Hoe praat je netjes?
Ik dacht zelf dat het best wel meeviel, maar ik kwam er via een filmpje van mijn broer achter dat ik best wel met een accent praat. Een West-Fries accent welteverstaan. Hoe zorg ik ervoor dat ik wat meer Algemeen Beschaafd Nederlands ga praten. Oftewel, hoe kom ik van mijn accent af?
Je hebt waarschijnlijk zelfs 3 problemen.
1e je uitspraak (keis voor kaas).
2e bepaalde woorden. Zo zeg je in WF bijvoorbeeld "effies". Zeg je het netjes dan maak je er "efjes" van, terwijl je in het ABN "eventjes" zegt.
Idem maak je van "voiltje" een "vijltje", terwijl je in het ABN "dweiltje" zegt.
3e bepaalde uitdrukkingen. "Dat viel 'm bar of" ontlokt een ander de vraag of hij te dik was dan.
Als je in WF woont is het bijna onmogelijk om dat te veranderen. Ik denk dat nederlandstalig tv kijken en luisteren nog het beste is. En eventueel nazeggen.
Bij mijzelf is WF niet zo ingeburgerd, omdat mijn (stadse) moeder er op stond in huis ABN te praten. Buiten mocht het gerust WF zijn.
Dat zijn 2 verschillende dingen. Accentloos met grof taalgebruik zoals vloeken en schelden is niet netjes.
Met een accent praten, zonder vloeken en schelden en rekening houden met je gesprekspartner, dat die je kan verstaan is wel netjes.
Het is toch niet erg als men hoort uit welk deel van het land je komt
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.