Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

bloed geven na je dood. Kan dat?

Je hoort vaak dat er een tekort aan bloed is. Vandaar de donoren oproepen. Is het dan niet mogelijk om het bloed af te tappen van mensen die bv net overleden zijn? (mits die natuurlijk een donorcodicil in hebben gevuld, en dat de familie toestemming geeft.)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik ben bang, dat er veel technische bezwaren aan kleven.
Als men is overleden, stroomt het bloed niet meen en zal waarschijnlijk ook geen zuurstof meer bevatten.
Als het mogelijk zou zijn , zouden het bij overledenen met een donorcodicil wel gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

wat ik denk dat het grootste probleem is is de kwaliteit van het bloed.

heel veel oudere mensen gebruiken veel medicijnen en bloedverdunners, dit kan slecht zijn als je dit binnenkrijgt en je hebt het niet nodig.

het ligt er natuurlijk ook aan hoe je overlijd, als je doodgereden word, kan je bloed door open wonden geinfecteerd worden. ook als je aan bijvoorbeeld een virus overlijd kan het virus nog in je bloed aanwezig zijn.

ik denk dat er heel veel manieren zijn waardoor het bloed op oudere leeftijden niet meer goed is, en helemaal als je overlijd.

de kosten om die bij iedereen te checken of ze bloed perfect is, zullen niet opwegen tegen het kleine deel van de overleden mensen die wel bruikbaar bloed hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen tekort aan bloed (in nederland).
Er worden nogal wat bloedproducten ge-exporteerd.
Vroeger kwam het rode kruis door het hele land om donor-avonden te organiseren. Tegenwoordig moet ik 25km rijden om vrijwillig bloed te geven (ik mag overigens niet meer, maar dat is een ander verhaal).
Als er zo hard bloed nodig is, dan moeten ze het maar weer komen halen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat bloed in Nederland aan nogal wat eisen moet voldoen - en terecht. Daarom moet je ook ELKE keer dat je bloed geeft, een uitgebreide vragenlijst invullen over je ziektegeschiedenis, medicijngebruik, sexuele activiteiten, verblijf in het buitenland en alle andere mogelijke risico's die invloed kunnen hebben op het mogen geven van bloed.

Bij iemand die overleden is kun je dat niet meer vragen, en familieleden zijn -afgezien van dat ze op dat moment wel iets anders aan het hoofd hebben dan de tandarts van oma of het sexleven van hun vader - zijn echt niet altijd van die details op de hoogte. De kans dat het bloed niet bruikbaar is, is -zeker waar het oudere en zieke mensen betreft - behoorlijk groot, en jongere mensen lopen naarmate ze jonger zijn statistisch steeds meer risico's.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daar komt natuurlijk nog bij dat je dat bloed ONMIDDELLIJK na het intreden van de dood zou moeten afnemen, omdat het anders al gestold danwel aan het ontbinden is. Alleen mensen die daadwerkelijk in het ziekenhuis overlijden zouden daar dus aan voldoen, maar dat zijn in de regel niet de meest gezonde potentiële donoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antwoord is kort maar kracht "nee"
Na de intrede van de dood reed ook direct de ontbinding in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat zou dan super snel moeten gebeuren, alleen als het bloed dat door je hart wordt gepompt en hierdoor zuurstof rijk wordt gemaakt is goed. Na de dood stopt dit proces en stolt het bloed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing