Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom kan ik moeilijk reageren op als iemand me iets wilt vertellen over iets?

Bijvoorbeeld als iemand een lang verhaal verteld om mij persoonlijk van iets te willen overtuigen, weet ik nooit hoe ik moet reageren. Of als iemand iets grappigs aan het vertellen is, hoe ik dan moet reageren. Snapt iemand wat dit precies is, gewoon verlegenheid. Want opzich ben ik niet zo´n verlegen persoon.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzeker misschien. Ben je bang voor een negatieve reactie als je reageert ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou kunnen, maar heb eigenlijk geen reden om onzeker te zijn. Want ik kan met veel mensen wel goed opschieten. Niet als opscheppen bedoelt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

herken het wel maar heb een ASS 'bekabeling'
ben echt niet verlegen maar lange verhalen over iets wat me niet boeit daar kan ik gewoon niet naar luisteren. zit met gedachten al heel snel ergens anders, al probeer ik bij de les te blijven.

bij grappen heb ik het niet, (voor zover ik weet) maar dit is wel een van de kenmerken van ASS (dingen letterlijk opvatten zodat er heel veel gewoon niet grappig is/verkeerd opgevat wordt)

bij vreemden of mensen die ik minder goed ken weet ik wel hoe ik moet reageren, maar vraag me dan af hoe ik het moet verwoorden zodat men niet raar opkijkt omdat ik recht voor zijn raap ben. van de andere kant heb ik ook weleens de verkeerde invalshoek te pakken (ohw, op DIE fiets!!)

die invalshoek neem ik dan onder de loep, vraag me af of de reactie niet heel erg vreemd is, en bedenkt hoe ik mijn reactie het beste kan verwoorden (eerst afwegen dus)

inmiddels verstrijkt er dus wat tijd, waardoor het helemaal kan lijken of ik niets weet te zeggen. (ik weet het wel, maar weet niet hoe)

(hoop dat er nog een touw aan vast te knopen is)

weet niet of het bij jou ook zo werkt en het dezelfde reden heeft, maar misschien kan je hier wat mee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik ook meestal inderdaad, dat je een reactie geeft. En een paar minuten erover nadenkt, of je niet beter anders had kunnen reageren. Dit herken ik wel degelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan heb je wellicht een mogelijk aanknopingspunt vanwaaruit je verder kan zoeken. roep hier niet dat je ook ASS hebt hoor begrijp me goed. (mijn 'versie' is heel mild) dus het kan ook een andere oorzaak hebben uiteraard. misschien dat je over het algemeen wel een type bent wat veel en vaak nadenkt, dingen afweegt, van meerdere kanten wil zien, jezelf afvraagt hoe je over komt. misschien moeite met overzich in het algmeen, wat denken (en misschien ook wat reacties/doen en laten) van de hak op de tak kan gaan? dan zou je bv eens kunnen kijken bij de kenmerken van ADD of ADHD. (en oh wat klinkt het alsof er een label op zou moeten, maar heb het niet over #een# label zelf, maar puur jezelf wat beter leren begrijpen) ben nu een ouwe heks van 38, en kreeg mijn labels (leerde mezelf dus begrijpen) voor een paar jaar terug omdat ik ook van die vreemde dingen had die ik niet kon omschrijven, uitleggen, laat staan kon snappen van mezelf. ben er bij toevalligheid achter gekomen toen mijn zoontje hulp zocht bij bepaald gedrag en ADHD bleek te hebben. ben me er wat verder in gaan verdiepen en vond mijn eigen gebruiksaanwijzing (was in shock omdat ik niet de enige was, en het eindelijk eens zo duidelijk verwoord zag staan) hoe dan ook, mocht je meer info willen hebben (een link of persoonlijke info) of wat willen vragen: altijd prima hoor, ook in een BP mocht je hier behoefte aan hebben.

Andere antwoorden (5)

Misschien omdat je er zelf nooit over hebt nagedacht. Stel je hebt het over voetbal, maar je geeft er niks om, dan kan het lastig zijn om er iets over te zeggen omdat het je niet zo interesseert. Is het wel een onderwerp wat je raakt en waar je zelf bepaalde ideeen over hebt, zou je toch in staat moeten zijn daarop te reageren. Interactie zoals dat zo mooi heet. Dat maakt het debat ook zo mooi. Om terug te gaan na je vraag. Luister goed naar wat een ander zegt en reageer op wat je er zelf van vindt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien boeit jou dit lange verhaal niet zo en weet je niet precies hoe hier op te reageren of de grap is niet zo leuk als deze bij jou overkomt. Iedereen reageert weer anders op een verhaal. Misschien verwacht jij dat ze hier een reactie op willen en kom je er even niet op dan een mompelend "leuk" of oh ja? Zit hier niet mee, heb dit zelf ook wel eens.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wellicht kun je je niet zo lang concentreren op een verhaal en kun je dan de hoofdzaken niet meer van de bijzaken onderscheiden. Er komt dan zoveel info ineens op je af en die moet je dan kunnen filteren. In een lang verhaal zit vaak onnodige info, om het verhaal aantrekkelijker of smeuiiger te maken. Als jij door de lengte niet meer ziet wat nou hoofd- of bijzaak is, dan is het lastig om juist te reageren. Je brein is veel te druk om de info proberen te ordenen. Dit heeft inderdaad absoluut niets met verlegenheid te maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen zin om beoordeeld te worden door wat jij als reactie geeft misschien? Als je daarover te lang gaat stil staan weet je niet meer wat je moet zeggen: "als ik dit zeg denkt hij/zij misschien dat.. "
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ongeduld? het interesseert je niet genoeg , je weet het zelf wel/beter , de verteller maakt het zó langdradig (kon/kan ik zelf ook heel goed). Je raakt een beetje geirriteerd? dan heb ik ook moeite om nog 'leuk' te reageren . Ook wil ik de verteller niet kwetsen.
Maar ik probeer het verhaal eerder te onderbreken/er in mee te gaan praten , dan krijg je invloed op het verhaal en kan jezelf een beetje meeleiden in de gang van het verloop van het gesprek! en je reageert al!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding