bloed geven na je dood. Kan dat?
Je hoort vaak dat er een tekort aan bloed is. Vandaar de donoren oproepen. Is het dan niet mogelijk om het bloed af te tappen van mensen die bv net overleden zijn? (mits die natuurlijk een donorcodicil in hebben gevuld, en dat de familie toestemming geeft.)
4.3K
4.3K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heerlijk die gedachte dat ik bloed gedoneerd krijg van iemand die zojuist overleden is.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh je hebt niets tegen een nier van iemand die zojuist overleden is waardoor je weer een redelijk normaal leven kan leiden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het bloed tekort niet zo groot is, of meer er is geen te kort, maar meer is altijd beter.
Gelukkig zijn er nog genoeg levende donoren.
Verder denk ik dat het bloed van en overledene niet bruikbaar is.
Gelukkig zijn er nog genoeg levende donoren.
Verder denk ik dat het bloed van en overledene niet bruikbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Pelle, een nier is iets anders dan bloed, het gaat hier over bloed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bloed maak je vanzelf weer aan en het gedoneerde bloed blijft niet lang in je systeem maar een nier hou je voor altijd (als het goed is). Zo erg lijkt bloed van een dode me dus niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom een nier wel en bloed niet? Als het mensen levens red.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je wilt wel een nier van een dode maar geen bloed.. lekker consequent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bloed lijkt mij niet bruikbaar vandaar, het is gestopt te stromen nadat diegene overleden is en kan zijn gaan stollen. Een nier kan wel functioneren.....(er zijn maar weinig mensen die het afstaan als ze nog leven voor iedereen). Bloed kan nu eenmaal niet afgestaan worden door een overledene, alleen door levenden op dit moment, dat zal zijn reden wel hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bloed van een levende is dan anders? Is ook bloed van een vreemde?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huh? Het bloed in een nier kan voor hetzelfde geld ook zijn gaan stollen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.
Dat is onmogelijk,als iemand overleden is gaat het bloed stollen omdat er geen zuurstof meer bij komt.
Zoek maar op,ik heb dit zo geleerd bij biologie,dus het zal wel kloppen.
Dat is onmogelijk,als iemand overleden is gaat het bloed stollen omdat er geen zuurstof meer bij komt.
Zoek maar op,ik heb dit zo geleerd bij biologie,dus het zal wel kloppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wellicht als ze het hele lichaam schudden zoals ze met de buisjes bloed doen voordat de boel gaat stollen en bezinken? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik wil niks en ik geef niks...
alles wat ik heb blijft mooi in mij..
das mijn keuze..
alles wat ik heb blijft mooi in mij..
das mijn keuze..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, laat je dan ook even vastleggen dat je nooit een orgaan wil na een auto-ongeluk ofzo? En de rest van je leven aan de nierdialyse als dat nodig is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat moet je wel duidelijk maken Marion, voor je het weet wordt je leven gered met een zak bloed. Het zal je maar gebeuren. Daar zit ik niet 3 keer per jaar voor bij de bloedbank, om bloed te geven voor iemand die liever doodbloed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, er komt vast een tijd dat we volledig kunnen vertrouwen op synthetisch bloed en synthetische organen.. of zelfs organen en bloed die gewoon gemaakt zijn uit je eigen DNA. Met insuline gebeurde hetzelfde, dat kwam ook eerst uit varkens, koeien en paarden. Nu is dat ook synthetisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb ook een codicil..
daarin staat mijn wens..
daarin staat mijn wens..
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.