Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat moet je met woede die je nergens kwijt kan...ongeacht tegen wie die woede is gericht of hoe die is ontstaan?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

De stem beeft, de blik is van ijs
Dadelijk gaat iemand te ver
De tong is geladen, is er klaar voor
woorden los te laten, mensen pijn te doen

De pijlpunten vol gif
de vijand wankelt wanneer je treft
je triomfeert wanneer hij valt
maar morgen heb je spijt

Een hanengevecht om een mestvaalt
iemand offeren voor een bagatel
Een spin dooddouchen als je in bad zit
een domme tonen, dat jij slimmer bent

Want het woont bij jou in dezelfde huid
en je weet, het wil naar buiten, naar het licht
De kooi gaat langzaam open en dan zie je het:
je tweede gezicht

Een beest woont in jouw huid
je sluit het op, het wil eruit
Hetzelfde gedoe elke dag
van buggy tot in het graf

Het komt door elke deur
het woont bij jou en bij mij

Jij wilt naar voren, de anderen willen terug
jij hebt ideeën, maar niemand doet mee
Iemand staat tussen jou en je geluk
en het maakt je razend, je kunt het niet verdragen

Je kijkt naar jezelf en hoort jezelf praten
je zit er juist helemaal naast
Je probeert het gas los te laten, maar je voet is verlamd
je ziet de muur en rijdt ertegenaan

Je speelt vals om niet te verliezen
dan juichen alsof er niets is gebeurd
Je geweten is dronken
de man van je vriendin komt mee met jou

Het woont bij jou in dezelfde huid
en je weet, het wil naar buiten, naar het licht
De kooi gaat langzaam open en dan zie je het:
je tweede gezicht

Hetzelfde gedoe elke dag
van buggy tot in het graf

Het komt door elke deur
het woont bij jou en bij mij

Je sluit het op, maar het breekt uit
(Lees meer...)
Cryofiel
15 jaar geleden
Cryofiel
15 jaar geleden
Als het er vooral om gaat, dingen achter je te kunnen laten, zodat je verder kunt, is het volgende misschien een idee. Schrijf alles op wat je kwijt wilt ("kwijt wilt" in de betekenis: waar je vanaf wilt, wat je achter je wilt laten). Of het nu een half velletje is, of een pak papier van een centimeter dik, maakt niet uit, als je het maar opschrijft. Niemand hoeft het te lezen. Mag wel, hoeft niet  --  het gaat om het schrijven. Daarna ga je met je schrijfsels naar een geschikte plek. Bijvoorbeeld een plek in het bos, bij een oude boom. Iedere plek waar jij het gevoel van 'loslaten' krijgt, is goed. Je mag een vertrouwd persoon meenemen. Op die plek aangekomen, verscheur je je schrijfsel. De snippers verbrand je. Als je iemand meeneemt, is het belangrijk dat *jij* het papier verscheurt, en dat *jij* het aansteekt. Tenslotte graaf je een gat waar je de as indoet. Stop het gat weer dicht, sta op, kijk nog één keer om, en loop weg, naar je nieuwe, bevrijde leven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wow!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet zo zeer om dit lied maar wel om je reactie daarna... toppie!

Andere antwoorden (23)

Is dit een idee?
(Lees meer...)
Plaatje bij antwoord
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha leuke :-). Mee eens, 'werk' het er uit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik vind 'lampje' op je avatar als voorbeeld ook wel geschikt
Je straft je lichaam, doe dat niet meer... Stop ermee... Dat heeft je lichaam niet verdiend...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Iedereen heeft zijn eigen manier om de woede tóch kwijt te kunnen, het is enkel een kwestie om de manier te vinden die voor jouw geschikt is.

Voor de ene kan dit schoonmaken en opruimen zijn, voor de ander helpt het om heel hard in een kussen te slaan, andere mensen gaan bijvoorbeeld lekker sporten of luisteren toepasselijke muziek.

Misschien heb je deze dingen allemaal geprobeerd en helpt het niet... Misschien lukt het dan om een positieve draai aan je woede te geven.
Houd jezelf een beetje voor de gek; probeer er eens om te lachen bijvoorbeeld.

Ook kan het helpen om voor jezelf de keuze te maken dat je het afsluit. Het is klaar. Je hebt gedaan wat je kon om het kwijt te raken; het is over nu.
Dit kan je proberen middels een meditatie; probeer hierin je woede in een grote rode bol te stoppen en zie die bol langzaam van je af zweven tot hij helemaal weg is.

Maak je hoofd leeg van alles wat erin zit om fris opnieuw te beginnen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je de woede niet kwijt kunt, dan blijf je dus met de woede zitten. De woede kan wel (langzaam) minder worden of zelfs verdwijnen. Maar dit is weer afhankelijk van tegen wie de woede is gericht en/of hoe hij is ontstaan. Als jij de woede immers niet kwijt kunt, is de enige mogelijkheid om de woede minder te laten worden dat er iets veranderd in je omgeving. Een voorbeeld: je bent woedend op iemand omdat hij iets heeft gedaan maar deze persoon wordt plotseling ernstig ziek. Dan zou het zo kunnen zijn dat je woede verminderd of zelfs verdwijnt omdat de oorzaak van de woede opeens voor jou wat minder belangrijk is geworden. Een ander voorbeeld: je bent woedend omdat je iets overkomen dat je niet leuk vindt. Als je dan bijvoorbeeld op vakantie gaat en met hele andere dingen bezig bent, dan vergeet je /denk je niet meer aan datgene dat de woede veroorzaakt heeft en ben je (tijdelijk) verlost van je woede.
Dus als je je woede nergens kwijt kan, maar er toch van af wilt, probeer dan de omgeving die de oorzaak is van de woede te veranderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Yoga schijnt goed te werken....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor mij is dé oplossing : naar het strand. Met grote boze stappen door het zand ploegen, en al mijn woede tegen de branding spuien - hele eenzijdige ruzies heb ik al gevoerd met de zee, tot alle argumenten gelucht zijn, en ik langzaam moe word van het formuleren van m'n eigen gedachten, en ik ga luisteren naar de stem van de zee.

Enige nadeel: als er weer rust is in mijn kop, moet ik nog het hele eind teruglopen....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ik écht kwaad dreig te worden, probeer ik te relativeren. Ik stel me dan voor hoe ik volgende week tegen het onderwerp van mijn woede aan zal kijken.
Als dat niet helpt stel ik het wat verder uit in de tijd.
Meestal ben ik er wel van overtuigd dat ik er volgend jaar nauwelijks of niet meer aan zal denken ...
Op dat moment realiseer ik me, dat ik niets oplos met mijn woede en dat het niet de moeite waard is om woedend te zijn over iets wat ik over een tijd vergeten zal zijn.
Het lost niks op, en ik heb er alleen mijzelf mee.
Nou, tegen de tijd dat ik dit allemaal heb zitten bedenken, is de woede al een stuk gezakt en gaat het wel weer.

Sterkte!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoals mijn voorgangers al hebben geschreven is het verstandig om te achterhalen waar deze innerlijke woede vandaan komt. Als je weet wat de achterliggende reden is dan ben je ook beter in staat om ermee om te gaan en het eventueel op te kunnen lossen. Wellicht voel je een zekere onvrede met jezelf. Dit kan zich ook uiten in woede.

Mijn advies is om op deze momenten aan lichaamlijke beweging te doen. 'Antwoordman' gaf boksen al als een optie. Je kan ook een abonnement op een sportschool nemen. Door te sporten komt er een stofje (bèta endorfine) in de hersenen vrij waardoor je jezelf na afloop vaak voldaan en meer ontspannen voelt. Het is een goede manier om met je woede om te gaan. Wil je er echter vanaf komen dan zal je het een en ander moeten uitpluizen. Het komt namelijk ongetwijfeld ergens vandaan.

Succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Schreeuw het uit, dat lucht op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Iedereen heeft daar zijn eigen methodes voor, zoek de jouwe. Bij mij werkt altijd een voetbal keihard tegen een uur schoppen. Anderen gaan te keer op hun drumstel, pakken hun wielrenfiets en ga een rondje fietsen en een ander schrijft zijn/haar frustraties van zich af. Vindt jouw manier zou ik zeggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Blijvend gevoel van woede werkt als gif in je aderen.
Het is niet goed voor jezelf.
Ga naar een afgelegen plek en schreeuw het uit, gooi met deuren, ga slaan op een kussen, jank het eruit.
Zet keihard het nr. van marco borsato op van ik leef niet meer voor jou en zing je frustratie eruit.
Wat je ook doet, probeer ervan af te komen want het kan je zelfs ziek maken.

Succes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou er met een goede vriend(in) of je partner over praten. In ieder geval met iemand die je respecteerd. Gedeelde smart is halve smart! Door erover te praten kun je de feiten beter op een rijtje zetten en misschien geeft dat een ander inzicht waardoor je minder boos wordt. Erover praten helpt ook bij het verwerkingsproces. Het lost niks op, want zoals je zegt, kun je je woede niet kwijt bij diegene waar je boos op bent, maar toch kun je je uiten en dat lucht op.
Een andere mogelijkheid is om je gevoelens op papier te zetten. Je kunt diegen waar je boos op bent een brief schrijven en daarin zet je al je grieven. Die brief hoeft je niet op te sturen, dat beslis je zelf. Alleen al het van je afschrijven van je woede werkt goed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
KLets het van je af met je beste vriend of vriendin of iemand die je vertrouwd.En je mag boos zijn ,want je hebt vast ook grens bereikt.Dat is positief voor de toekomst.sterkte.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alle lelijke verwensingen die je maar kunt bedenken opschrijven, totdat je kalmeert
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij moet je eerst nagaan of je woede terecht is.
Als je overal kwaad om wordt gaat het nog knap lastig worden.
Als je belazerd bent door iemand kan ik mij voorstellen dat dit een ander soort woede is dan wanneer iets op een misverstand lijkt te berusten. Maar daar kom je vaak alleen maar achter door erover te praten.
Laat het even bezinken, denk erover na en praat dan met diegene. (wel rustig praten, anders heeft het nog geen zin)
En verder:
Tel tot 10, naar buiten gaan en een stuk hardlopen lucht ook op. (frisse lucht is altijd goed)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij mij hielp het vroeger altijd om een stapel oude kranten aan flarden te scheuren...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Herkaderen is een goede manier...
Je plaatst de situatie voor jezelf in een ander kader waardoor die relativeert of een andere lading krijgt.

Wat ook wil helpen zijn de vier vragen uit the work van Byron Katie. In het kort:
1. Is het waar?
2. Kun je absoluut weten dat het waar is?
3. Hoe reageer je wanneer je die gedachte hebt?
4. Wie zou je zijn zonder die gedachte?
Door jezelf deze vragen te stellen en ze evt om te keren merk je dat je woede op iets heel anders gericht is dan je denkt. En dat besef helpt om los te laten...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik was gister nog ongelofelijk kwaad.
En dan reageer ik eigenlijk altijd hetzelfde, ik ga lopen ijsberen.
De kamer heen en weer lopen, heb m'n ouders gebeld, een vriendin gebeld. Eventjes mensen in m'n naaste omgeving mijn woede kenbaar gemaakt. (Het was niet tegen hun gericht!)
Vervolgens een heel boos wwwtje geschreven op hyves.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
'Wanneer je overstuur bent van iets buiten jezelf, wordt de pijn niet veroorzaakt door dat iets, maar door je eigen inschatting ervan; en je hebt het vermogen om dit laatste op wat voor ogenblik dan ook te veranderen.'

- Marcus Aurelius

Liefs, Mariëlle
www.be-light.webklik.nl
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
slapen werkt echt goed.
Tenminste bij mij.
Ik zeg probeer...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bel een vriend op en zeg dat je woedend bent op die of die, om die en die redenen, doe uitvoerig je uitleg en laat je dan uitvoerig troosten.Want daar zijn vrienden voor.Gedeelde woede wordt op die manier halve woede.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Erkennen, verzachten en loslaten.

Dus eerst voor jezelf toegeven dat je ongelofelijk kwaad bent en waarom, fysiek heel boos worden, kussen in elkaar rammen en uitschelden, van die dingen.

Dan verzachten - je kunt er nu niets aan doen, het is niet het allerergste wat je kan overkomen (je bent per slot van rekening niet dood), diegene heeft het waarschijnlijk niet gedaan om jou te pesten, maar omdat hij of zij zelf niet spoort/deugt/beter weet...

En dan loslaten - nog een keer al je spieren aanspannen, uitblazen en zeggen/denken: ik laat het los, het geeft niet, ik heb leukere dingen te doen dan boos zijn.

Klinkt kinderachtig, werkt echt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Spaar je lege flessen zonder statiegeld op en smijt die kapot als je weer zo'n woede aanval hebt,eventueel met schreeuwen en schelden.
Doe dat wel op een plek waar het veilig is en een veiligheidsbril is misschien ook geen overbodige luxe.
Het lucht enorm op en je woede zakt gegarandeerd.
Ruim de scherven natuurlijk wel even op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image