Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan stoppen met roken de oorzaak zijn van een bloedneus?

Ben nu ruim 2 maanden gestopt met roken. Gaat buiten verwachting goed moet ik zeggen. Blij dat ik rookvrij ben.

De laatste weken heb ik echter heel vaak last van een bloedneus. Gewoon spontaan of na het (rustig) snuiten van mijn neus. De binnenkant van mijn neus voelt ook heel erg droog aan sinds ik niet meer rook. Net of de binnenkant van mijn neus (slijmvliezen) van mijn neus uitgedroogd zijn.

Ik denk dat het hierdoor komt.

Regelmatig stoom ik daarom met een 'neussauna' met alleen water zonder extra toevoeging van eucalyptus of iets dergelijks. Kan ik een middeltje aan dit (stoom)water toevoegen of iets gebruiken, waardoor mijn slijmvliezen soepeler aan gaan voelen en om zo de kans op een bloedneus te verkleinen?

Overigens...

Ik gebruik o.a. bloedverdunners na een hartinfarct.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Roken maakt je bloed dikker . Bloedplaatjes trekken makkelijker bij elkaar om stolsel te vormen. Dat is waarschijnlijk de oorzaak dat je nu "dunner" bloed hebt ( is alleen maar goed ) en dat je nu vaker last hebt van bloedneus.

Het kan zijn dat de irritatie van de rook in je neus tot grotere activiteit van de slijmcellen heeft aangezet , zodat meer slijm in je neus de effecten van de rook tegenging. Nu is dat niet meer nodig . Je slijmproduktie is weer afgenomen omdat de gifstoffen niet meer in aanraking komen met het neusslijmvlies.

Het kan zijn dat je een stollingsfactor mist en dat je bloed dus iets minder makkelijk stolt bij een opening . Je kan je huisarts vragen of je dit kan laten onderzoeken.

In dat geval heeft het roken je mindere bloedstolling langere tijd gemaskeerd.

Het is in geen geval goed om het roken te hervatten omdat de gifstoffen in de rook je lichaam ernstig schaden .

Toegevoegd na 2 uur:
Ik denk dat je neus te weinig slijmproduktie heeft en misschien kan je door iets te gebruiken je je neusslijm weer op pijl kan krijgen. Ik denk aan hete chilisaus of peper snuiven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ook ik heb een tijd bloedverdunners gebruikt. Het duurde wel een week of drie voordat ik geen spontane bloedneuzen meer kreeg. Door het stomen gaan je poriën openstaan en ook je bloedvaten worden wijder. Hierdoor vergroot de kans op een bloedneus. Daar komt dan nog eens bij, dat je een kwartier met je hoofd naar beneden zit, wat indertijd bij mij al voldoende was voor de volgende bloedneus. Je zou bij een drogist kunnen informeren wat je het beste in je neusgaten kan smeren, zonder dat het agressief is, zodat ze toch een beetje minder droog zijn. Verder zou ik voorlopig maar stoppen met het stomen, want daar wordt het naar mijn mening alleen maar erger van. Ik ben benieuwd of je binnenkort hier kan melden dat het over is :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eens een likje zuurvrije vaseline in je neusgaten. Jaren geleden had mijn zoon ook regelmatig een bloedneus en hij kreeg dit advies van de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het stoppen met roken heeft hierop geen invloed.
Reken maar dat het een neveneffect is van je bloedverdunners. Kijk er er de bijsluiter eens op na. Daar staat het in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing