nier van een dode maar geen bloed.. lekker consequent!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bloed lijkt mij niet bruikbaar vandaar, het is gestopt te stromen nadat diegene overleden is en kan zijn gaan stollen. Een nier kan wel functioneren.....(er zijn maar weinig mensen die het afstaan als ze nog leven voor iedereen). Bloed kan nu eenmaal niet afgestaan worden door een overledene, alleen door levenden op dit moment, dat zal zijn reden wel hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bloed van een levende is dan anders? Is ook bloed van een vreemde?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh? Het bloed in een nier kan voor hetzelfde geld ook zijn gaan stollen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee.
Dat is onmogelijk,als iemand overleden is gaat het bloed stollen omdat er geen zuurstof meer bij komt.
Zoek maar op,ik heb dit zo geleerd bij biologie,dus het zal wel kloppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wellicht als ze het hele lichaam schudden zoals ze met de buisjes bloed doen voordat de boel gaat stollen en bezinken? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wil niks en ik geef niks...
alles wat ik heb blijft mooi in mij..
das mijn keuze..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, laat je dan ook even vastleggen dat je nooit een orgaan wil na een auto-ongeluk ofzo? En de rest van je leven aan de nierdialyse als dat nodig is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat moet je wel duidelijk maken Marion, voor je het weet wordt je leven gered met een zak bloed. Het zal je maar gebeuren. Daar zit ik niet 3 keer per jaar voor bij de bloedbank, om bloed te geven voor iemand die liever doodbloed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, er komt vast een tijd dat we volledig kunnen vertrouwen op synthetisch bloed en synthetische organen.. of zelfs organen en bloed die gewoon gemaakt zijn uit je eigen DNA. Met insuline gebeurde hetzelfde, dat kwam ook eerst uit varkens, koeien en paarden. Nu is dat ook synthetisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb ook een codicil..
daarin staat mijn wens..

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ik ben bang, dat er veel technische bezwaren aan kleven.
Als men is overleden, stroomt het bloed niet meen en zal waarschijnlijk ook geen zuurstof meer bevatten.
Als het mogelijk zou zijn , zouden het bij overledenen met een donorcodicil wel gebeuren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies......+ van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommigen vallen in het eerste antwoord over het gegeven dat hij geen reden opgeeft waarom het niet kan. Eerlijk gezegd vind ik jouw antwoord ook niet compleet. Je "bent bang" en "waarschijnlijk" zal het geen zuurstof meer bevatten. Waarom die +, Dubossies? Overigens geen - van mij, hoor, mocht die er komen. Maar ik wil wel graag onderbouwing van je antwoord, anders is het te vaag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@stellala, omdat ik het met dit antwoord eens ben, vandaar die +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 (met dezelfde onderbouwing en verklaring als welke hierboven al gegeven is mocht het van enig belang zijn) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@stellala, ook ik ben maar een leek en probeer vanuit logisch redeneren een antwoord te geven op de vraag.Jammer, dat het niet bij je in de smaak valt, maar ik geef graag mijn antwoord cadeau voor een betere.

Andere antwoorden (5)

wat ik denk dat het grootste probleem is is de kwaliteit van het bloed.

heel veel oudere mensen gebruiken veel medicijnen en bloedverdunners, dit kan slecht zijn als je dit binnenkrijgt en je hebt het niet nodig.

het ligt er natuurlijk ook aan hoe je overlijd, als je doodgereden word, kan je bloed door open wonden geinfecteerd worden. ook als je aan bijvoorbeeld een virus overlijd kan het virus nog in je bloed aanwezig zijn.

ik denk dat er heel veel manieren zijn waardoor het bloed op oudere leeftijden niet meer goed is, en helemaal als je overlijd.

de kosten om die bij iedereen te checken of ze bloed perfect is, zullen niet opwegen tegen het kleine deel van de overleden mensen die wel bruikbaar bloed hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen tekort aan bloed (in nederland).
Er worden nogal wat bloedproducten ge-exporteerd.
Vroeger kwam het rode kruis door het hele land om donor-avonden te organiseren. Tegenwoordig moet ik 25km rijden om vrijwillig bloed te geven (ik mag overigens niet meer, maar dat is een ander verhaal).
Als er zo hard bloed nodig is, dan moeten ze het maar weer komen halen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemd ik kreeg pas nog een oproep om in mijn familie donoren te werven, in de hoop dat ze net als ik O-neg hebben.
Daar hebben ze nooit genoeg van ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had vandaag een folder van Sanquin in de bus gekregen daarom heb ik eigenlijk de vraag gesteld. Lijkt me ook wel heel moeilijk om dat na te zoeken. Maar zou wel handig zijn als het kon. Er stond dat er maar een halve liter per keer kon worden gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef de laatste jaren bloed in Duitsland, in de school op de hoek van de straat, maar ik kan je verzekeren dat een vaste bloedbank absoluut zijn voordelen heeft, al is zo'n mobiele bloedbank met het hele dorp tegelijk ook wel weer gezellig. Laagdrempeliger is het zéker.
Omdat bloed in Nederland aan nogal wat eisen moet voldoen - en terecht. Daarom moet je ook ELKE keer dat je bloed geeft, een uitgebreide vragenlijst invullen over je ziektegeschiedenis, medicijngebruik, sexuele activiteiten, verblijf in het buitenland en alle andere mogelijke risico's die invloed kunnen hebben op het mogen geven van bloed.

Bij iemand die overleden is kun je dat niet meer vragen, en familieleden zijn -afgezien van dat ze op dat moment wel iets anders aan het hoofd hebben dan de tandarts van oma of het sexleven van hun vader - zijn echt niet altijd van die details op de hoogte. De kans dat het bloed niet bruikbaar is, is -zeker waar het oudere en zieke mensen betreft - behoorlijk groot, en jongere mensen lopen naarmate ze jonger zijn statistisch steeds meer risico's.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daar komt natuurlijk nog bij dat je dat bloed ONMIDDELLIJK na het intreden van de dood zou moeten afnemen, omdat het anders al gestold danwel aan het ontbinden is. Alleen mensen die daadwerkelijk in het ziekenhuis overlijden zouden daar dus aan voldoen, maar dat zijn in de regel niet de meest gezonde potentiële donoren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook wel weer waar. Zit he als familie denk ik niet op te wachten. En het word toch eerst nog getest? Ik bedoel ook direct na overlijden. Bij bv iemand die een normale operatie ondergaat. Die zijn dan gezond. Wist ook niet dat er mobiele prik posten bestonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dergelijke vragen kunnen ook niet aan iemand die zijn organen wil doneren, gesteld worden. Bij het doneren van een orgaan wordt er ook bloed ' mee' genomen, denk ik zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bloedvrij zijn ze natuurlijk niet, maar een orgaan ondergaat verschillende behandelingen dus je krijgt echt geen bloed mee omdat er nog een restje in zit. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Donor en ontvanger moeten wel dezelfde bloedgroep hebben en van niet transplantatie weet ik dat er altijd een zgn kruisproef met het bloed gedaan wordt voor transplantatie.
Ook orgaan donoren zijn praktisch altijd overleden in een ziekenhuis.
Ik ben aan het ' zeuren' misschien, maar ben echt benieuwd naar de reden waarom het niet gebeurt.
Antwoord is kort maar kracht "nee"
Na de intrede van de dood reed ook direct de ontbinding in.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat telt ook voor organen en die kunnen wel gedoneerd worden.
escape
12 jaar geleden
Hoe kom je daar nou toch bij? Niemand is geïnteresseerd in dode organen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nelly3: bij orgaandonatie wordt iemand kunstmatig beademd etc. tot na de orgaanuitname.
Het is niet zo dat je overlijdt, en dat dan bedacht wordt: hm, die organen zijn wel bruikbaar, en dat een uur later die organen uitgenomen worden. Dan zijn ze namelijk niet meer bruikbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snap ik, maar als iemand na overlijden beademd wordt om de organen ' goed' te houden, blijft het bloed ook bruikbaar lijkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar dan is geen sprake van 'overlijden' maar van 'hersendood'.
Nee dat zou dan super snel moeten gebeuren, alleen als het bloed dat door je hart wordt gepompt en hierdoor zuurstof rijk wordt gemaakt is goed. Na de dood stopt dit proces en stolt het bloed
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image